2022-07-24, 14:20
Medlem
Jo, ska nog köra på p.f.c lunar eller rocker.

Revolut verkar skumma när jag kollar recensioner med stängda konton utan anledning osv. Verkar annars vara riktigt bra med växling direkt i app.
Citera
2022-07-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

P.F.C. som jag har sedan flera år funkar bra med banken då du bara kan göra insättningar med swish och är ganska likvärdigt med revolut utan påslag och avgifter.

Aldrig haft problem med denna??
App funkar bra??
Läste att man kunde ta ut runt 3000 utan påslag utomlands?

Blir nog detta, verkar vara den vettigaste, sen är recensioner alltid svåra att tyda.
Några verkar inte ha mycket bra att säga om den men verkar vara samma för alla kort 😩
Citera
2022-07-24, 15:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Aldrig haft problem med denna??
App funkar bra??
Läste att man kunde ta ut runt 3000 utan påslag utomlands?

Blir nog detta, verkar vara den vettigaste, sen är recensioner alltid svåra att tyda.
Några verkar inte ha mycket bra att säga om den men verkar vara samma för alla kort 😩
Inte direkt, för något år sedan bytte de kortutfärdare till Svea Ekonomi med dålig framförhållning så blev ett par veckor utan kort samt folk med skulder till Svea blev inte accepterade för nytt kort och då sänktes betyget mycket men kortet har funkat bra utomlands och även appen.
Gränsen för uttag utan påslag har sänkts till 1000kr/mån. så behöver du mer kan Lunar vara bättre.

Vissa ger också lägre betyg för att köp med växlingstjänster, betting och vuxenunderhållning är spärrat men så är det för en del andra kort också.
Citera
2022-07-24, 16:22
Medlem
Citat:
Inte direkt, för något år sedan bytte de kortutfärdare till Svea Ekonomi med dålig framförhållning så blev ett par veckor utan kort samt folk med skulder till Svea blev inte accepterade för nytt kort och då sänktes betyget mycket men kortet har funkat bra utomlands och även appen.
Gränsen för uttag utan påslag har sänkts till 1000kr/mån. så behöver du mer kan Lunar vara bättre.

Vissa ger också lägre betyg för att köp med växlingstjänster, betting och vuxenunderhållning är spärrat men så är det för en del andra kort också.

Jo det var väl lite det jag såg kritik mot.

Som sagt ska mest använda kort så borde klara mig på 1000 annars får man betala lite mer inget stort problem.
Ska väl egentligen mest använda det på resande fot men fungerar det bra kanske det blir även i Sverige för att hålla budget osv.

Tack för hjälp
Citera
2022-07-25, 08:50
Medlem
Jag gillar också att Revolut låter en att bestämma var kortet kan användas geografiskt. Rocker låter en också att begränsa kortet till Sverige vilket gör att en korttjuv inte kan göra några beställningar med det online eftersom det oftast kräver bekräftelse via bank-id.

Revolut och Rocker har också virtuella kort vilket ger ökad trygghet vid onlineköp eftersom det går snabbt att avaktivera dem i appen så att de inte kan användas. Revolut har dessutom virtuella kort som bara kan användas en gång vilket är helt suveränt om man t.ex. inte litar på säljaren eller på butikens säkerhet online.

Utifall man inte har något emot Google så tror jag också att man kan koppla sitt virtuella kort till Google Wallet (Google Pay) och använda det till att betala fysiskt i butiker via mobilen när man är i utlandet.

Det ger en ökad trygghet utifall kortuppgifterna trots allt skulle hamna på vift efter att man t.ex. besökt något skumraskställe. Då kan man spärra det virtuella kortet och ändå utan problem fortsätta att använda sitt fysiska kort under resten av resan.

Har man däremot bara ett kort från någon av storbankerna är det är mera jobb att spärra kortet och det kan vara krångligt att få ett nytt kort skickat till sig i utlandet...
Senast redigerad av godmannen 2022-07-25 kl. 08:56.
Citera
2022-07-25, 08:54
Medlem
Tog p.f.c blev väl faktumet att det är ett debit kort som jag tog det framför klarna.
Känns bra om något skulle hända att jag bara blir av med summorna som är på kortet.
Citera
2022-07-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tog p.f.c blev väl faktumet att det är ett debit kort som jag tog det framför klarna.
Känns bra om något skulle hända att jag bara blir av med summorna som är på kortet.
Rocker och Revolut finns ju också som debitkort. Varför inte skaffa flera för säkerhets skull utifall något av dem strular?

Enda nackdelen med Revolut är att jag tror att man numera får betala för att få kortet utskickat till Sverige (typ 50:-).
Citera
2022-07-25, 09:03
Medlem
Citat:
Med Klarna kan du dock inte använda bankomat.
Rocker och Northmill Bank är också som P.F.C. / Lunar kan man säga.

