2022-07-26, 13:46
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Nya bud från staten. Polisen samarbetar numera med posten och alla "misstänkta" brev postanställda stöter på ska kontrolleras av polisen. Därav alla förseningar. Brev från kända företag har en egen gräddfil och påverkas inte av de nya buden.

Finns även ett par oortodoxa vägar som slinker förbi hysterin än så länge.

det låter faktiskt bra, kan tänka mig det skickas rätt så mycket olagliga saker genom posten idag. trist att oskyldiga ska drabbas dock med förseningar.
Citera
2022-07-26, 14:10
Medlem
Har väntat på brev som blivit skickade 19e och 20e juli och inte fått något ännu.
Ringde PostNord och de erkände att de hade kommentarer från lokala PostNordombud om att "störningar" förekom.

Helt otroligt..
Citera
2022-07-26, 15:15
Medlem
Ett av problemen är att det är minst 3 olika företag som delar ut brev, Postnord, Bring och "Tidningsdistributionen av Morgontidningen". Samtidigt har antalet adresserade försändelser minskat drastiskt.

När de stora brevskickarna; banker, försäkringsbolag, energibolag och så vidare ska skicka ut brev så låter de "Citymail" ta de lönsamma breven som ska delas ut i stan medan PostNord får de ointressanta postnumren där ingen annan vill dela ut posten. Helt enkelt så tar uppstickarna russinen ur kakan vilket medför att Postnord behöver höja portot ännu mer för att leverera till de ointressanta adresserna i glesbygd.
Citera
2022-07-26, 17:28
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Man tappade säkert bra effektiv personal när man införde renodlade utdelningskontor/sorteringterminaler.
Dessvärre är det inte det enda problemet att folk slutar, lägg till att nya inte kan anställas i samma utsträckning. De nya ägarna vill styra verksamheten mot en lägre basbemanning, där fler behovsanställda ska användas.
Det funkar bra på pappret, men har många gånger blivit en dålig ekvation.

PostNord har väl däremot gått mer och mer mot att bli mer renodlade utdelningskontor nuförtiden. Det sorteras bara upp a-post, tror jag, sen är man ute hela dagarna och delar post.
Det sliter väl mer på en i genomsnitt äldre personalstyrka än CityMail.
Den bristande utdelningskvaliteten finns rimligen både hos PostNord och CityMail.

Jo, det är kul på sommaren, men när snön kommer är det inte lika kul att vara ute 8h+ och slita.
För Citymail så fick man välja om man ville börja sortera heltid eller dela ut post heltid. Det var många som slutade när de såg att alla utdelningstjänster var fulla och det bara fanns sortering kvar. Har för mig att de som jobbat längst fick välja först och majoriteten valde utdelning över sortering.

När jag började på Citymail i början av 2000-talet så var Postnord bättre på kvalitet.
Ett par år efter jag började hade Citymail satsat på kvalitetsuppföljning och gick om Postnord i postkvalitet. Var nog i samband med att de gick ihop med danska posten som det började gå utför för Postnord. Sedan började de stora brevtappet med den ökade digitaliseringen och besparingskraven efterföljde det och Citymail sänkte sig till Postnords nivå igen på kvaliteten. Nu har jag inte jobbat på Citymail på några år men det känns som Postnord har kämpat hårt de senaste åren för att bli kungen på sämst kvalitet.
Citera
2022-07-26, 17:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PendeleMadrez
Har väntat på brev som blivit skickade 19e och 20e juli och inte fått något ännu.
Ringde PostNord och de erkände att de hade kommentarer från lokala PostNordombud om att "störningar" förekom.

Helt otroligt..
Känns som ett återkommande scenario varje sommar hos Postnord då de har sommarvikarier.
Citera
2022-07-26, 18:53
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Jo, det är kul på sommaren, men när snön kommer är det inte lika kul att vara ute 8h+ och slita.
För Citymail så fick man välja om man ville börja sortera heltid eller dela ut post heltid. Det var många som slutade när de såg att alla utdelningstjänster var fulla och det bara fanns sortering kvar. Har för mig att de som jobbat längst fick välja först och majoriteten valde utdelning över sortering.

