2022-07-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl inget märkligt. Pensionärer har lägre inkomst, och därmed sämre förmåga att betala ränta.

Det med svinhög pension kan vara tjänstepension som tas ut under 5 år. Och som följs av allmänpension som inte är så hög.
Då blir det den allmänna pensionen som blir dimensionerande.

Tas tjänstepensionen ut livslångt så kan banken dimensionera för den. Men då skall dom veta att det är så också. Det vet jag inte om det finns någon säker mekanism för att överföra den informationen.

(Om du lånar av samma bank som sköter om tjänstepensionen så borde dom kunna se det).

Nej, vad skulle fördelen vara?

Har konkreta exempel på folk som haft total pension som tas ut livslångt som ligger långt över 50k men får inte alls samma låneutrymme som om de vore 40 och hade motsvarande lön
Citera
2022-07-25, 11:10
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men om ni gör inkonsistenta påståenden så är det en sak för er att reda ut.
Det är inte min sak.

Jag säger att med marknadshyra kommer det finnas lediga HR att hyra, hela tiden.
På samma sätt som det finns varor i hyllorna i butikerna och att det går att hyra en bil. Inga köer.

1. Varför skulle du ta bort kapitalbeskattningen bara för att man inför marknadshyra. Jag ser noll koppling.
(Jo att ta bort avdrag för underskott av kapital görs genom att ta bort kapitalbeskattningen. Eftersom avdrag är strikt kopplat till beskattningen. Avdrag medges eftersom inkomsten beskattas i senare led. Varför är detta så extremt svårt att begripa?).

2. Folk som bor i HR får också avdrag för räntorna som fastighetsbolaget åker på att betala och där avdrag görs. Tar man bort avdraget som Fastighetsbolaget gör så stiger kapitalkostnaden för Fastighetsbolaget och då kommer Hyresnämnden se det som sakligt skäl för hyreshöjning.
Ni som i er extrema egoism bara tänker på er själva ser ju inte hur verkligheten fungerar.
Jag antar att superegoisterna här kommer säga att Fastighetsbolagen minsann skall få fortsätta göra avdrag. Det är bara privatpersoner som skall åka på dubbelbeskattning av ränta. Eller hur?

3. Eftersom kapitalbeskattningen ökar lika mycket som avdrag för underskott av kapital ökar när räntan stiger så är beskattningen helt opåverkad av ränta. Staten netto-plundrar lika mycket när räntan ökar.
Detta är hur enkelt som helst att inse. Obegripligt att det finns folk som inte klarar av det.

Min poäng är att du är emot att staten blandar sig i hyresrätter, men du är samtidigt för att staten blandar sig i bostadsrätter, jag förstår inte den detaljen. Släpp marknaden fri och låt lönerna tala istället. Har du råd att låna 5 miljoner så ska du såklart göra det om du vill, men varför ska staten ge dig en räntelättnad, de tvingar inte dig att låna pengar?

Jag är även emot att staten ska betala för elförbrukning när kostnaden är hög, staten tvingar inte dig till elförbrukning... Har du 50 000kr i lön så ska du leva efter det, inte köpa bostad för 7-8 miljoner och förbruka el för 10 000kr i månaden, det har du nämligen inte råd med.

Vi kan vara överens om att staten ska sluta subventionera saker och ting, men gör de det så kraschar marknaden omedelbart, det vet vi bägge två.
Citera
2022-07-25, 11:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har konkreta exempel på folk som haft total pension som tas ut livslångt som ligger långt över 50k men får inte alls samma låneutrymme som om de vore 40 och hade motsvarande lön
Då har dom kanske inte kunnat visa att pensionen tas ut livslångt. Det räcker ju inte med att dom sitter och påstår det.

Fö stryper bankerna ned låneutrymmet från 60. Ett bra tag innan folk valt hur lång tid pensionen tas up under.

Den som har problem med detta startar bara en egen bank och lånar ut mer till pensionärer.
Citera
2022-07-25, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Min poäng är att du är emot att staten blandar sig i hyresrätter, men du är samtidigt för att staten blandar sig i bostadsrätter, jag förstår inte den detaljen. Släpp marknaden fri och låt lönerna tala istället. Har du råd att låna 5 miljoner så ska du såklart göra det om du vill, men varför ska staten ge dig en räntelättnad, de tvingar inte dig att låna pengar?

Varför ska staten beskatta kapital med 30% kan man ju undra?

Citat:
Jag är även emot att staten ska betala för elförbrukning när kostnaden är hög, staten tvingar inte dig till elförbrukning... Har du 50 000kr i lön så ska du leva efter det, inte köpa bostad för 7-8 miljoner och förbruka el för 10 000kr i månaden, det har du nämligen inte råd med.
Det är inte staten som betalar en spänn. Att det är dyrt med el beror på de skyhöga skatterna på densamma. Och nej det finns ingenting som säger att det måste vara på det sättet. Vare sig det gäller energi eller bränsleskatter.