Precis. Bankomataspekten är bra att tänka på med. Tror i princip alla kredikort tar avgifter för bankomatuttag (utöver den avgift som bankomaterna utomlands tar). Och som ovan nämnt så kan man inte ta ut i bankomat med alla kort. Vissa helt strypta och vissa bara upp till ett visst belopp, typ 1000 kronor på en månad. Funkar bra om man bara behöver lite fickpengar/växel där kort inte funkar, men behöver man mer så är det bra att kolla upp.
Citera
2022-07-25, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Rocker och Revolut finns ju också som debitkort. Varför inte skaffa flera för säkerhets skull utifall något av dem strular?

Enda nackdelen med Revolut är att jag tror att man numera får betala för att få kortet utskickat till Sverige (typ 50:-).

Jo det har de säkert.
Revolut verkade stänga ner en hel del konton utan anledning när jag kollade recensioner.
Nu ska man inte kolla för mkt på recensioner osv men lite väl många varningssignaler för min del.

Var väl mellan p.f.c och rocker det stod mellan, p.f.c verkade vara bättre utomlands (ingen aning om det stämmer).

Fler än 1 tycker jag blir lite väl, kommer ha detta kort sen 2 bankkort (2som reser) så ska nog vara lugnt.
Citera
2022-07-25, 17:06
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Roade mig med att göra en tabell som jämför hur mycket cashback per år man får givet hur mycket man spenderar per månad där årsavgiften dras av. Dvs vad man netto får per år.

Jag inkluderade även Rocker+ som är ett paket som kostar 29 kr/mån men som möjliggör ännu högre cashback, upp till 5 %. Noterade att om man med Everydaycard spenderar över 20 000 kr per halvår så får man 1 % på resterande spendering. Jag inkluderade det i tabellen och antar således att de första 40 000 kr/år ger 0,75% och resterande ger 1 %. Detta förändrar förutsättningarna något till Everydaycards fördel.

Tabellen finns här:
http://www.bilddump.se/bilder/202205...161.188.97.JPG
Kan inte se jämförelsen, länken fungerar ej.

Eller någon annan som har någon bra jämförelse mellan bonus på olika kort?
Citera
2022-07-30, 12:07
Medlem
Kontokredit eller kreditkort?

Har aldrig direkt tagit lån eller krediter, utöver csn-lån och har därför inte mycket koll. Vill nu ha en liten buffert inför en ganska spontant inköpt resa, troligtvis kommer inte bufferten att behövas, men jag gillar inte tanken på att stå utan pengar i utlandet om något totalt oförutsett händer med flyg eller liknande.

Satt nu och tittade på kontokredit, som jag förstod det så var det på min bank minimumbelopp på 10 000, samt ränta för använt belopp, samt en avgift på 2% av kreditbeloppet även om krediten inte utnyttjas.

Kreditkort verkar vara 60 dagar räntefritt, minimumbelopp 20 000 innebär det alltså att om jag betalar in summan före 60 dagar så kostar det inget extra, utöver det jag köpt?

Förstår inte riktigt skillnaden.

Jag har precis fått ett bättre betalt arbete än jag någonsin haft, därför kommer jag oavsett kunna betala tillbaka inom 1-2 månader om det gäller max 16 000.

Och ja, jag vet att man egentligen ska spara ihop till saker, det kommer jag börja med nu också till hösten.

Blir kreditkort billigast för mina behov, kortavgiften är lite dyrare än mitt vanliga bankkort, men inte mycket.
Citera
2022-07-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medanvi
Har aldrig direkt tagit lån eller krediter, utöver csn-lån och har därför inte mycket koll. Vill nu ha en liten buffert inför en ganska spontant inköpt resa, troligtvis kommer inte bufferten att behövas, men jag gillar inte tanken på att stå utan pengar i utlandet om något totalt oförutsett händer med flyg eller liknande.

Satt nu och tittade på kontokredit, som jag förstod det så var det på min bank minimumbelopp på 10 000, samt ränta för använt belopp, samt en avgift på 2% av kreditbeloppet även om krediten inte utnyttjas.

Kreditkort verkar vara 60 dagar räntefritt, minimumbelopp 20 000 innebär det alltså att om jag betalar in summan före 60 dagar så kostar det inget extra, utöver det jag köpt?

Förstår inte riktigt skillnaden.

Jag har precis fått ett bättre betalt arbete än jag någonsin haft, därför kommer jag oavsett kunna betala tillbaka inom 1-2 månader om det gäller max 16 000.

Och ja, jag vet att man egentligen ska spara ihop till saker, det kommer jag börja med nu också till hösten.

Blir kreditkort billigast för mina behov, kortavgiften är lite dyrare än mitt vanliga bankkort, men inte mycket.

Skulle säga kreditkort, med dessa brukar också medfölja förmåner, t ex reseförsäkring när man betalar med det (finns hur mycket utbud som helst med olika förmåner/pris).
Samt har du högre kredit så ökar inte priset som det gör på kontokredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in