2022-07-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jag sällar mig till genierna. Skulle aldrig byta det i en kåk från 1982.

Nej finns ju många som vill snika med allt de kan när de renoverar. Eventuella problem skjuter man på framtiden
Citera
2022-07-24, 14:19
Medlem
Hoppas de krachar 90% så alla som jobbat med djävulen (bankerna) får sitt straff.
Citera
2022-07-24, 15:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Du inser helt enkelt inte allvaret i situationen. Du tror att det här kommer bli någon slags mellanmjölkskrasch eller något.

Nej, det blir nudelsoppa och kronofogden för medelklassen next.

Knappast, det blir lite kärvt ett par år och konsumtionsbolånefesten är slut. Vad skulle den stora krisen triggas av? 2% styrränta, 35% nedgång i bostadspriserna och 6% arbetslöshet hos medelklassen leder knappast till någon utbredd misär.
Citera
2022-07-24, 15:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ligger mycket i det du skriver.

Jag som byggnadssnickare har de senaste tio åren sett hur även folk med inte alltför höga löner köpt dyrt och renoverat dyrt. Par i 30 års åldern som levt som om de varit högavlönade. Och de i dessa åldrar har bara sett prisökningar. Ibland har man tagit nån kaffe med dem när man vart hos dem och byggt, och med den gamle mannens rätt har jag ibland berättat om räntor och boprisraset 91-95 mm. Alltid mötts av stor förvåning.

Dessa glada unga lever dessutom rätt högt inte bara vad gäller boende. Det är dyra krogbesök, dyra resor, funderingar på elbil, kostsamma sagobröllop, fina kläder etc.

De flesta kommer att kunna bo kvar i sina bostäder trots den prisnedgång vi bara ser början av. Men de tvingas att dra ned på allt annat.

Mycket konsumtion har varit möjligt med de låga boendekostnaderna pga den låga räntan, fastighetsavgiften och ränteavdrag. Det är den löpandekostnaden som varit låg, inte att bostäderna använts som "bankomat".

Dock kan man vid varje försäljning öka belåningen ganska maxat och då få ett par hundra tusen eller en miljon över i vinst, helt skattefritt (uppskov). De pengarna kan sedan spenderas på renovering, resor och till allmän lyxkonsumtion. Allt sånt blir det slut på nu de kommande 3-5 åren i alla fall.
Citera
2022-07-24, 15:51
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag tror inte de pensionärer du talar om äger sitt boende.

De i HR och knaper ekonomi får som sagt sina bidrag uppskruvade med 9% vilket knappast kommer gälla för löner.

Jag tror ärligt talat inte att 850kr i ökning av garantipensionen kommer täcka de ökade utgifterna som inflation skapar (samt eventuella lån/hyreshöjningar).

Det kan gå ihop om man går ner i kvalite kanske men det är ju inte vad man önskar pensionärerna.
Citera
2022-07-24, 15:54
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Du kanske inte uppmärksammade att skrev att många av de sämst ställda får hyran betald av det allmänna (dvs bostadsbidrag och försörjningsstöd), inte att hyrorna inte ökat (för de gör de och kommer definitivt att göra nu). De sämst ställda kommer därför - paradoxalt kanske - att beröras i någon mindre utsträckning än de som ”bara” har det dåligt ställt.

Nej det gjorde jag inte. Jag tolkade sig fel helt enkelt.

Men nej det är inte dom jag tänker på. Du menar bidragstagare och de är en annan historia.
Det finns många som idag arbetar men fortfarande lever på marginalen. De kanske blir bidragsberoende nu istället. Vad vet jag?

Om du är nyfiken på att förstå effekten av ökningen av prisbasbeloppet så se nedan länk från Swedbank.
https://news.cision.com/se/swedbank/r/rekordhogt-prisbasbelopp-ger-hogre-bidrag-och-lagre-skatt,c3602451
Citera
2022-07-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Knappast, det blir lite kärvt ett par år och konsumtionsbolånefesten är slut. Vad skulle den stora krisen triggas av? 2% styrränta, 35% nedgång i bostadspriserna och 6% arbetslöshet hos medelklassen leder knappast till någon utbredd misär.

Det kommer nog bli ganska tufft men det syns inte. Syntes inte när det kraschade i Spanien. Syns väl inte i Grekland heller. Det syns inte. Folk lider i det tysta. Möjligtvis kan den sociala oron öka när man är tvungen att kapa på alla bidragen till invandrarna.
Citera
2022-07-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag tror ärligt talat inte att 850kr i ökning av garantipensionen kommer täcka de ökade utgifterna som inflation skapar (samt eventuella lån/hyreshöjningar).

Det kan gå ihop om man går ner i kvalite kanske men det är ju inte vad man önskar pensionärerna.

Ok låt oss se. Ensamstående pensionär garantipension 8500 och inte andra inkomster menar du. Har man en hyra på tex 10k har man då rätt till drygt 7000 i bostadsbidrag.