Citat:
Vi kan vara överens om att staten ska sluta subventionera saker och ting, men gör de det så kraschar marknaden omedelbart, det vet vi bägge två.
Om staten tar med ena handen och ger med den andra så är det inte frågan om någon "subvention". Det frågan om ett rån av skattebetalarna och onödig administration.
Citera
2022-07-25, 11:22
Medlem
Citat:

Nej de kan sätta rimliga skatter på saker och ting från början så slipper vi alla bidrag och subventioneringar till höger och vänster. Ett sådant otroligt skatteuttag utan ventiler kommer folk inte acceptera av förklarliga skäl. De flesta i Sverige är inte planekonomiskt lagda
Citera
2022-07-25, 11:39
Medlem
SBAB har höjt sina korta boräntor. Rörlig listränta är nu nästan 3%.
Citera
2022-07-25, 11:40
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
SBAB har höjt sina korta boräntor. Rörlig listränta är nu nästan 3%.
Bara jag som tycker att 3% ränta är lågt? Egentligen bara det dubbla mot genomsnittsräntan för ett år sedan. Det pågår ett krig i kontinten med en akut energikris och hungersnöd.
Citera
2022-07-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Bara jag som tycker att 3% ränta är lågt? Egentligen bara det dubbla mot genomsnittsräntan för ett år sedan. Det pågår ett krig i kontinten med en akut energikris och hungersnöd.

För reflektion så hade jag 1,27% i rörligt för 2 månader sedan. Rätt kraftig ökning på kort tid (procentuellt). Någon som minns om SBAB gjorde korrigering i samband med RBs senaste räntehöjning eller om detta är den korrigeringen?
Citera
2022-07-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

På sätt och vis är det väldigt lågt (framförallt historiskt). Men på kort sikt: för bara några månader sedan gick det (med hyfsad kreditvärdighet) att få blancolån utan säkerhet under många av listräntorna idag ...
Citera
2022-07-25, 12:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Min poäng är att du är emot att staten blandar sig i hyresrätter
Det stämmer. Och speciellt Hyresregleringen. Det skapar enormt elände.

Citat:
men du är samtidigt för att staten blandar sig i bostadsrätter
Och var har du läst det?

Jag skulle säga att det är ytterligare en halmgubbe du fantiserat ihop.
Men visa var jag skrivit det då.

Citat:
jag förstår inte den detaljen.
Nej, men om du fantiserar ihop inkonsistens så är det ju inget konstigt i att du inte hittar någon logik.

Citat:
men varför ska staten ge dig en räntelättnad
Skattesystemet har principen att avdrag medges när inkomsten beskattas i senare led.

Vill du ta bort den principen?

Du berättar ju inte vilka principiella ändringar du vill göra i systemet.
Du bara lipar över en symptom som gör att det svider i egiosttarmen. Har du ens förstått att långivaren beskattas för ränteinkomsterna.

Staten ser till att få in skatten. Vem det är som betalar den skiter staten i.
Och principen som diskuteras här leder inte till att vara sig mer eller mindre skatt betalas. Det är bara en fråga om vem som betalar in den. Nu är det långivaren om erhåller ränta som betalar.

Citat:
Jag är även emot att staten ska betala för elförbrukning när kostnaden är hög
Nu är det dock så att det är tvärtom så att staten plundrar oss för att vi förbrukar el.
Och staten plundrar oss mycket. Det är enorma summor det handlar om.
Citera
2022-07-25, 12:58
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska staten beskatta kapital med 30% kan man ju undra?

Det är inte staten som betalar en spänn. Att det är dyrt med el beror på de skyhöga skatterna på densamma. Och nej det finns ingenting som säger att det måste vara på det sättet. Vare sig det gäller energi eller bränsleskatter.

Om staten tar med ena handen och ger med den andra så är det inte frågan om någon "subvention". Det frågan om ett rån av skattebetalarna och onödig administration.

Staten beskattar inkomster på kapital, vad har det med räntor att göra, såvida dina inkomster inte kommer från just räntor?

Ränteavdraget kostade 30 miljarder förra året och lär kosta upp mot 50 miljarder i år... Så jag frågar igen, varför ska staten betala tillbaka 30-50 miljarder om året för att du ska betala mindre i ränta? Det enda ränteavdraget gjort är att höja bostadspriserna vilket höjer avdraget i takt med räntan.

Helt hjärndött.
Citera
2022-07-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snälla nån, vi bor i Sverige. En byhåla i sammanhanget. Din oro är kraftigt överdriven. Och nej, vi har inte bostadsbrist som i San Fransisco. Inte ens i närheten. Ej jämförbart ens.
Teorin säger att marknaden alltid sätter rätt priser och med rätt priser kommer det inte att existera någon bostadsbrist. Om det finns ett motbevis så faller teorin. Det spelar då ingen roll om teorin motbevisas i lappträsk eller San Francisco.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in