2022-07-24, 19:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Elon levererar ju dock. Något ni alla haters missar. Det brukar se ut så här ungefär:

Elon: "Vi kommer att göra X, jag gissar på att det är klart år Y"
Elon haters: "Kommer aldrig hända, sluta vilseleda investerare"
Tidsram Y passerar, Elon haters: "Vad va det vi sa, dags att be om ursäkt"
Elon: "Det är på G, ha tålamod. Utöver det kommer vi göra Z, gissar på tidsram W"
Elon haters: "Nu ljuger du igen!!!!1!" drar fram en lista på saker Elon "ljugit" om
Elon uppnår X, men Elon haters är nu fokuserade på Z och W

Repeat

Det där inlägget borde postas minst en gång om dagen. Tänk den gamla goda tiden när Tesla-kritiker bara sa att det skulle vare omöjligt att skala upp till massproduktion. Kvaliten på den nya generationen haters har liksom trevat sig neråt allteftersom Teslas kompetens ökat, weird.
Citera
2022-07-24, 19:45
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Elon levererar ju dock. Något ni alla haters missar. Det brukar se ut så här ungefär:

Elon: "Vi kommer att göra X, jag gissar på att det är klart år Y"
Elon haters: "Kommer aldrig hända, sluta vilseleda investerare"
Tidsram Y passerar, Elon haters: "Vad va det vi sa, dags att be om ursäkt"
Elon: "Det är på G, ha tålamod. Utöver det kommer vi göra Z, gissar på tidsram W"
Elon haters: "Nu ljuger du igen!!!!1!" drar fram en lista på saker Elon "ljugit" om
Elon uppnår X, men Elon haters är nu fokuserade på Z och W

Repeat

Ja han levererar helt klart. Dåliga memes. Resten är väldigt mkt over promise under deliver.
Det är inte "Elon haters" att ifrågasätta när man säger att allt ska komma "inom ett år" om och om igen och åren bara går utan att något händer.
Senast redigerad av The-9 2022-07-24 kl. 19:55.
Citera
2022-07-24, 20:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
De där 54% range increase skulle inte vara färdigt förrän september 2023 som tidigast. Det sa Elon på battery day.
Semi och Cybertruck kommer också 2023.
Roadstern dröjer nog till 2024.
FSD vet nog ingen när den kommer, fattar inte varför Elon fortsätter säga att den kommer i år.
Roboten som ska visas upp på AI day är bara en enkel prototyp som inte kommer se ut som på bilderna.
Att ny teknologi blir försenad är inget konstigt. Fattar inte varför ni tar det som att Tesla ljuger och bara visar upp Vaporware.
Handen på hjärtat, tror du verkligen inte att Cybertrucken, semin och roadstern kommer komma alls?

Job230ge's inlägg är mest ett eko av Taylor Ogans twittrande, och de enda gångerna hans rants ens låter genomtänkta är när han direktöversätter något som Taylor skrivit, eller någon annan som har en agenda och självintresse i att Tesla går dåligt. Han avslöjar sin verkliga kapacitet när han improviserar dock.
Om han hade kortat Tesla hade hans närvaro åtminstone varit logisk. Han anklagar oss aktieägare för att vara naiva men ändå förutsätter han att vi skall tro att han skriver för att han värnar om sanningen, men jag har faktiskt aldrig sett honom rätta en annan hater hur befängda påståenden de än har, snarare kommer han väldigt bra överrens med alla möjliga troll/haters. Förtroendeingivande?
Han förutsätter i princip att vi alla är lurade och oförstående, lite svårt att ha en intellektuellt ärligt utbyte i det läget.

Men jag tycker ändå att det är kul att folk debaterar, det gör oss ju bättre på att sätta oss in i saker, då man ogärna vill ha fel om något. Vissa behöver bara dubbelkolla sina källor lite bättre. Hur "fel" Elon än har så ligger han i lä bakom CNBC m.fl.
Citera
2022-07-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Job230ge's inlägg är mest ett eko av Taylor Ogans twittrande, och de enda gångerna hans rants ens låter genomtänkta är när han direktöversätter något som Taylor skrivit, eller någon annan som har en agenda och självintresse i att Tesla går dåligt. Han avslöjar sin verkliga kapacitet när han improviserar dock.
Om han hade kortat Tesla hade hans närvaro åtminstone varit logisk. Han anklagar oss aktieägare för att vara naiva men ändå förutsätter han att vi skall tro att han skriver för att han värnar om sanningen, men jag har faktiskt aldrig sett honom rätta en annan hater hur befängda påståenden de än har, snarare kommer han väldigt bra överrens med alla möjliga troll/haters. Förtroendeingivande?
Han förutsätter i princip att vi alla är lurade och oförstående, lite svårt att ha en intellektuellt ärligt utbyte i det läget.

