2022-07-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Finns det lokala postkontor? Trodde allt var utlagt på ombud, som oftast inte brukar veta speciellt mycket. Men det är, enligt min erfarenhet, lika illa med postens call center som ska sköta kontakten med kunderna. Brev mm försvinner och man får nonchalanta nonsens svar när man ringer, typ vad då? det är väl fullt normalt att en del försändelser försvinner.

Haha, vart tror du posten sorteras någonstans och vart håller cyklarna hus över natten tror du?

Ombud när det gäller paket men antog att det var vanliga brev TS menade.
Citera
2022-07-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Haha, vart tror du posten sorteras någonstans och vart håller cyklarna hus över natten tror du?

Ombud när det gäller paket men antog att det var vanliga brev TS menade.
Klart de måste ha någonstans att utgå från, men trodde inte det fungerade som vanliga postkontor. Att vi kunder fick nöja oss med ombud och automatiserade telefonväxlar och så småningom något call center.
Citera
2022-07-21, 17:13
Medlem
Jag fick idag en betalningspåminnelse från Folksam, ringde upp dem och frågade när den första inbetalningsavin skickades ut så blev svaret 26 maj. Det är då fan att Postnord, inte kan få sin distribution att fungera. Ännu värre är att VD;n har en månadslön på över 800 000 kr/mån.
Låt mej ta över jobbet för 80 000 kr/mån, så skall jag göra allt som står i min makt att styra upp det.
Vad fan är det för fel på folk nu för tiden? Inte ens det mest självklara fungerar i samhället idag.
Citera
2022-07-25, 08:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Andra gången nu för mig som Postnord skkckar tillbaka paket till avsändaren för att jag inte hämtade det hos ombudet, jag har inte fått care sig avi eller sms om att jag har paket att hämta!

Och deras hemleveranser misslyckas ALLTID, De kom inte in i porten eller mottagaren inte hemma.
Postnord har portkoderna för brevbärarna kommer minsan in.

Skulle man haka av porten och ställa bredvid dörröppningen och sedan vänta i dörröppningen hela dagen så skulle de ändä dra samma valser
Citera
2022-07-25, 09:00
Medlem
Nya bud från staten. Polisen samarbetar numera med posten och alla "misstänkta" brev postanställda stöter på ska kontrolleras av polisen. Därav alla förseningar. Brev från kända företag har en egen gräddfil och påverkas inte av de nya buden.

Finns även ett par oortodoxa vägar som slinker förbi hysterin än så länge.
Citera
2022-07-25, 09:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag undrar samma. Varit bortrest i tre veckor - inte ett enda brev har kommit.
Citera
2022-07-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Nya bud från staten. Polisen samarbetar numera med posten och alla "misstänkta" brev postanställda stöter på ska kontrolleras av polisen. Därav alla förseningar. Brev från kända företag har en egen gräddfil och påverkas inte av de nya buden.

Finns även ett par oortodoxa vägar som slinker förbi hysterin än så länge.

Nej. Stämmer inte. Helt påhittat.
Citera
2022-07-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Andra gången nu för mig som Postnord skkckar tillbaka paket till avsändaren för att jag inte hämtade det hos ombudet, jag har inte fått care sig avi eller sms om att jag har paket att hämta!

Och deras hemleveranser misslyckas ALLTID, De kom inte in i porten eller mottagaren inte hemma.

Skulle man haka av porten och ställa bredvid dörröppningen och sedan vänta i dörröppningen hela dagen så skulle de ändä dra samma valser

Har du laddat hem PostNords app? Då är du inte beroende av andra aviseringsvägar och risken för strul är mindre.

Jag har aldrig problem med PostNords leveranser, men så uppger jag ju portkoden i appen också, eller vid beställningen om man kan det.

Det är ju inte brevbäraren som delar ut alla paket. Dessutom är det ibland så att koden som brevbäraren har bara fungerar vissa tider. Så brevbärarens kod kanske inte fungerar efter kl. 17 t.ex. Så även i de fall PostNords chaufför faktiskt har brevbärarkoden så är det inte säkert att den funkar vid en kvällsleverans.
Citera
2022-07-25, 20:06
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Brevbärare och tidningsutdelare får fri tillgång till portkoder och nycklar (har för mig att det är lagstadgat). Det får inte övriga operatörer som paketbud/matutkörare/etc. Brevbärardelen av Postnord får alltså inte dela med sig den informationen till övriga Postnord (sekretess) så det är upp till mottagaren att meddela operatören om hur de kan komma in när de beställer något om det inte kommer med brevbäraren/tidningsbudet.

