Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Nä hundar är bara ett gigantiskt aber om du vill leva ett normalt liv med jobb.
Dels kan du inte jobba med vad som helst. Hundvakt är dyrt om du inte är extremt snål och hittar ett pucko som gör det, eller har någon väldigt snäll vän som vill ha hund också.
Så förlorad arbetsinkomst eller höga hundpassningsavgifter är en faktor.
Sedan tappar du många andra tillfällen. Allergiska vänner kan inte besöka dig du måste möjligen borsta hunden så in i norden om du ska kunna vara bland vanligt folk (allergiker plus folk som inte vill ha äckligt hundhår överallt).
Sedan händer det oftare än sällan att de skäller så man blir knäpp bara någon går utanför dörren.
Så du lär behöva lägga en massa tid på att dressera den att inte göra det, förutsatt att det ens går. Det kan för all del vara så inbränt i synapserna att de måste får syrebrist innan de slutar med det.
Fortsätter den skälla, ja då blir du antagligen avtrubbad eller knäpp av det. Gäster kommer inte gilla det heller.
Sedan har du veterinärkostnader.
När som helst kan den få cancer, blåskatarr, starr eller skit, eller varför inte smaska i sig en köttbulle med spik den hittar på stan? För hundar skiter ju i vad de stoppari munnen.
Då står det mellan att betala dyrt för att fixa, nacka den själv, betala en del för avlivning, eller låta den lida ihjäl. Inget av alternativen är kul, men helt oundvikligt när hunden garanterat blir gammal eller sjuk en dag.
Kostnaden för att ha hund, om du räknar alla dina egna ansträngningar och anpassningar, är mycket mer än bara inköp av hunden, mat och veterinärkostnader.
Bara tiden du promenerar i reda arbetstid är flera tusen per år om du räknar så lågt som en hundring per timme. För du har inte friheten att låta bli att gå ut med hunden, om du påstår dig ta hand om den.
Så du kan fråga dig, är det inte en lättare idé att helt enkelt ta dig i kragen och ta en ordentlig promenad om dagen, istället för att ta på dig ett gigantiskt ansvar som låser ner dig i livet?
Hehe, jo, det innebär ju en del omställning för mej också, och kostnader, det är jag medveten om, och lite därför jag skapade tråden. Men, alla hundägare intygar ju att man får en hel del tillbaka.
Jag kan fan inte bara gå ut och gå, utan mål och mening. Jag har försökt, men det är inget som får mej att lämna datorn då och då. En hund kan motivera mej, men som sagt, jag inbillar mej att man får mycket annat på köpet.
Våra kids har ju lämnat boet, och barnbarnen lär dröja några år, så det kan bli ett gemensamt projekt för mej och min fru också. Visst, resor och sånt är kul, men en hund kommer ju att skänka glädje i många år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Har du varit en fähund och köpt en hund du inte har råd med så får du pudla. Många är lättledda och kopplar inte att inköpet inte är den enda kostnaden. Har du bett om en billig hund eller tassar som katten kring het gröt, kanske du får en sjuk hund som kan leda till högre kostnader sen. Inte lönt då att skälla på säljaren eller ge honom på pälsen... Köpare har mycket ansvar men ska kanske inte bära hela hundhuvudet.
Haha, jag antar att du härstammar från västkusten?