Men jag tycker ändå att det är kul att folk debaterar, det gör oss ju bättre på att sätta oss in i saker, då man ogärna vill ha fel om något. Vissa behöver bara dubbelkolla sina källor lite bättre. Hur "fel" Elon än har så ligger han i lä bakom CNBC m.fl.

Jag ser inte dig rätta folk som skriver att Tesla boten kommer ge tesla ett högre market cap än världens GDP heller. Men det är nog jag som är oärlig
Citera
2022-07-24, 21:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag ser inte dig rätta folk som skriver att Tesla boten kommer ge tesla ett högre market cap än världens GDP heller. Men det är nog jag som är oärlig

Vem säger det?
Citera
2022-07-24, 22:33
Medlem
Citat:
Vem säger det?

Skrolla bak någon sida så var det någon raketforskare som la fram hur Humanoida roboten lägger på någonting i storleksordningen 50-100T$ på market cap

Edit, det var ännu värre. 50T som det låga och oändligheten som det höga

Citat:
- Humanoid robot projektet lyckas? $50T - ∞. Svårvärderat då det teoretiskt sett inte finns något tak

men du får gärna ge ett påstående från en Björn som är mindre absurd som jag borde säga ifrån? Eller vart går gränsen
Senast redigerad av job230ge 2022-07-24 kl. 22:43.
Citera
2022-07-24, 22:44
Medlem
ostresss avatar
Citat:

På tal om Taylor Ogan så kan jag inte läsa hans tweets av någon konstig anledning. Det står att han har blockat mig men jag har aldrig skrivit till honom, eller någon annan heller för den delen. Det enda jag gör på twitter är att läsa och gilla tweets. Jag visste inte ens vem snubben var innan job230ge la ut den länken.
Citera
2022-07-24, 23:04
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag bryr mig endast lite på det personliga planet och jag tror precis som du skriver att det inte kommer att påverka hans position i Tesla. Men för mig är det en varningsklocka om hans karaktär.

Jag tror vi är ganska många som upplever Tesla som hypat. Lite som vissa kryptovalutor. Problemet är att jag inte tror att man kan vara en bra investerare rent allmänt om man identifierar sig för starkt med ett företag eller dess ledare. Man måste kunna förhålla sig någorlunda neutral och vara beredd att överge sin alltför pessimistiska attityd om företaget visar positiva tendenser och tvärtom. Och det gäller synen på VDn också.

Att det finns många som är emotionellt involverade fans av företaget eller ledaren gör att man kan misstänka att aktiekursen inte endast är baserad på fundamentala faktorer. En sådan tendens är oftast inte långsiktigt hållbar. Om det finns en sådan tendens, vilket jag upplever att det gör i Teslas värdering, så känner jag mig tryggare i att spekulera i nedgång på aktien.
Jag håller med på det mesta du skrev. Självklart ska man kunna erkänna både positiva och negativa tendenser. Jag tyckte bara inte att det var en stor grej att han låg med någon på Neuralink. Det har ingenting med Tesla att göra.

Ni björnar tror att vi sitter och runkar till Elon varje natt och att vi inte kan erkänna något negativt om honom. Så är det verkligen inte. Det enda vi gör är att försvara honom när björnar sprider lögner och FUD. Sanningen är att det är björnarna som har en konstig besatthet av honom. Nästan alla björninlägg handlar om Elon. Medan vi bulls alltid snackar om Teslas vinst, marginaler, fsd, energi, 4680 osv.
Citera
2022-07-24, 23:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag håller med på det mesta du skrev. Självklart ska man kunna erkänna både positiva och negativa tendenser. Jag tyckte bara inte att det var en stor grej att han låg med någon på Neuralink. Det har ingenting med Tesla att göra.

Ni björnar tror att vi sitter och runkar till Elon varje natt och att vi inte kan erkänna något negativt om honom. Så är det verkligen inte. Det enda vi gör är att försvara honom när björnar sprider lögner och FUD. Sanningen är att det är björnarna som har en konstig besatthet av honom. Nästan alla björninlägg handlar om Elon. Medan vi bulls alltid snackar om Teslas vinst, marginaler, fsd, energi, 4680 osv.

Ja på Twitter har jag i alla fall upptäckt folk som verkar helt besatta av att kritisera Elon Musk dag efter dag. Någonting är lite konstigt med det också.

