2022-07-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
🤣🤣🤣🤣 fan vilken jävla tönt du är asså.
"Hur kan ni tycka detta är ok" buuhuuu 😭
Vem fan bryr sig vem Elon knullar?? Vad har det med aktien att göra? Han kommer inte få sparken, ingenting kommer hända. Bill Gates avgick inte som VD pga en relation. Han avgick bara från styrelsen.
Detta har verkligen ingenting med Tesla att göra. Du visar bara din patetiska besatthet av Musk gång på gång. Get a life loser

Dra parallellen med att det är ngn som jobbar på ett fängelse som ingår i en sexuell relation med en fånge. Det skulle inte heller enligt dig vara något som helst fel om ”hon var med på det?” I musks bolag får du kicken om du pratar ut om problem, detta blev glasklart när ett antal personer på SpaceX förra månaden försökte stå upp för musk och alla fick kicken

Din uppenbara ilska att aktien går dåligt behöver du inte yttra här mvh.
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 16:45.
Citera
2022-07-07, 17:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
🤣🤣🤣🤣 fan vilken jävla tönt du är asså.
"Hur kan ni tycka detta är ok" buuhuuu 😭
Vem fan bryr sig vem Elon knullar?? Vad har det med aktien att göra? Han kommer inte få sparken, ingenting kommer hända. Bill Gates avgick inte som VD pga en relation. Han avgick bara från styrelsen.
Detta har verkligen ingenting med Tesla att göra. Du visar bara din patetiska besatthet av Musk gång på gång. Get a life loser

Jag bryr mig endast lite på det personliga planet och jag tror precis som du skriver att det inte kommer att påverka hans position i Tesla. Men för mig är det en varningsklocka om hans karaktär.

Jag tror vi är ganska många som upplever Tesla som hypat. Lite som vissa kryptovalutor. Problemet är att jag inte tror att man kan vara en bra investerare rent allmänt om man identifierar sig för starkt med ett företag eller dess ledare. Man måste kunna förhålla sig någorlunda neutral och vara beredd att överge sin alltför pessimistiska attityd om företaget visar positiva tendenser och tvärtom. Och det gäller synen på VDn också.

Att det finns många som är emotionellt involverade fans av företaget eller ledaren gör att man kan misstänka att aktiekursen inte endast är baserad på fundamentala faktorer. En sådan tendens är oftast inte långsiktigt hållbar. Om det finns en sådan tendens, vilket jag upplever att det gör i Teslas värdering, så känner jag mig tryggare i att spekulera i nedgång på aktien.
Citera
2022-07-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag handlar (kortar) i alla fall Tesla periodvis delvis baserat på Musk, men baserat på en helhetsbild såklart. Tycker det är en bra hedge mot massa annat då jag inte tror att Tesla har så mycket mer att ge även i best case scenario. Men jag tror absolut att Musk spelar roll för värderingen av företaget. Sen tycker jag inte illa om Musk, jag tycker han verkar rätt skön men överdriver en del och väldigt risktagande personlighet. Jag är tveksam till att företaget värderas så högt som det gör och jag bedömer att det är delvis pga honom. Jag är tveksam till att en person kan göra sån stor skillnad för ett företag i form av mental förmåga men å andra sidan tror jag det är positivt för Tesla att en enda person har så stor makt som Musk har över företaget. Men han känns inte helt stabil och därmed är han även ett potentiellt hot mot Tesla och aktiekursen.
Om man shortar har man ju iaf en anledning att vara här. Även om jag själv tycker att det är ganska humoristiskt att försöka göra sina pengar på att shorta det bolag som överraskat marknaden mest på iaf 30 år - i positiv bemärkelse. Istället för att hitta något man tror på (eller shorta bland alla de saker som de facto är långsiktigt värdelösa).

job230ge shortar dock inget. Han läser skvaller och skriker på social media.
Citera
2022-07-07, 17:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om man shortar har man ju iaf en anledning att vara här. Även om jag själv tycker att det är ganska humoristiskt att försöka göra sina pengar på att shorta det bolag som överraskat marknaden mest på iaf 30 år - i positiv bemärkelse. Istället för att hitta något man tror på (eller shorta bland alla de saker som de facto är långsiktigt värdelösa).

Jag förstår hur du menar men det är ofta företag som finns i en framväxande bransch och som bidrar till en positiv förändring snabbt blir övervärderade. För många aktieköpare springer åt samma håll samtidigt. Och det i sig är faktiskt inte positivt.
Citera
2022-07-07, 17:35
Medlem
Citat:

Att du finner det ”humoristiskt att någon försöker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag värderat till 15x sales, p/e nära hundra, när den makroekonomiska miljön börjar svikta säger väl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla överraskat med är relaterat till bilförsäljningen. Om de nu kommer göra flygande robotar innan EOY 2022 låter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt är ganska talande.

Listan med lovade projekt som inte har realiserats överstiger den listan över projekt som realiserats. Samtidigt pratar idag musk om att de kanske ska bygga en Van eller liknande. En oändlig pipeline är ju bara bra om man faktiskt har någon som helst ambition att slutföra produkterna
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 17:38.
Citera
2022-07-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att du finner det ”humoristiskt att någon försöker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag värderat till 15x sales, p/e nära hundra, när den makroekonomiska miljön börjar svikta säger väl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla överraskat med är relaterat till bilförsäljningen. Om de nu kommer göra flygande robotar innan EOY 2022 låter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt är ganska talande
Kan du inte komma tillbaka när du har pengar att shorta med?

