2022-07-19, 18:34
Bannlyst
Har mycket med posten att göra.
Nu sen drygt några veckor tillbaka upptäckte jag att jag inte får brev som jag ska och inte heller brev som jag skickat kommer fram i rätt tid.
Trodde detta var en engångsföreteelse men så har det nu pågått ett bra tag. Nu idag fick jag ett brev som blev skickat den 4/7-22. Alltså över två veckors försening för ett brev som på sin höjd ska ta tre dagar.

Så jag googlade om det och hittade på flertalet andra sidor och forum att jag tydligen inte är den enda. Var i kontakt med en vän som även har samma problem men inte märkt det, då han helt enkelt inte väntat på något men upptäcker nu att datumen är sena.

Hittade även mycket på olika nyhetssidor t.ex:
https://www.na.se/2022-07-19/postkaos-i-bergslagen-efter-omorganisering

https://www.vetlandaposten.se/2022-06-28/sjukdom-hos-postnord-ger-forseningar-ser-battre-ut-infor-nasta-vecka

Först och främst, vad är det som händer? Beror förseningarna på sjukdomar eller omorganisering?
Har aldrig varit med om ett sånt fullständigt haveri förr och jag har varit i postbranschen i flera flera år.
Nu när de dessutom från och med förra året endast levereras post varannan dag till postlådorna bör det väl om något gå fortare nu??
Citera
2022-07-19, 19:00
Medlem
Inte nog med att man försämrade utdelningen till varannan dag, teoretiskt, utan man dubblade även portot. Man ser tydligt hur utdelningen högst är en gång i veckan, eller max två, då man kan få högar av räkningar i form av brev samtidigt. Mindre troligt att alla företag skickar sin post samtidigt.

Reklamen är man dock noga med att dela ut vare sig man vill ha den eller ej. Man går inte heller längre med posten än till en postbox i trapphuset ty det orkar man inte pga all reklam. Den danska staten lurade skjortan av Sverige med sammanslagningen och priset får de svenska invånarna betala!
Citera
2022-07-19, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inte nog med att man försämrade utdelningen till varannan dag, teoretiskt, utan man dubblade även portot. Man ser tydligt hur utdelningen högst är en gång i veckan, eller max två, då man kan få högar av räkningar i form av brev samtidigt. Mindre troligt att alla företag skickar sin post samtidigt.

Reklamen är man dock noga med att dela ut vare sig man vill ha den eller ej. Man går inte heller längre med posten än till en postbox i trapphuset ty det orkar man inte pga all reklam. Den danska staten lurade skjortan av Sverige med sammanslagningen och priset får de svenska invånarna betala!

Ja, och om vi dessutom ska få behöva vänta veckor på våra brev är det inte ok någonstans och postnord måste ställas till svars!
Citera
2022-07-19, 19:12
Medlem
Jag beställer saker från nätet några ggr i veckan, går lika fort som vanligt 1-3 dagar.
Citera
2022-07-19, 19:19
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det som händer är att alla som jobbar på posten numera är kvinnor.
Var har du fått det ifrån?

Det stämmer verkligen inte.
Citera
2022-07-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggler
Jag beställer saker från nätet några ggr i veckan, går lika fort som vanligt 1-3 dagar.
Paketen fungerar oftast bra. Märkligt dock att man får förmidag som förslag första dagen och sen inte förrän dagen efter som tidigast om man vill ha på kvällstid. Är det ett försök till styrning? Men är man inte hemma dagtid så är man inte.

Har dock varit med om att de struntade i att leverera en försändelse hem och påstod att jag inte var hemma. Samt att det försvunnit en del paket under leveransen. En datorbutik var så van att de bara suckade och sa att de skickar en ny skärm.
Citera
2022-07-19, 19:50
Medlem
Sommarjobbare?
Citera
2022-07-19, 20:07
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjanist
Har mycket med posten att göra.
Nu sen drygt några veckor tillbaka upptäckte jag att jag inte får brev som jag ska och inte heller brev som jag skickat kommer fram i rätt tid.
Trodde detta var en engångsföreteelse men så har det nu pågått ett bra tag. Nu idag fick jag ett brev som blev skickat den 4/7-22. Alltså över två veckors försening för ett brev som på sin höjd ska ta tre dagar.

Så jag googlade om det och hittade på flertalet andra sidor och forum att jag tydligen inte är den enda. Var i kontakt med en vän som även har samma problem men inte märkt det, då han helt enkelt inte väntat på något men upptäcker nu att datumen är sena.

Hittade även mycket på olika nyhetssidor t.ex:
https://www.na.se/2022-07-19/postkaos-i-bergslagen-efter-omorganisering

https://www.vetlandaposten.se/2022-06-28/sjukdom-hos-postnord-ger-forseningar-ser-battre-ut-infor-nasta-vecka

Först och främst, vad är det som händer? Beror förseningarna på sjukdomar eller omorganisering?
Har aldrig varit med om ett sånt fullständigt haveri förr och jag har varit i postbranschen i flera flera år.
Nu när de dessutom från och med förra året endast levereras post varannan dag till postlådorna bör det väl om något gå fortare nu??
Sommarjobbare.
Citera
2022-07-19, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Sommarjobbare.

Varför har det inte varit så här föregående somrar?
Citera
2022-07-19, 20:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Man kan undra över ett företag som dubblar sina priser, halverar sin service, och ändå får ett vinstras. I princip alla andra företag i världen hade 4-dubblat vinsten.
https://www.vk.se/2022-07-19/vinstras-for-postnord
På allvar, man kanske bör lägga ner postnord? Alltså sälja till DHL eller schenker.

DHL är ett av världens mest vinstrika företag och går bra på börsen i Tyskland.

Postnord och SAS är ganska identiska. Gamla (halv)statliga kolosser där det aldrig går att tråckla ut det gamla ineffektiva tänket från företagets ledning hur lång tid det än går. Båda borde sålts 1990. Jag har jobbat på båda som konsult för 20 år sedan, overheaden och bristen på kärnverksamhet var amazing.
Senast redigerad av Barents 2022-07-19 kl. 20:27.
Citera
2022-07-19, 20:29
Medlem
Jag har paket som har fastnat i deras till hantering i ca en dryg vecka och jag får inget besked när den ska hanteras. Har posten semesterstängt?
Citera
2022-07-19, 20:31
Medlem
Har haft tur själv att få paket rån sthlm-sthlm på 24hr. brev är de sådär med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in