När jag började på Citymail i början av 2000-talet så var Postnord bättre på kvalitet.
Ett par år efter jag började hade Citymail satsat på kvalitetsuppföljning och gick om Postnord i postkvalitet. Var nog i samband med att de gick ihop med danska posten som det började gå utför för Postnord. Sedan började de stora brevtappet med den ökade digitaliseringen och besparingskraven efterföljde det och Citymail sänkte sig till Postnords nivå igen på kvaliteten. Nu har jag inte jobbat på Citymail på några år men det känns som Postnord har kämpat hårt de senaste åren för att bli kungen på sämst kvalitet.

Att kvalitet har blivit sämre på brevfronten, kan nog både CityMail och PostNord stå för, till förmån för en allt viktigare paketmarknad, där slarv med ett paket, kostar mer än vad ett borttappat eller försenat brev gör.
Sen ska man nog inte överdriva den dåliga kvaliteten. Den är nog generellt inte dålig, men har däremot säkert blivit något sämre mot förr om åren.

Saknar du de fina dagarna som brevbärare eller är det enbart skönt att ha kommit ifrån företaget?
Citera
2022-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Nya bud från staten. Polisen samarbetar numera med posten och alla "misstänkta" brev postanställda stöter på ska kontrolleras av polisen. Därav alla förseningar. Brev från kända företag har en egen gräddfil och påverkas inte av de nya buden.

Finns även ett par oortodoxa vägar som slinker förbi hysterin än så länge.
Nej. Polismyndigheten har inga befogenheter att öppna misstänkta brev som ej har nått mottagaren och som ej har beslagtagits på bar gärning i samband med övriga misstankar till exempel vid avsändning. I Sverige gäller brevhemlighet.

Fram till 2 januari 2023 är den enda myndigheten(förutom Domar) som får öppna folks brev Post- och Telestyrelsen för vissa syften. Därefter kan en ny lag börja gälla i fall Riksdagen röstar igenom den. Efter 2022-10-03 behandlas Proposition 2021/22:259 "Åtgärder för att förhindra illegal handel via post" i Riksdagen.
Senast redigerad av Vitdom 2022-07-27 kl. 13:19.
Citera
2022-07-27, 17:50
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Att kvalitet har blivit sämre på brevfronten, kan nog både CityMail och PostNord stå för, till förmån för en allt viktigare paketmarknad, där slarv med ett paket, kostar mer än vad ett borttappat eller försenat brev gör.
Sen ska man nog inte överdriva den dåliga kvaliteten. Den är nog generellt inte dålig, men har däremot säkert blivit något sämre mot förr om åren.

Saknar du de fina dagarna som brevbärare eller är det enbart skönt att ha kommit ifrån företaget?

Sant, men när man vill ligga över 99,9% levererat rätt går det snabbt utför om man slarvar/inte ger anställda tid att göra uppföljning.

Överlag saknar jag det inte, men vissa områden som man fick ta över på under sommaren när folk var på semester och postmängden var låg saknar jag. Leverera post i en storm med snö/regn och 0 grader saknar jag inte =)
Citera
2022-07-28, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ett av problemen är att det är minst 3 olika företag som delar ut brev, Postnord, Bring och "Tidningsdistributionen av Morgontidningen". Samtidigt har antalet adresserade försändelser minskat drastiskt.

När de stora brevskickarna; banker, försäkringsbolag, energibolag och så vidare ska skicka ut brev så låter de "Citymail" ta de lönsamma breven som ska delas ut i stan medan PostNord får de ointressanta postnumren där ingen annan vill dela ut posten. Helt enkelt så tar uppstickarna russinen ur kakan vilket medför att Postnord behöver höja portot ännu mer för att leverera till de ointressanta adresserna i glesbygd.

Är du kommunist?
Detta tillförde inte mycket.
Citera
2022-07-30, 14:10
Medlem
miikoss avatar
Som jag förstår det så överskred paketmängden för sommaren prognosen.

De har för få lastbilar i trafik och för få semestervikarier.
Citera
2022-08-04, 20:49
Medlem
st33rs avatar
Jag väntar på varubrev som beräknades komma idag. Det brukar alltid stämma , men nu är det kväll. Förväntat leveransdatum står fortfarande idag. Skumt. Det är första gången. Annars brukar det plinga till som en klocka i postnordappen.
Citera
2022-08-05, 13:17
Medlem
swebarbs avatar
precis brist på folk och det har varit semestertider så räkna med förseningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in