2022-07-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Det funkar inte att helt skippa kontanter i Italien! Många barer, restauranger, små butiker m.m. vill ha kontanter. Många svenskar tror felaktigt att alla europeiska länder är som Sverige när det gäller kortbetalning. Inte ens i Tyskland klarar man sig utan kontanter.

Skulle tro att det går hur bra som helst att klara sig utan kontanter i Rom? är väl en riktig turiststad.
Eller detta skulle bli svårt utan kontanter?
Citera
2022-07-23, 13:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Åker till större stad så kommer skippa kontanter och enbart använda kort.
Vill ju helst ha så låg avgift som möjligt på detta men det är ju inom eu så kanske är låga avgifter även med vanligt bankkort??

Kollade revolution men efter en del omdömen så skippar jag nog det, verkar kunna bli en del problem med banker osv.
Okej jag betalade också en del med kort men taxi från gatan gick inte, buss, marknader och kan vara bra för dricks eller dela en nota.
Vanliga bankkort brukar ha ca 1,5% i valutaväxlingspåslag samt 35kr för uttag + sämre kurs.

P.F.C. som jag har sedan flera år funkar bra med banken då du bara kan göra insättningar med swish och är ganska likvärdigt med revolut utan påslag och avgifter.
Senast redigerad av frank_pe 2022-07-23 kl. 13:47.
Citera
2022-07-23, 15:35
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Om man skall ha Visa eller Mastercard och vill ha ett lågt valutapåslag - vilket kort gäller då?
Har följande nu:
Norwegian valutapåslag 1,75 % men ingen årsavgift.
Handelsbanken valutapåslag 1,65 % men gamarna skall ha 360 kronor i årsavgift. Kommer förmodligen inte ifrån det här om jag inte väljer att ha mina bankärenden i någon mindre bank.
Klarna, ingen årsavgift och inget valutapåslag.

Byter du från Handelsbanken kan du komma billigare undan. T.ex. 175 kronor i årsavgift för internetbanken hos Swedbank, eller SEB som är gratis vad jag vet.
Citera
2022-07-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Byter du från Handelsbanken kan du komma billigare undan. T.ex. 175 kronor i årsavgift för internetbanken hos Swedbank, eller SEB som är gratis vad jag vet.

SEB kostar 180 kr.
Citera
2022-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej jag betalade också en del med kort men taxi från gatan gick inte, buss, marknader och kan vara bra för dricks eller dela en nota.
Vanliga bankkort brukar ha ca 1,5% i valutaväxlingspåslag samt 35kr för uttag + sämre kurs.

P.F.C. som jag har sedan flera år funkar bra med banken då du bara kan göra insättningar med swish och är ganska likvärdigt med revolut utan påslag och avgifter.

Jo det blir säkert så att jag tar ut en del kontanter till slut, kanske bäst att ha en del.
Samtidigt använder jag helst bankkort eller något bra kreditkort till de något större dagliga kostnaderna.
Citera
2022-07-23, 19:23
Medlem
Någon som kör klarna kort utomlands, hur funkar detta??

Verkar inte vara några speciella avgifter på detta??
Citera
2022-07-23, 20:09
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2022-07-24, 09:18
Medlem
Citat:
Finns säkert nån gammal tråd, inget jag hittar iaf.

Men ska till Italien om nån månad, har Mastercard vilket säkert fungerar.
Hörde av en vän att han brukar använda klarna kortet, betala allt via detta sen faktura när han kommer hem.

Vilket kort brukar ni använda, vilket är bäst??

Några större fördelar jämfört med mitt gamla master???

Det finns lite olika saker att tänka på. Jag antar att resan redan är betald så du behöver inte någon reseförsäkring då den troligtvis ingår i det kort du använde för att köpa resan (brukar finnas någon light-variant på storbankernas kort).
Så om du bara är ute efter låga avgifter så finns det flera alternativ, men när det kommer till växlingskurser så är Revolut klart bäst.
Andra kortutgivare lockar med "inget extra valutapåslag" (Klarnas ord) eller "Vi gör inga ytterligare tillägg på Mastercards växelkurs" (PFC). Just kurserna från Mastercard och Visa är dock rätt kassa, men här låter Revolut dig öppna flera konton i olika valutor kopplade till samma kort, där du kan växla lite när du vill. Antingen i förväg eller direkt när köpet görs. Oftast till bättre kurs än konkurenterna.

Sedan april 2021 är kortutgivarna skyldiga att skicka pushnotiser om vilken kurs du fått och hur den står sig i jämförelse med Europeiska Centralbankens kurs. De ska även tillhandahålla ett verktyg där du kan jämföra innan vilka påslag som görs men har bara hittat det hos SEB. https://sebkort.com/sv/se/seb/currency/
Kan hända att andra banker/kortutgivare också har det men svårt att hitta. De flesta hänvisar till appen/internetbanken efter att ett köp har gjorts.

Hur som helst.

Revolut - billigare växlingskurs. För över pengar via annat kort eller banköverföring. Växla när du vill/när kursen är som bäst
PFC/Lunar - inga avgifter men sämre kurs. Lätt att fylla på med Swish
Klarna - "kreditkort" utan extra avgifter (förutsatt att du betalar i tid)
NFC - ett rent Eurokort som kräver överföring via Sepa. Inga avgifter men sämre kurs än Revolut
Storbankernas debetkort - valutaväxlingspåslag utöver dålig kurs. Ofta med försäkringar osv
Storbankernas kreditkort - samma som debetkorten men med årsavgifter men bättre skydd då man kan reklamera utan att behöva ligga ute med pengarna. Plus bättre konsumentskydd då det råder under konsumentkreditlagen.

Finns såklart massa poängkort också men om det bara är för en resa till Italien kanske inte det är intressant
Citera
2022-07-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Det är bara Skandiabanken som är helt avgiftsfria när det gäller konto och BankID. Vill man ha deras debit eller kreditkort så kostar det 20 kr/månad.
Citera
2022-07-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuffyBot
Hur som helst.

Revolut - billigare växlingskurs. För över pengar via annat kort eller banköverföring. Växla när du vill/när kursen är som bäst
PFC/Lunar - inga avgifter men sämre kurs. Lätt att fylla på med Swish
Klarna - "kreditkort" utan extra avgifter (förutsatt att du betalar i tid)
NFC - ett rent Eurokort som kräver överföring via Sepa. Inga avgifter men sämre kurs än Revolut
Storbankernas debetkort - valutaväxlingspåslag utöver dålig kurs. Ofta med försäkringar osv
Storbankernas kreditkort - samma som debetkorten men med årsavgifter men bättre skydd då man kan reklamera utan att behöva ligga ute med pengarna. Plus bättre konsumentskydd då det råder under konsumentkreditlagen.

Finns såklart massa poängkort också men om det bara är för en resa till Italien kanske inte det är intressant

Så om jag tolkar det rätt:

Revolut -bäst
PFC/lunar - helt ok
Klarna - bra, gäller bara att betala faktura i tid.

Alla de här är bättre alternativ än de flesta bankkort att ha utomlands??
Citera
2022-07-24, 13:02
Medlem
Citat:
Så om jag tolkar det rätt:

Revolut -bäst
PFC/lunar - helt ok

Alla de här är bättre alternativ än de flesta bankkort att ha utomlands??

Ja billigare i alla fall. Om det är det man är ute efter.
Citera
2022-07-24, 13:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Med Klarna kan du dock inte använda bankomat.
Rocker och Northmill Bank är också som P.F.C. / Lunar kan man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in