2022-07-26, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När husköparna inte längre vill betala vad det kostar så blir det blodbad bland husbyggarna.

Varför är det så svårt att förstå?

Nu har det kanske varit en liten prissänkning och då går inte husbyggarna runt. Och då måste dom säga upp folk mm. Varför tror någon att dom skulle kunna ha kvar dom anställda när kunderna inte vill betala.

Kommer bli svårt för hantverkarna att motivera sina 800 kr i timmen när priserna inte längre tokökar bara man slänger in ett ikea-kök.

Tror det definitivt kommer ske en sättning. Speciellt om man tar offerter på stora jobb. Jag har haft flera hantverkare genom åren hemma som bara skiter I att skicka offert. Jobbet var inte "kul nog" att ta. Har flera gånger haft hantverkare som försökt övertala mig om att inte göra vissa ändringar för att de inte har lust med det jobbet.

Det kommer vara slagsmål om jobben för dessa framöver.

Har två goda vänner som är hantverkare som i princip helt försörjt sig på att köpa, renovera och sälja hus de senaste 10 åren. Den typen av verksamhet blir ju nu svår att uppehålla.
Citera
2022-07-26, 07:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Staten beskattar inkomster på kapital, vad har det med räntor att göra, såvida dina inkomster inte kommer från just räntor?

Ränteavdraget kostade 30 miljarder förra året och lär kosta upp mot 50 miljarder i år... Så jag frågar igen, varför ska staten betala tillbaka 30-50 miljarder om året för att du ska betala mindre i ränta? Det enda ränteavdraget gjort är att höja bostadspriserna vilket höjer avdraget i takt med räntan.

Helt hjärndött.

Det kostar inte staten en spänn. Staten tar bara med ena handen och ger med den andra i vanlig ordning. Det är inte staten som tjänar pengarna ens i detta land, utan det är skattebetalarna.
Citera
2022-07-26, 08:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kommer bli svårt för hantverkarna att motivera sina 800 kr i timmen när priserna inte längre tokökar bara man slänger in ett ikea-kök.

Tror det definitivt kommer ske en sättning. Speciellt om man tar offerter på stora jobb. Jag har haft flera hantverkare genom åren hemma som bara skiter I att skicka offert. Jobbet var inte "kul nog" att ta. Har flera gånger haft hantverkare som försökt övertala mig om att inte göra vissa ändringar för att de inte har lust med det jobbet.

Det kommer vara slagsmål om jobben för dessa framöver.

Har två goda vänner som är hantverkare som i princip helt försörjt sig på att köpa, renovera och sälja hus de senaste 10 åren. Den typen av verksamhet blir ju nu svår att uppehålla.

Renoveringsobjekt kommer sannolikt inte vara lika heta längre. Det var ju nästan löjligt vad mycket man kunde få för rent miserabla bostäder ett tag.

Renoverade lägenheter i BRF:er med bra ekonomi, där stambytena är gjorda kommer att stå sig ganska bra tror jag.
Citera
2022-07-26, 08:12
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kostar inte staten en spänn. Staten tar bara med ena handen och ger med den andra i vanlig ordning. Det är inte staten som tjänar pengarna ens i detta land, utan det är skattebetalarna.

Det kostar oss som skattebetalare 30-50 miljarder per år, det är pengar som kan gå till annat. Privata lån får man betala själv
Citera
2022-07-26, 08:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det kostar oss som skattebetalare 30-50 miljarder per år, det är pengar som kan gå till annat. Privata lån får man betala själv

Det gör det inte alls. Man får bara dra av mot sin egen inbetalda skatt. Nollsummespel det där.
Citera
2022-07-26, 08:17
Medlem
Citat:

Så allt annat än 100% skatt är en "kostnad" i din värld.

Ett skatteavdrag och ett bidrag är INTE samma sak
Citera
2022-07-26, 08:34
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gör det inte alls. Man får bara dra av mot sin egen inbetalda skatt. Nollsummespel det där.

Det är din åsikt.

Betalar du mer skatt än någon som inte har bolån? För det känns ju lite konstigt att du ska få göra avdrag men Emil, som betalat av sina lån eller helt enkelt inte har några, ja han ska inte få ett öre tillbaka.

I tider med hög inflation är dessa styrmedel enbart hämmande. Räntan höjs för att ta bort köpkraft så att priserna går ner.

Nu har vi nått slutet på lånekarusellen och om vi ska få ner inflationen så ska räntan upp eller så ska alla subventioner bort, bägge samtidigt går inte av förklarliga skäl.
Citera
2022-07-26, 08:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Betalar du 100% skatt? Jag betalar kanske 40%, give or take... Har aldrig betalat 100% skatt då det skulle ruinera mig.

Skatteavdrag gör man för alla samtidigt, inte för vissa individer, för då kallas det bidrag. Har man inte råd att betala ränta så har man inte råd att köpa, det är ganska enkla koncept. Nu råkar det vara så att vi hejat på utvecklingen då vi sett våra "tillgångar" öka i värde i takt med att lånen blir billigare och skattereduktionen högre.

