2022-07-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, jag har inte direkt mött någon hund som stinker, men även om lukten i sig inte är dålig så misstänker jag att en hund med tjock päls som har varit ute i regnet kan ha en starkare doft.

Dieten kan påverka alltså, det är ännu en sak att överväga då. Det som är bra med hundar är ju att de sällan är kräsna så bara maten har rätt näring så tröttnar de inte så lätt som t ex en katt. Eller en unge.

Inget socker alltså? Inte ens frukt? Kände en hund som var väldigt förtjust i banan. Men, ägaren lät henne äta för mycket.
Lite frukt kan dom få. Men googla alltid innan du ger något för vissa sorter är mindre bra. Något som är super viktigt är att inte ge för fet mat och inte rester från matbordet. För mycket fett kan trigga igång bukspottskörtelinflammation som är grymt smärtsam och kräver veterinär vård.
Citera
2022-07-23, 16:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Min förra hund (storpudel) var nedrakad sommarhalvåret, pälsen fick växa ut under vintern. Såg vinthundsliknande ut på sommaren, på vintern som en lockig smal retriever med lite annorlunda skallform. De behöver inte friseras på alla möjliga sätt, men de behöver ju klippas regelbundet (sommartid rakade ca 1 ggr/månad, rakade själv). Fördel att du slipper lös päls/hår, dock drar de in lika mycket sand o smuts så samma borstning, avtorkning eller ev bad som icke klippraser.

Den största kostnaden jag hade för henne var när hon fick livmodersinflammation, bara operationen gick då på 24000:- under jourtid. Och det var några år sedan. Och sen då att i och med att jag då hade maxat försäkringen så hade de inte ersatt för något om det hänt halvåret efter. Nu fick jag ju iaf större delen från försäkringen. Men det var oroligt efter, man var rädd att hon skulle bli sjuk i ngt annat.

Nu har jag en liten (2,5 kg ca) blandrastik på 1 år, hon kostade mig 7000:-. Jag träffade ju hennes mamma o syskon, så kände mig lite tryggare att hon inte var smugglad eller nåt sånt, men är ju betydligt säkrare med SKK-reggat. Hon är ett exempel på hur dåligt och bra det kan gå med att köpa en blandras. Hon är underbar, jag skulle inte vilja ha någon annan, men egentligen ville jag ju inte ha en för liten hund. Helst inte under 10 kg, men hon var ju så fin, och beräknad vikt utifrån föräldrarna ca 6-7 kg. Hon har stannat på ca 2,5 kg... Och så kan det bli när man blandar för många raser, det är svårt att veta vad som ärvts ned.

Ok, ja, skaffar jag pudel så får det nog bli trimmat, för att hålla på och föna och dona fixar jag inte. Jag förstår att det är lite som att ha barn, man är lite orolig hela tiden över allt de kan råka ut för.

Ja, alltså, jag tror säkert att alla hundar har sin charm, men för egen del har jag svårt med såna där handväsks-djur.
Citera
2022-07-23, 16:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onone
Jag har haft några hundar av olika raser, både tikar och hanar.

Inköp kan du läsa vad SKK har för rekommendationer. Det följer dom flesta uppfödarna (kan ex stå 15-18 000 kr för en viss ras).

Första och sista åren är dyrast att ha hund. Du behöver köpa in allt som behövs, hundbädd, koppel, m.m.

Mitt bästa tips är att försöka hitta några hundar att passa först. Då märker du vad för raser du gillar. Annars har du fått bra tips att kolla under sällskapshundar. Håll dig undan trubbnosiga hundar, hemskt hur dåligt dom mår pga ej kan andas. Cavalier king charles spaniel har nyligen förbjudits i Norge pga dess hälsa, så hoppa den också.

Åk och hälsa på uppfödare av olika raser i närheten där du bor.

Är du öppen för att köpa en äldre hund kan det vara en bra början om du inte vill lägga ner allt arbete som krävs första året. Finns omplaceringshundar som inte är ”problemhundar”.

Jag har försökt hitta på kennelklubbens sida, men är nog för dålig på att söka, för jag ser inga priser, därför uppskattar jag alla som ger exempel på vad en hund kan kosta. Jag är förstås medveten om att det kan variera grymt mycket, beroende på hur populär rasen och kenneln är och hur många medaljer som föräldrarna fått osv.