Däremot borde ju paketbuden alltid ringa till mottagaren om de har problem att komma in och inte bara säga att de försökt som en del chaufförer gör.
Citera
2022-07-25, 22:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Har du laddat hem PostNords app? Då är du inte beroende av andra aviseringsvägar och risken för strul är mindre.

Jag har aldrig problem med PostNords leveranser, men så uppger jag ju portkoden i appen också, eller vid beställningen om man kan det.

Det är ju inte brevbäraren som delar ut alla paket. Dessutom är det ibland så att koden som brevbäraren har bara fungerar vissa tider. Så brevbärarens kod kanske inte fungerar efter kl. 17 t.ex. Så även i de fall PostNords chaufför faktiskt har brevbärarkoden så är det inte säkert att den funkar vid en kvällsleverans.

Det var en present så jag visste inte att det var på väg! Ska ladda ner appen och se om det hjälper! Det kom från utlandet med DHL.
Citera
2022-07-25, 22:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Brevbärare och tidningsutdelare får fri tillgång till portkoder och nycklar (har för mig att det är lagstadgat). Det får inte övriga operatörer som paketbud/matutkörare/etc. Brevbärardelen av Postnord får alltså inte dela med sig den informationen till övriga Postnord (sekretess) så det är upp till mottagaren att meddela operatören om hur de kan komma in när de beställer något om det inte kommer med brevbäraren/tidningsbudet.

Däremot borde ju paketbuden alltid ringa till mottagaren om de har problem att komma in och inte bara säga att de försökt som en del chaufförer gör.

Fast DHL, DB Schenker, UPS och ...., alla utom Postnord kommer in genom porten och ringer på lägenhetsdörren. Postnord ringer inte fastän telefonnumret står på paket!

Postnord suger!
Citera
2022-07-25, 22:38
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Lite komiskt om det stämmer då Bring Citymail försökte göra samma sak för några år sedan efter besparingskrav från ägarna. Det gick åt helvete och kvaliteten (som var helt okej innan) störtdök och som du skriver så funkar det inte att ha personer som inte ska dela ut posten som primära sorterare. Risken är att de som sorterar inte bryr sig då de pushas att sortera fortare och de drabbas inte om det blir fel. Eftersom utdelarna inte längre sorterar har man dubblat utdelningsområdena (för "effektivitet") så de inte heller har tid att fixa problemen som uppstår med central sortering. Utdelarna blir lack på sorterarna när det konstant blir fel och skickar tillbaka felen till terminal och ett brev kan cirkulera ett tag innan något har tid att lägga på kvalitet.

"Effektiviseringen" torpederade verksamheten som redan innan gick med förlust och Citymail blev dumpade av Bring och uppköpta. Senaste jag hörde har de gått tillbaka till sortering och utdelning lokalt på kontoren som de gjort innan och utdelning var fjärde dag (lär bli var 5:e dag förmodligen i framtiden).

Förmodligen har många sagt upp sig nu också då det inte är kul att bara sortera eller dela ut post i 8h, väldigt monotont som sliter och ger repetitionsskador.

Man tappade säkert bra effektiv personal när man införde renodlade utdelningskontor/sorteringterminaler.
Dessvärre är det inte det enda problemet att folk slutar, lägg till att nya inte kan anställas i samma utsträckning. De nya ägarna vill styra verksamheten mot en lägre basbemanning, där fler behovsanställda ska användas.
Det funkar bra på pappret, men har många gånger blivit en dålig ekvation.

PostNord har väl däremot gått mer och mer mot att bli mer renodlade utdelningskontor nuförtiden. Det sorteras bara upp a-post, tror jag, sen är man ute hela dagarna och delar post.
Det sliter väl mer på en i genomsnitt äldre personalstyrka än CityMail.
Den bristande utdelningskvaliteten finns rimligen både hos PostNord och CityMail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in