2022-07-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej det är uppenbart svårt att förstå nyanser. Världen är inte svart och vit utan alla hushåll har olika förutsättningar utifrån sin utgiftsbild.

Samma sak gäller med de som är belånade. De allra allra flesta kommer klara räntehöjningar utan att gå omkull, de flesta kommer antagligen dra ner på några utgifter så som hämtmat etc. Sen finns det dom som har helt andra förutsättningar och som inte kommer att klara det.

Jag försöker förklara för dig att de med garantipension har det redan svårt idag. Med en höjning på 850kr så kommer det inte att täcka för det. Det spelar ingen roll om du använder schabloner och är helt säker på att det är så det är överallt. Schabloner används som exempel och ska inte användas bokstavstroget.

Men vill du tro att det kommer gå bra för dom så gör det.

Du blandar bort korten för du vet att jag har rätt. De med garantipensionen sitter inte på höga bostadslån. Hur tusan skulle de kunna göra det bankerna skulle aldrig accepterat detta.

Varför räknar du inte med 9% ökning av bostadsbidraget? Som jag skrev ovan kan man utan vidare räkna med 7k i bara detta bidrag.
Citera
2022-07-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tackar. Det var det jag anade.

Det med behöver gäller om det är ett mycket gammalt hus med originalledningar.

Och hade det varit så att ungdomarna hade köpt ett så gammalt hus med originalledningar så lär det inte ha kommit som en överraskning för dom.

Mer troligt är väl att dom ville göra någon ändring som ledde till en uppgradering av elen. Säkra upp som jag nämnt tidigare. Eller ha fler uttag och fler grupper.

De kanske inte ville.behålla standard från 1982 i huset. Inte så vanligt att man vill det. Renoverar man så behöver 40 år gammal el bytas.
Citera
2022-07-24, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De kanske inte ville.behålla standard från 1982 i huset. Inte så vanligt att man vill det. Renoverar man så behöver 40 år gammal el bytas.
Varför skulle man vilja byta ut ledningar och central från 1982?
Citera
2022-07-24, 17:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

För att flanders är en megasnobb som bara skryter hur allt ska vara top of the line. Han låtsas vara oförmögen att se saker ur ett normalt perspektiv.

Elsystem från 1982 går alldeles utmärkt så länge ingen amatör varit i farten och rivit runt, håller i decennier till, en jordfelsbrytare kan va bra sätta in, de är billiga , eventuellt byta elcentral för automatsäkringar för några lusingar.
Citera
2022-07-24, 17:42
Medlem
Citat:

Om man ska renovera ett hus vill man också dra om elen då det är en minimal kostnad som helhet. Att bygga nytt kök, badrum etc med över 40 år gammal el är dumsnålt.
Citera
2022-07-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Många får ofta för sig att kraschen i USA var mycket större än den faktiskt var. Från toppen sommaren 2006 till botten Februari 2012 så tappade breda husmarknaden mindre än 28 %. Kan lova att väldigt många som fick lån där aldrig i närheten skulle kunna få dessa i Sverige.

Möjligt att du har rätt men jag gjorde något lånetest på SEB och fick föreslaget maxlån på nästan 3 millar. Detta med årsinkomst på knappt 500k och studielån på 200k kvar. Känns ju som att bankerna gör allt för att locka in så många som möjligt att bli deras slavar innan skiten träffar fläkten.
Citera
2022-07-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ser inte att marknaden för objekt 200k+ / kvm har försämrats alls. Som vanligt lönar det sig att satsa på kvalitet.

Det kan ju vara 1) för att väldigt få sådana säljs? Sen så är det ju återigen så att bara för att din bostad är "värd" en viss summa så betyder det ingenting om du inte realiserar vinsten. Med den logiken kan jag ju annars säga att villor i Täby är värda 0:- eftersom det för ett halvår sen var en kåk som ärvdes.
Citera
2022-07-24, 18:06
Medlem
Citat:
Om man ska renovera ett hus vill man också dra om elen då det är en minimal kostnad som helhet. Att bygga nytt kök, badrum etc med över 40 år gammal el är dumsnålt.
Finns ingen som gör det, den är grundlurad isåfall.
Citera
2022-07-24, 18:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu handlade inlägg om medelklassen som många i tråden kommer hamna på soppköket.

Tja två löner på 35k med hyfsad insats får inte låna mer än runt 4 msek med studielån och barn. Samma hushåll kanske går från 37 till 30k I disponibel inkomst. Knappast så de går under. Lite mindre lyxkonsumtion. Och då är de ändå maxbelånade.

Sen är jag fortfarande helt övertygad om att när räntorna går upp till 3-4% i faktiska 3 månaders lånelöften (dvs inte listeäntorna) kommer amorteringskravet vara ett minne blott. Då blir det nästan ett nollsummespel mot tidigare sett till utgifter
Och där kom halmstrået, ja precis, när de med höga skulder får det jobbigt så skall vi sluta att amortera?
Citera
2022-07-24, 18:54
Medlem
foxxis avatar
Att ta bort amorteringskravet eller sänka till max 2% är det enda rätta. Lööf har Maggan runt sitt finger och kommer att få som hon vill.
Citera
2022-07-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Möjligt att du har rätt men jag gjorde något lånetest på SEB och fick föreslaget maxlån på nästan 3 millar. Detta med årsinkomst på knappt 500k och studielån på 200k kvar. Känns ju som att bankerna gör allt för att locka in så många som möjligt att bli deras slavar innan skiten träffar fläkten.

Det är ju dock inget nytt fenomen. 4,5-6 årsinkomster har varit praxis länge. Fortfarande en bra deal för privatpersoner som har koll på ekonomin. Detta då räntan (med avdrag och rabatter) inte kommer i närheten av både den officiella och framför allt den faktiska inflationen.
Citera
2022-07-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och där kom halmstrået, ja precis, när de med höga skulder får det jobbigt så skall vi sluta att amortera?

Vilket i så fall kommer att bidra till ökad inflation eller att inflationen dröjer sig kvar längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in