Jo, trubbnosiga hundar ser roliga ut, men det vore ett elände att ha ett djur som man VET lider av att andas.

Planerar att börja besöka uppfödarna i mellan-Sverige.

Omplaceringshund - kanske. Om valpar blir för jobbiga och/eller dyra, så kanske. Samtidigt vet man ju inte vad hundstackarn har råkat ut för och när det kan slå över i nåt utbrott som nån tidigare ägare har orsakat. Å andra sidan är jag ju nybörjare och kommer säkert att göra fel också.
Citera
2022-07-23, 16:30
Medlem
Har du varit en fähund och köpt en hund du inte har råd med så får du pudla. Många är lättledda och kopplar inte att inköpet inte är den enda kostnaden. Har du bett om en billig hund eller tassar som katten kring het gröt, kanske du får en sjuk hund som kan leda till högre kostnader sen. Inte lönt då att skälla på säljaren eller ge honom på pälsen... Köpare har mycket ansvar men ska kanske inte bära hela hundhuvudet.
Citera
2022-07-23, 16:33
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Mitt mest bortkastade köp hittills är en dyr hundkorg som jag bäddat fint. Valpen (som nu är 4 måndader) har aldrig gillat den, utan föredrar att sova under min säng.

Vidare skall jag tillägga angående det här med val av ras. Jag tror inte man skall bli avskräckt av mer krävande raser. Man måste lära hunden att slappna av också, och en hund som "kräver" 5 timmars motion/aktivering om dagen har man gjort någonting fel med. Visst kan man få en hund att bete sig genom att göra den helt utmattad, men det är en tävling man aldrig vinner i längden. Den kommer alltid vinna i uthållighet. Bättre att jobba på att lära dem koppla av och ta det lugnt och inte göra någonting.

Bra tips. Jo, man har ju på nätet sett exempel på djurägare som köpt dyra djurbäddar och så föredrar djuret att sova i kartongen som bädden kom i.

Och jo, djur behöver ju vila. Nu är hundar kanske inte lika extrema som katter som sover större delen av dygnet, men även hundar gillar ju att sova, har jag förstått.
Citera
2022-07-23, 16:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Skall man sikta på en schäfer så se till att få från en brukslinje och inte en skidbacke med sönderavlade höfter. En bra och stabil hund.

Undvik allt vad utomlandsköp heter utan hitta en seriös kennel i Sverige. Det är illa nog att rabies och annan skit kommer in den vägen.

Om du inte vill ha en så stor hund så är border terrier och dansk-svensk gårdshund trevliga raser.

Ja, det är lite av mina farhågor när det gäller utlandshundar också. Man kan ha tur och hitta en fantastisk hund, men också otur och träffa på oseriösa uppfödare/smugglare och få djur med massor av problem.

Jag har känt en del schäfrar genom åren, och alla har varit trevliga personer - men då har deras resp ägare ägnat tid åt lydnadsträning och sånt också. Och så är det där med håren. Jag är inte allergisk, men hundhår vill jag inte ha på frukostmackan.
Citera
2022-07-23, 16:38
Medlem
Oförutsedda veterinärkostnader kan kosta hur mycket som helst. Man bör ha minst mellan 10-20 k sparat för sånt imo.
Citera
2022-07-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, jag har inte direkt mött någon hund som stinker, men även om lukten i sig inte är dålig så misstänker jag att en hund med tjock päls som har varit ute i regnet kan ha en starkare doft.

Dieten kan påverka alltså, det är ännu en sak att överväga då. Det som är bra med hundar är ju att de sällan är kräsna så bara maten har rätt näring så tröttnar de inte så lätt som t ex en katt. Eller en unge.

Inget socker alltså? Inte ens frukt? Kände en hund som var väldigt förtjust i banan. Men, ägaren lät henne äta för mycket.