15 500×0.09=+1400 per månad.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html

Matkasse ensamstående 3000 kr per mån. Matinflation fullt år runt 12% ger 3360kr per mån.

Hyran ökar med 10% säger vi. +800kr.

1400-800-360=240 kr kvar till övrig ev inflation.

Hur är detta en katastrof?
Citera
2022-07-24, 16:26
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ok låt oss se. Ensamstående pensionär garantipension 8500 och inte andra inkomster menar du. Har man en hyra på tex 10k har man då rätt till drygt 7000 i bostadsbidrag.

15 500×0.09=+1400 per månad.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html

Matkasse ensamstående 3000 kr per mån. Matinflation fullt år runt 12% ger 3360kr per mån.

Hyran ökar med 10% säger vi. +800kr.

1400-800-360=240 kr kvar till övrig ev inflation.

Hur är detta en katastrof?

Ja räknar du så då går det ihop. Men att överhuvudtaget tro att det går att göra så är barnsligt.

Hur ser det ut med försäkringar, att göra saker med barnbarn, att resa iväg, äta ute med vänninor etc. Vem vet du kanske har en hund som håller dig sällskap.

Det gränsar ju till autism om man inte förstår att det kommer bli knapert för de som lever på garantipension.
Citera
2022-07-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Ja räknar du så då går det ihop. Men att överhuvudtaget tro att det går att göra så är barnsligt.

Hur ser det ut med försäkringar, att göra saker med barnbarn, att resa iväg, äta ute med vänninor etc. Vem vet du kanske har en hund som håller dig sällskap.

Det gränsar ju till autism om man inte förstår att det kommer bli knapert för de som lever på garantipension.

Nu var en hyreshöjning på 10% väldigt överdrivet. Skulle bli förvånad om det ens blir mer än 5%.

Alla de sakerna du nämner är redan tufft med garantipensionen. Men med 9% ökning av pension och bidrag sitter man rätt säkert. Inflationen lär sannolikt inte stiga över 8-9% som helhet för året 2022 så förstår inte vad du är ute efter?

Det som främst driver inflationen är ju el och bensinpriser och som pensionär i HR bränner man inte mycket sådant.

Det är betydligt värre för en lågavlönade som lever på marginalen och får en löneökning på 2% samt se sitt lilla pensionskapital gå åt skogen på börsen och behöver köra bil till jobbet och värma upp det lilla radhuset
Senast redigerad av flanders 2022-07-24 kl. 16:39.
Citera
2022-07-24, 16:45
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Nu var en hyreshöjning på 10% väldigt överdrivet. Skulle bli förvånad om det ens blir mer än 5%.

Alla de sakerna du nämner är redan tufft med garantipensionen. Men med 9% ökning av pension och bidrag sitter man rätt säkert. Inflationen lär sannolikt inte stiga över 8-9% som helhet för året 2022 så förstår inte vad du är ute efter?

Det som främst driver inflationen är ju el och bensinpriser och som pensionär i HR bränner man inte mycket sådant.

Det är betydligt värre för en lågavlönade som lever på marginalen och får en löneökning på 2% samt se sitt lilla pensionskapital gå åt skogen på börsen och behöver köra bil till jobbet och värma upp det lilla radhuset

Nej det är uppenbart svårt att förstå nyanser. Världen är inte svart och vit utan alla hushåll har olika förutsättningar utifrån sin utgiftsbild.

Samma sak gäller med de som är belånade. De allra allra flesta kommer klara räntehöjningar utan att gå omkull, de flesta kommer antagligen dra ner på några utgifter så som hämtmat etc. Sen finns det dom som har helt andra förutsättningar och som inte kommer att klara det.

Jag försöker förklara för dig att de med garantipension har det redan svårt idag. Med en höjning på 850kr så kommer det inte att täcka för det. Det spelar ingen roll om du använder schabloner och är helt säker på att det är så det är överallt. Schabloner används som exempel och ska inte användas bokstavstroget.

Men vill du tro att det kommer gå bra för dom så gör det.
Citera
2022-07-24, 16:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vittrande elledningar med risk för spontanbrand gäller bara fram till 40-tals villor, sen började de med bättre isoleringsmaterial.
El i nyare villor byter man bara för få jordade eluttag, jordfelsbrytare, automatsäkringar, 3-fas samt fler eluttag. i 50-tals lägenheter och hus är det så få eluttag.
Tackar. Det var det jag anade.

Det med behöver gäller om det är ett mycket gammalt hus med originalledningar.

Och hade det varit så att ungdomarna hade köpt ett så gammalt hus med originalledningar så lär det inte ha kommit som en överraskning för dom.

Mer troligt är väl att dom ville göra någon ändring som ledde till en uppgradering av elen. Säkra upp som jag nämnt tidigare. Eller ha fler uttag och fler grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in