I takt med att folk växer upp och tar an egna ansvar brukar de bli lättare att konversera med.

EDIT: jag är lång TSLA, men med en liten del av kassan.
Citera
2022-07-07, 17:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag bryr mig endast lite på det personliga planet och jag tror precis som du skriver att det inte kommer att påverka hans position i Tesla. Men för mig är det en varningsklocka om hans karaktär.

Jag tror vi är ganska många som upplever Tesla som hypat. Lite som vissa kryptovalutor. Problemet är att jag inte tror att man kan vara en bra investerare rent allmänt om man identifierar sig för starkt med ett företag eller dess ledare. Man måste kunna förhålla sig någorlunda neutral och vara beredd att överge sin alltför pessimistiska attityd om företaget visar positiva tendenser och tvärtom. Och det gäller synen på VDn också.

Att det finns många som är emotionellt involverade fans av företaget eller ledaren gör att man kan misstänka att aktiekursen inte endast är baserad på fundamentala faktorer. En sådan tendens är oftast inte långsiktigt hållbar. Om det finns en sådan tendens, vilket jag upplever att det gör i Teslas värdering, så känner jag mig tryggare i att spekulera i nedgång på aktien.

Dock verkar ju det ju som att de som engagerat sig emotionellt och har något emot Tesla eller Elon vara en klar majoritet.
Citera
2022-07-07, 17:39
Medlem
Citat:
Kan du inte komma tillbaka när du har pengar att shorta med?

I takt med att folk växer upp och tar an egna ansvar brukar de bli lättare att konversera med.

Det är ju en fruktansvärt relevant frågeställning. Att du finner det humoristiskt att någon ser ett shortcase i ett bilbolag värderat till 15x sales där konsensus är att bolaget kommer växa med 50% YoY i 8 år framåt,

Jag har sedan årskiftet sagt att Tesla kommer nå 550 i år och talat varmt om BYD som utklassat tesla både i företagets utveckling och aktiemässigt. Du kan tycka att jag ska växa upp men att ignorera relevant ifrågasättning kommer inte göra dig gott framgent
Citera
2022-07-07, 17:41
Medlem
Om TS investerade 100k i TESLA när han skrev tråden hade värdet varit 15 MSEK idag, trots att värdet gått ner nästan 50% sedan toppen. Fantastiskt spännande bolag!
Citera
2022-07-07, 17:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att du finner det ”humoristiskt att någon försöker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag värderat till 15x sales, p/e nära hundra, när den makroekonomiska miljön börjar svikta säger väl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla överraskat med är relaterat till bilförsäljningen. Om de nu kommer göra flygande robotar innan EOY 2022 låter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt är ganska talande.

Listan med lovade projekt som inte har realiserats överstiger den listan över projekt som realiserats. Samtidigt pratar idag musk om att de kanske ska bygga en Van eller liknande. En oändlig pipeline är ju bara bra om man faktiskt har någon som helst ambition att slutföra produkterna

P/E-talet igen? Dags för dig att hitta ett forum för BYD att gnälla i istället då kanske, då deras är nästan dubbelt så stort som Teslas. Eller tresiffrigt som man brukar säga.
Citera
2022-07-07, 17:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Dock verkar ju det ju som att de som engagerat sig emotionellt och har något emot Tesla eller Elon vara en klar majoritet.

Jag tror de är en högljudd minoritet. Men det är definitivt många av dem som är passionerade. Själv är jag för rädd för att förlora pengar för att vara alltför passionerat negativ men jag ska absolut erkänna att det är nånting med min bullshit detector (och jag säger inte att jag har rätt utan bara hur jag känner) som går igång på Tesla och Musk. Men mitt intresse ligger egentligen bara i att jämföra företaget med värderingen. Vid ett visst aktiepris borde alla som är negativa till Tesla byta åsikt om de är rationella investerare. Det är bara att komma fram till ungefär vilket pris det är. (Vilket är extremt svårt givetvis. )
Citera
2022-07-07, 17:51
Medlem
Jag är lång TSLA, men med en ganska liten del av kassan.

Marknaden må gilla aktien, men den underskattar i stort hur otroligt långt före Tesla ligger - i alla framtider som innebär teknisk utveckling, elektrifiering och digitalisering. Får vi nuclear winter och covid-zombifiering finns ju kanske andra scenarion.

Jag har viss bakgrund och strategisk erfarenhet av mekaniska och elektriska system och därifrån visst underlag att beta på elektrifiering, men framförallt är det väldigt svårt att hitta människor som fattar mjukvara bättre än mig (och då menar jag arkitekturellt och företagsstrategiskt, jag skriver inte världens bästa Rust-algoritmer).

Detta använder jag för att inse att minst 99% som skrivs i den här frågan är skrivet av folk som är för dumma i huvudet för att förstå att de är dumma i huvudet. Sen misslyckas alla konkurrenter på exakt de sätt jag beskriver och dessa dumhuvuden tycker man hade tur, och kommer med en ny dum gissning. Folk är så långt ifrån att fatta mjukvara att de inte fattar att de inte fattar, sen frågar de någon annan som inte fattar.

Med detta tycker jag mig alltså kunna bygga ett case där uppsidan för TSLA fortfarande är rätt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in