Men vad tror du själv skulle hända med Teslas aktiekurs om Musk skulle avgå?
Citera
2022-07-24, 23:46
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja på Twitter har jag i alla fall upptäckt folk som verkar helt besatta av att kritisera Elon Musk dag efter dag. Någonting är lite konstigt med det också.

Men vad tror du själv skulle hända med Teslas aktiekurs om Musk skulle avgå?
Det är exakt samma sak här. Varje björninlägg är en attack på Elons karaktär.

Jag tror inte kursen hade gjort så mycket. Retail investerare hade blivit besvikna men jag tror många institutions hade blivit glada, så det kanske jämnar ut sig.
Jag hade blivit besviken men jag hade inte sålt. Tesla har redan alla pusselbitar på plats. Nu handlar det bara om att rampa upp och fortsätta tåget på samma spår. Alla vet vad de ska göra. Målen är satta. Elon är inte kritiskt viktig längre, som han var i tidigare år. Fortfarande viktig absolut, men Tesla hade klarat sig ändå. Folk verkar glömma att han bara är EN person. Det finns 100.000 av världens bästa ingenjörer i det företaget.
Citera
2022-07-24, 23:49
Medlem
libbens avatar
Citat:
Tesla gör fina bilar till fina marginaler,

Synd bara att alla tomma löften gjort aktien omöjlig att äga, allting rimligt är inprisat. Tror man att tesla helt utan någon plan löser AGI så kan den bli värd något, men det är ingen risk någon borde ta IMO.

Vad är omöjligt att äga med Tesla aktien? Hur är alla potentiella triljoner redan inprisat? Dagens kurs är ju inte i närheten av potentialen om batterierna blir som planerat och de kan pumpa ut mer batterier till husmarknaden/storage marknaden samt för bilarna. Sedan har vi solpanelenera och det konceptet, ja early adopters betalar alltid dyrt pris. Du tyckte säkert Amazon var dyrt 2003 också eller Microsoft också 1996.

Om du inte kan se vart utvecklingen är på väg och vad Elon gör i sina bolag så kanske du ska fokusera på andra bolag istället? Eller så shortar du bara Tesla varje tillfälle du har möjlighet, det är ju en strategi det med. Personligen tycker jag det är vettigare investera i bolag man tror på och inte för att man vill att bolag ska falla.

Imorgon köper jag iaf minst 2 aktier till troligen utan att fundera på det och sjunker kursen iom splitten och det hade varit bättre vänta tills splitten så köper jag bara mer aktier när splitten väl inträtt. Rinse and repeat. Men det bygger ju på att jag inser vilken potential Tesla har i framtiden och hur de lyckas utveckla sina produkter. FSD kanske tar 10 år innan det slår igenom och blir funktionell på det sättet man drömmer om, men det är ju mer en fråga om regleringar i USA/EU osv.

Lyftar man lite på locket så inser du varför vissa är hyper bulls. De ser ett bolag som har potential att driva igenom projekt på en skala som inte setts tidigare. Jag tror energisektorn hos Tesla kommer ge en redigt bra multipel till Tesla. Troligen större än deras bilförsäljningar om 5-10 år. Teslas vertikala integration i många led gör ju att de har så höga marginaler och det gör ett bra jobb på många områden och där folk tycker de är lite dåliga så är det även områden de konstant förbättrar sig inom.
Citera
2022-07-25, 05:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Skrolla bak någon sida så var det någon raketforskare som la fram hur Humanoida roboten lägger på någonting i storleksordningen 50-100T$ på market cap

Edit, det var ännu värre. 50T som det låga och oändligheten som det höga

men du får gärna ge ett påstående från en Björn som är mindre absurd som jag borde säga ifrån? Eller vart går gränsen

Men nu är inte $50T i närheten av världens GDP ens idag och sannerligen inte om 10 år när en sådan värdering börjar bli möjlig att spekulera i.

Vet du vad världens GDP var för 10 år sedan, vad det är idag och vad det förväntas vara om 10 år? Hur mycket växte världens ekonomi av en innovation som internet, och hur mycket skulle den växa av en på sikt obegränsad arbetsstyrka som aldrig behöver vila?
$50T skulle troligtvis utgöra en väldigt liten del av världens GDP om 10 år även utan humanoida robotar, och en piss i havet med dem i våran ekonomi. Det går att vara naiv, sen går det att ha total avsaknad av föreställningsförmåga. Plocka du upp en servett och räkna lite snabbt på vad en humanoid robot skapar för värde på en arbetsplats under 10 års tid, vad de kostar att producera, hur mycket de går att sälja för och hur många som kan produceras varje år. Även ett blygsamt estimat som får det att se ut som att det är du som dragit det korta strået i det genetiska lotteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in