Men vem som helst kan räkna ut att om vi fortsätter som kommer hela ekonomin krascha tillslut och samhället ryker också. Nu har vi stängt ut unga från bostadsmarknaden och inga nya pengar kan komma in, utan att lånen går upp och kraven sänks.
Citera
2022-07-26, 08:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Skillnaden är enbart semantisk i det här fallet. Vad är egentligen skillnaden mot att vissa får avdrag på skatten och andra får ett bidrag av staten (förutsatt att båda grupperna har en inkomst)?

Vi skulle t ex kunna utforma barnbidraget så att man får ett skatteavdrag på 1000 kr varje månad istället för ett bidrag. Om vi bortser från de med 0 kr i inkomst så är effekten exakt densamma.
Citera
2022-07-26, 08:49
Medlem
Citat:
Betalar du 100% skatt? Jag betalar kanske 40%, give or take... Har aldrig betalat 100% skatt då det skulle ruinera mig.

Skatteavdrag gör man för alla samtidigt, inte för vissa individer, för då kallas det bidrag. Har man inte råd att betala ränta så har man inte råd att köpa, det är ganska enkla koncept. Nu råkar det vara så att vi hejat på utvecklingen då vi sett våra "tillgångar" öka i värde i takt med att lånen blir billigare och skattereduktionen högre.

Men vem som helst kan räkna ut att om vi fortsätter som kommer hela ekonomin krascha tillslut och samhället ryker också. Nu har vi stängt ut unga från bostadsmarknaden och inga nya pengar kan komma in, utan att lånen går upp och kraven sänks.

Du betalar minst 40% på din inkomst. Mer om du betalar statlig skatt.

Sen ska du konsumera, såklart. Och har du bil så är du riktigt körd.

Du betalar runt 50-80% av allt du tjänar i skatt. Hur mycket skatt är tillräckligt?

Sluta gråta över ränteavdraget. Det är en skatteåterbäring till de som betalar allra mest skatt, den sönderskattade medelklassen. Patetiskt att ständigt gråta över det.

Dessutom, du är en av de där snillena som gråter över ränteavdraget, samtidigt som du inte gråter över subventionerade hyror. Det är ändå rätt komiskt.

Men låt gå. Jag föreslår att ränteavdraget, eller "bidraget" som du så efterblivet kallar det, avskaffas. Jag föreslår att statens inblandning i bostadsmarknaden avskaffas helt och hållet, och det innefattar även hyressättningen. Men det går patetiska människor som du inte med på.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-07-26 kl. 08:54.
Citera
2022-07-26, 09:00
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du betalar minst 40% på din inkomst. Mer om du betalar statlig skatt.

Sen ska du konsumera, såklart. Och har du bil så är du riktigt körd.

Du betalar runt 50-80% av allt du tjänar i skatt. Hur mycket skatt är tillräckligt?

Sluta gråta över ränteavdraget. Det är en skatteåterbäring till de som betalar allra mest skatt, den sönderskattade medelklassen. Patetiskt att ständigt gråta över det.

Klart du ska konsumera och köra och bo, men då ska du stå för kostnaderna också. Jag är inte för att ge bidrag till människor som lånar till sin konsumtion. Jag har bil och köpte den rakt av så jag kan själv styra kostnaderna per månad på bilen. Hade jag lånat till den så hade den kostat mer med räntehöjningar och jag hade haft sämre kontroll.

Där står medelklassen idag, noll kontroll över sin ekonomi, den går åt helvete med räntan eller med skattehöjningar. Så ska det inte vara i ett friskt samhälle.
Citera
2022-07-26, 09:03
Medlem
Citat:
Klart du ska konsumera och köra och bo, men då ska du stå för kostnaderna också. Jag är inte för att ge bidrag till människor som lånar till sin konsumtion. Jag har bil och köpte den rakt av så jag kan själv styra kostnaderna per månad på bilen. Hade jag lånat till den så hade den kostat mer med räntehöjningar och jag hade haft sämre kontroll.

Där står medelklassen idag, noll kontroll över sin ekonomi, den går åt helvete med räntan eller med skattehöjningar. Så ska det inte vara i ett friskt samhälle.

Är du korkad? Du betalar skatt på din konsumtion, oavsett om du är belånad eller inte. Du är så förblindad av ditt hat för medelklassen så att du inte ens kan läsa längre. Hälften av soppan du tankar är skatt. Du betalar extra vägskatter, fordonsskatter, osv när du har bil. När du köper mat betalar du skatt.

Medelklassen har bra koll på sin ekonomi, så oroa dig inte för det. Det är snarare ni som är under medelklassen som har svårt att hantera er ekonomi.

Ränteavdraget är en skatteåterbäring till den del av befolkningen som betalar allra mest skatt. Sluta gråta över det och gå vidare med livet.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-07-26 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in