Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
@Ruskigbuss
Behövs svar på ett antal frågor.
- Hur ser din livssituation ut, familj osv?
- Hur bor du, stad, villa, lägenhet?
- Vad gör du om 10-15 år?
- Hur funkar det att ta hand om en valp? Ska första månaderna innan den är rumsren kräver kortare promenader varje gång den ätit, vilat, busat, druckit och även där mellan. Kan bli 30 gånger eller mer per dag och NATT.
- En hund kan eller får inte lämnas ensam hela dagar, vem tar hand om hunden när du är på jobbet?
- Promenader, träning och hjärngympa, har du tiden och intresset?
Vi har en cocker, de är perfekta storleken men kräver en hel del tid med promenader, träning och liknande. Min sambo som tar det stora ansvaret lägger säkert tre timmar varje dag på detta. Det gäller även när det regnar, är kallt och allt.
Priset för en hund är omöjligt att säga då allt beror hur mycket tur du har.
Pris för en valp kan vara allt från 8000-50000 beroende på ras och uppfödare.
Försäkring är en stor kostnad, ca 500kr i månaden är inte omöjligt och kan bli dyrare beroende på ras.
Tillbehören till hund är väldigt olika men räkna med ett par tusen pluss en ordentlig bilbur om det behövs, kostar också några tusen.
Maten är mycket beroende på vilken hund du har och om hunden får allergier, vissa raser är överepresenterade med detta och kan kosta en hel del med både många besök hos veterinär och mediciner. Blir tyvärr vanligare och vanligare.
Kostnad för vården är inte så farlig om du bara besöker veterinären för vaccin och liknande men har man otur så kan det bli skitdyrt men det gäller väl allt. Bra att ta höjd för detta iallafall och se till att ha en bra försäkring och gärna en buffert på kontot om inte försäkringen gäller. Inte kul att behöva välja mellan kostnad när hunden ligger mellan liv och död.
Jag vill inte verka negativ men vill bara att du tänker INNAN du skaffar hunden. Lycka till hur du än gör och fråga gärna mer om du behöver.
Tack för svar, och det var därför jag skapade den här tråden, som en del i mitt tänkande innan jag skaffar hund. Jag googlar och läser förstås på nätet, och har i den här tråden fått bra tips på böcker som jag tänker skaffa, så ja, jag kommer att försöka förbereda mig så bra jag kan.
Utan att avslöja för mycket så jobbar jag med datorn hela dagen, och sedan corona har det ju varit i stort sett varje dag som jag kan jobba hemifrån. Efter sommaren lär det bli någon dag på kontoret i veckan, så där behöver jag hjälp med att ta hand om hunden, för ensam tänker jag inte låta den vara - i alla fall inte så länge den är valp. Jag har barn som vill hjälpa till, men som backup tänker jag nog följa råd i tråden och skaffa nån annan som vill ta hand om ett djur några timmar om nån dag i veckan, t ex pensionär som föreslagits.
Jag bor i lägenhet, även om jag funderar på radhus bl a av skälet att en hund behöver lite gräs att kunna vara på utöver promenader. Och kanske eventuella barnbarn. Vi får se. Utgångspunkten är lägenhet, så hunden får ju inte skälla som besatt.
Jag är förstås beredd på att det blir mycket jobb, särskilt i början, och kommer förstås att gå valpkurser etc tillsammans med min fru, som också kommer att vara med och ta hand om djuret.
Jag lär ju jobba i minst sex-sju år till, därefter hoppas jag kunna bli pensionär, men jag lär nog sitta vid datorn då också, men i det läget behöver jag kanske ingen hjälp. Utom möjligen när vi reser. Vi funderar på ett lägenhet i ett varmare land, men vi får se. Kanske blir det varmt nog häruppe.
Det är ju en bidragande orsak till att jag funderar på hund, det här med promenader och aktivitet, jag behöver en orsak att lämna datoreländet så jag inte växer fast i stolen. Dessutom kan det nog bli stimulerande för hjärnan att lösa problem tillsammans med hunden.
Tack för prisuppgifter och råd om försäkring. Något jag noga kommer att ta reda på innan vi köper. Någon gav rådet att skapa ett eget konto för hunden, och det låter förnuftigt. Spara en slant att ha som buffert om det blir nån sjukdom eller akut händelse.