2022-07-26, 22:19
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har förklarat det ganska utförligt i varenda jävla inlägg nu. Jag fattar att IQn minskat med pandemin men att det skulle vara så här jävla illa visste jag inte.

OK. Du har inte bara kaminen för värme i huset antar jag? Det är där problemet ligger. Du betalar för uppvärmning av luft. Sen använder du den luften som du betalat för att värma upp till att bränna en kamin.

Det finns två sätt att undvika det.

1. Använda uteslutande utomhusluft för kaminen.
2. Stänga av alla former av uppvärmning X antal timmar innan du startar kaminen.

Så om jag inte har någon annan värmekälla så är det inte ett problem om kaminen drar ut onödigt mycket uppvärmd luft ur rummet?

De flesta skulle nog tänka att kaminen värmer upp luften om man inte har någon annan värmekälla och att det går åt mer ved för att hålla samma temperatur i rummet som man får med en kamin utan onödigt högt luftflöde.

En annan sak som kan spela roll är naturligtvis ofullständig förbränning av rökgaser eftersom då kemisk potentiell energi försvinner ut utan att ha omvandlats till värme.
Citera
2022-07-26, 22:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Så om jag inte har någon annan värmekälla så är det inte ett problem om kaminen drar ut onödigt mycket uppvärmd luft ur rummet?

Nej eftersom du då inte har betalat för den värmen. Det verkar uppenbart att du inte ens förstår vad värme är för något rent fysiskt.

Men jag föreslår att du placerar lite termometrar runt om i huset nästa gång du startar din kamin och kollar om det faktiskt inte blir lite kallare någonstans längre bort från kaminen när du fått igång elden om intaget är inne i rummet. Rätt enkelt experiment som du borde kunna utföra.
Citera
2022-07-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

De flesta skulle nog tänka att kaminen värmer upp luften om man inte har någon annan värmekälla och att det går åt mer ved för att hålla samma temperatur i rummet som man får med en kamin utan onödigt högt luftflöde.

En annan sak som kan spela roll är naturligtvis ofullständig förbränning av rökgaser eftersom då kemisk potentiell energi försvinner ut utan att ha omvandlats till värme.
Krävs en del syre för bra förbränning.
Innebär att det kommer dra kall luft från ventilationen..
Det han menar är att du värmt upp huset och oundvikligt kommer kaminen suga varmluft och trycka in ny kall luft som ersättning.
Citera
2022-07-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Elda med pellets. Vedpriset har gått upp rejält och det kommer fortsätta att stiga.
Kan tillägga att också pelletspriset har gått upp rejält i år, typ 70 % dyrare.
Citera
2022-07-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag installerade en helt ny i våras. Skorsten. Kamin. Ja allt arbete förutom några klinkers jag ville ha under.

10,5 kw. Den värmer pö bra. Har dessutom fyllt den med 150kg bastusten. Slutar jag elda 22 på kvällen var den brännhet vid 07 på morgonen.

https://spismiljo.se/produkt/attityd-100t/

Det kostade 70 000

Jag har exakt samma kamin! Hur "fyllde" du den med 150 kg bastusten menar du?
Jag har problem med att den kallnar snabbt över natten och tar gärna till mig av detta tips!

Måste nog dock förstärka golvet om jag ska öka vikten med 150kg då det är på gränsen redan som det är 😄

PMa gärna! Jag vore supertacksam för det 👍🏻
Citera
2022-07-26, 23:11
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Krävs en del syre för bra förbränning.
Innebär att det kommer dra kall luft från ventilationen..
Det han menar är att du värmt upp huset och oundvikligt kommer kaminen suga varmluft och trycka in ny kall luft som ersättning.

En nyare kamin behöver inte så mkt luft nät den väl är varm osv. Sen lite tilluft är väl aldrig fel, kör ts
Citera
2022-07-26, 23:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Det är helt klart värt det. Har själv kamin som jag eldar med vintertid. Jag bor i elområde 3 och hade i vintras/har fortfarande rörlig el och hade den dyraste räkning i December månad 2021 som då var på 1600 kr när dom flesta hade elräkningar runt 10-20.000 k r. Januari-februari 2022 hade ännu lägre elräkning. Sen beror det självklart på hur välisolerade ditt hus är samt flera andra faktorer spelar in.
Och detta tack vare att jag kan elda istället för att gynna elbolagen. Så vore jag sig så skulle jag helt klart investera i en kamin så du kan elda. Priset på kwh kommande vinter kommer nog bli det dubbla mot vintern som var.
Citera
2022-07-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
En nyare kamin behöver inte så mkt luft nät den väl är varm osv. Sen lite tilluft är väl aldrig fel, kör ts
Handla inte om hur mycket när den var varm..
Du startar den kall, säger inte att det är fel förklarade bara vad som menades.
Går tom att bygga en värmeväxlare från kamin till Vent o på så vis slippa förlusten.
Citera
2022-07-26, 23:41
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det går inte att elda utan rök.
Det vet kommunerna och därför finns det ofta regler för eldande i tätbebyggda områden.
Folk borde gå till skolan oftare och hänga mindre på Flashback…

Konstigt då jg eldar i mina 3 kakelugnar utan rök, och gör det på rätt sätt med bra torrt bränsle och får till rätt förbränningsgrad :/

Men jag får ta och gå tillbaka till skolan.
Citera
2022-07-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVigilanten
Jag har exakt samma kamin! Hur "fyllde" du den med 150 kg bastusten menar du?
Jag har problem med att den kallnar snabbt över natten och tar gärna till mig av detta tips!

Måste nog dock förstärka golvet om jag ska öka vikten med 150kg då det är på gränsen redan som det är 😄

PMa gärna! Jag vore supertacksam för det 👍🏻
Jag lyfte på locket.. fyllde i så många det gick ovanför. Har för mig mig att det gick åt 4 paket med stenar ifrån Byggmax.. lyfte också på delen stenen under glasruta där man kan ha ett askfat. Och tryckte i så mycket de gick! Blir brännhett och nöjd
Citera
2022-07-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Ja.
Ja.
Citera
2022-07-27, 00:01
Medlem
Kamin ger demens googla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto