2022-07-24, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE själv men vad har du för bevis för att han inte var klädd så? Väktarnas förhör var i juni 1986 dvs flera månader efter mordet om du nu inte visste det heller.

Du svarade inte på min fråga- Du påstår att det mer sannolikt att mördaren hade en blå täckjacka och inte en mörk rock som gick nedanför knäna? Trots att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i de första förhören att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.

Ja det har gått några månader, men de säger lik förbannat jacka. De nämner kepsen i detalj, de nämner väskan i detalj, men plagget ser båda fel på? Trots att SE berättat sin historia om och om på Skandia så säger väktarna jacka.

Mörk rock på SE kommer från SE själv, den sista du borde lita på i frågan.

Jag har visat dig hur jag analyserar vittnesmålen om plagget. De som säger blå jacka är närmare och har bättre ljus. De som säger mörk rock är längre bort och har motljus från Dekorima. Blå lång jacka ser ut som rock i siluetten, mörk rock ser inte ut som blå jacka i något ljusförhållande.

Lista dessa 12 vittnen och vilka som ser mörk rock.
Citera
2022-07-24, 19:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Klockan var väl för att missa det han ville missa som GM...

Så vi behöver inte mer prata om urtavlan...

Vilken otur han har ...Just när han kollar på klockan så skulle han missa tidernas mord

Ja men SE vet ju exakt hur ljust det är på Sveavägen. Om det så uppenbart inte är några problem se klockan, varför skulle han då påstå det? Istället för att han blev tvungen putsa imma från glasen, knöt halsduken, tänkte på packningen, tittade på bilar, tittade på oroväckande ungdomar på andra sidan, såg någon bli skjuten, såg några konstiga ryggar, funderade på att ta ut pengar? Istället klockan...

Kan ju vara så enkelt som att han inte såg klockan.
Citera
2022-07-24, 19:06
Medlem
Citat:
SE själv men vad har du för bevis för att han inte var klädd så? Väktarnas förhör var i juni 1986 dvs flera månader efter mordet om du nu inte visste det heller.

Du svarade inte på min fråga- Du påstår att det mer sannolikt att mördaren hade en blå täckjacka och inte en mörk rock som gick nedanför knäna? Trots att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i de första förhören att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.
Han visar inte upp det klädesplagg han hade på mordnatten. Dom är fyllda med bevis och krutlukt.
Han uppträder rimligen i nått snarlikt han hade hemma eller införskaffade ny efter.
Citera
2022-07-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men tänk dig in i situationen. Han har pratat om hur central han är. Så får han inte va med. Han ser allt rasa, han kommer inte få så mycket uppmärksamhet framöver, vissa i kompiskretsen och på jobbet kommer förstå att han inte alls är central. Han måste försvara sin heder.

Varför måste han tycka att han stör utredningen. Löser man mordet om SE inte säger han sprang in i gränden? Nej hans story förstör inte.

Det finns ju en del som tyder på att han i stort sett rusar för att berätta så fort han får veta. Omedelbart in och berättar för väktarna och frugan. Sen hem till frugan, kanske några samtal till mamma och Glaser och...

Men ja lite stört. Men ta då historien om SE och undersökningen om manligt och kvinnligt. En tidning ska undersöka könsroller, de första som lämnar in talongen kommer få vara med i en undersökning och prata med tidningen. SE postar inte talongen, han åker till redaktionen och lämnar in den personligen. Hans svar i undersökningen är utmärkande då han utmärker sig som mest feminim av alla männen i undersökningen. Detta berättar han själv om i en artikel, med bild och allt. Det är lite sjukt.

Men återigen så varför tog inte Engström denna möjlighet på mordplatsen med både polis o media..

Han har ju chansen minst sagt...

O vi båda har ju slagit fast att han har nästan sjukligt behov att synas...

Visst kan man även här inte på en förklaring men det logiska borde väl vara att han tar chansen ..!?
Citera
2022-07-24, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja men SE vet ju exakt hur ljust det är på Sveavägen. Om det så uppenbart inte är några problem se klockan, varför skulle han då påstå det? Istället för att han blev tvungen putsa imma från glasen, knöt halsduken, tänkte på packningen, tittade på bilar, tittade på oroväckande ungdomar på andra sidan, såg någon bli skjuten, såg några konstiga ryggar, funderade på att ta ut pengar? Istället klockan...

Påstår kanske det för att det passar bättre med hans uppdiktade berättelse och att det stämmer med hur gm rörde sig, är det uteslutet?
Citera
2022-07-24, 19:09
Medlem
Citat:

Ja eller så tog han bara klockan ..

Sen insåg han faktiskt att klockan var ett dum grej att använda sig av eftersom det är ljust o därför la han mkt stort fokus på den mörka urtavlan..
Citera
2022-07-24, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad är mest sannolikt att en keps uppfattas som en mössa i dålig sikt.

Eller att en mössa uppfattas som en keps i dålig sikt?

Jag gissar på det första då en liten skärm och form kan uppfattas som en mössa.

Eftersom jag tror mördaren kan ha haft keps så vet jag inte vad det har för betydelse? Men jag tror också att ETT vittne som enbart ser mördaren bakifrån och snett bakifrån kan få en rullad mössa eller mössa med utstickande lugg till en keps felaktigt. Särskilt med det luddiga att det är en känsla av keps.

En lustig grej. Jag vill minnas att ett vittne vid Grand säger något om att det ser ut som en skärm som är påsydd på en mössa. Detta uppger också en informationslämnare om en misstänkt persons klädsel. Det är en väldigt specific tillfällighet...
Citera
2022-07-24, 19:15
Medlem
Citat:
Han visar inte upp det klädesplagg han hade på mordnatten. Dom är fyllda med bevis och krutlukt.
Han uppträder rimligen i nått snarlikt han hade hemma eller införskaffade ny efter.

Om kläderna luktade krut borde inte personerna han träffade inne på Skandia ungefär 23,40, ha känt den lukten?
Citera
2022-07-24, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det märkliga är att han inte reagerar starkare på de två skotten om han står så nära. Ingenting om GM, AB eller en skrikande LP.

Att han inte tittar upp från Klockan är högst anmärkningsvärt eller hur?

Eftersom jag tror han är inne på Skandia eller iaf längre norrut än han säger så tycker jag inte det är konstigt.

Der kan rent av vara en bildörr från ett vittne som SE hör och sen efterkonstruerar till skotten. Är det orimligt att han inte tittar upp från klockan om han egentligen hör en bildörr?
Citera
2022-07-24, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är dina spekulationer och önsketänkanden bara tyvärr. Kolla den här: https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ

Är det svaret på hur du vet att SE har mörk rock, att många mordvittnen säger mördaren hade mörk rock?

Cirkelresonemang.

Du har en person som du menar ljuger om allt för att klara sig, men klädseln talar han sanning om trots att de enda två opartiska vittnena som nämner hans klädsel motsäger hans rock. Och då menar du samtidigt att de korrekt beskriver keps och väska i detalj.

NF ser en man i blå lång jacka bakom LOP. Jag antar att du tror det är SE som går där. NF ser fel trots att han verkligen är detaljerad och verkar ha tagit en ordentlig titt på mannen?

LP ser en man i blå jacka.

Enligt Löhr säger AB blå jacka när han förhörs på mordplatsen.

LJ ser en man i lång jacka, han säger inga andra färger än blå. LJ ser fel när mannen springer under en lampa fem meter bort?

Och du är inne på att K och S ser SE vid Grand. Varför ser de en blå jacka i det bra ljuset på Grand?

De enda som säger mörk rock är vittnen från Sveaväges västra sida eller från vägbanan, som har motljus från Dekorima. Samt YN som av okänd anledning måste vara ett väldigt bra vittne enligt SEkten. Trots att hon kan ha sett någon annan än mördaren, såg mördaren kort tid utan anledning att lägga honom på minnet. Jag vill också hävda det är märkt på David bagares gata samt att det står bilar parkerade längst YN:s vägsida.
Citera
2022-07-24, 19:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men återigen så varför tog inte Engström denna möjlighet på mordplatsen med både polis o media..

Han har ju chansen minst sagt...

O vi båda har ju slagit fast att han har nästan sjukligt behov att synas...

Visst kan man även här inte på en förklaring men det logiska borde väl vara att han tar chansen ..!?

Läs det jag skriver. Han går ju direkt och berättar för väktarna när han fått veta. Han ringer hem. Han berättar för grannen direkt på morgonen när denne hämtar tidningen. Är det inte att söka uppmärksamhet? Media kanske han kommer att tänka på först på morgononen. Då ringer han ju uppenbarligen media...

Är han ett dåligt vittne som jag är inne på så kanske inte media känns görbart. Det fanns ju så mycket bättre folk att intervjua på mordplatsen. Först när han börjat överdriva för frugan och det börjar sjunka in hur stort det är, så kommer tanken på att man ju kan överdriva även i media. Han ringer tidningen på morgonen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-24 kl. 19:42.
Citera
2022-07-24, 19:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Påstår kanske det för att det passar bättre med hans uppdiktade berättelse och att det stämmer med hur gm rörde sig, är det uteslutet?

Nej det är inte uteslutet. Men det finns inget stöd för det i materialet anser jag. Var mördaren vid banken när Palme var vid korsningen?

Och handlade det om rörelsemönstret så passade väl andra alternativ in också.

"De säger du tog fram en revolver vid fönstret och klev ikapp Palme och sköt".
"Nej jag kollade på klockan samtidigt som någon sköt Palme, det var det de såg".
"När du kollar klockan ser det ut som att du går efter någon och avfyrar en revolver?"

Det är dåliga försvar han hittar på alltså.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-24 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in