Banan ibland är helt ok. Men kanske inte sist på kvällen så det ligger på tänderna hela natten och kroppen ska jobba med den sockerkicken. Några blåbär i maten. Men frukt överlag nej det är inte hundmat. Ska ges väldigt sparsamt. Inget socker genom fikabröd och sånt. Visst på födelsedagen om man absolut måste, men en gång är ingen gång. Finns ingen anledning förutom att vi tycker de är söta typ. Vi är INTE snälla som ger sånt skit. Nej! Bara sätt nej där till andra oxå va hård och konsekvens.
Farmor kanske blir kränkt då får hon bli det. Det kommer spara på vet räkningarna. Tuggben av bra kvalite, dovhjorthorn.
Det är hundens godis. Träna kan du göra med torrfoder blandat med torkad lever eller annat sånt gott. Sånt kommer spara på vet räkningen. Det är dyrare "godis" men nyttigt och svingott för hunden.
Min erfarenhet av stor blöt hund är att luktar de gott i vanliga fall luktar de gott blöta. En hund har ju sin personliga doft och den ska va behaglig att känna.
En hund som mår bra i kroppen bör lukta gott. Iaf inte lukta något som får dig att rynka på näsan.
Citera
2022-07-23, 16:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har en Amstaff och det räcker med ca en och en halv timmes promenader om dagen.
Är en väldigt social och snäll hund som alltid vill vara med (föutom att den vägrar att gå ner i båten).

Den kräver ingen större plats inomhus men däremot gärna en stänkskyddad vattenskål.

Hähä, jag har bara sett amstaffs på bild, men jag kan tänka mej att vattenskålen måste ha viss konstruktion.

Det jag har sett har gjort att jag gillar dem, men är lite avskräckt av hunden behöver en hel del. Jag har ingen båt så den delen är inga problem. Jag skall ge den en chans, och försöka övertyga frugan. Tyvärr har ju hundar av den sorten fått ett dåligt rykte pga oseriösa ägare.
Citera
2022-07-23, 16:45
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nä hundar är bara ett gigantiskt aber om du vill leva ett normalt liv med jobb.

Dels kan du inte jobba med vad som helst. Hundvakt är dyrt om du inte är extremt snål och hittar ett pucko som gör det, eller har någon väldigt snäll vän som vill ha hund också.
Så förlorad arbetsinkomst eller höga hundpassningsavgifter är en faktor.

Sedan tappar du många andra tillfällen. Allergiska vänner kan inte besöka dig du måste möjligen borsta hunden så in i norden om du ska kunna vara bland vanligt folk (allergiker plus folk som inte vill ha äckligt hundhår överallt).

Sedan händer det oftare än sällan att de skäller så man blir knäpp bara någon går utanför dörren.
Så du lär behöva lägga en massa tid på att dressera den att inte göra det, förutsatt att det ens går. Det kan för all del vara så inbränt i synapserna att de måste får syrebrist innan de slutar med det.
Fortsätter den skälla, ja då blir du antagligen avtrubbad eller knäpp av det. Gäster kommer inte gilla det heller.

Sedan har du veterinärkostnader.
När som helst kan den få cancer, blåskatarr, starr eller skit, eller varför inte smaska i sig en köttbulle med spik den hittar på stan? För hundar skiter ju i vad de stoppari munnen.
Då står det mellan att betala dyrt för att fixa, nacka den själv, betala en del för avlivning, eller låta den lida ihjäl. Inget av alternativen är kul, men helt oundvikligt när hunden garanterat blir gammal eller sjuk en dag.

Kostnaden för att ha hund, om du räknar alla dina egna ansträngningar och anpassningar, är mycket mer än bara inköp av hunden, mat och veterinärkostnader.
Bara tiden du promenerar i reda arbetstid är flera tusen per år om du räknar så lågt som en hundring per timme. För du har inte friheten att låta bli att gå ut med hunden, om du påstår dig ta hand om den.

Så du kan fråga dig, är det inte en lättare idé att helt enkelt ta dig i kragen och ta en ordentlig promenad om dagen, istället för att ta på dig ett gigantiskt ansvar som låser ner dig i livet?

Hehe, jo, det innebär ju en del omställning för mej också, och kostnader, det är jag medveten om, och lite därför jag skapade tråden. Men, alla hundägare intygar ju att man får en hel del tillbaka.

Jag kan fan inte bara gå ut och gå, utan mål och mening. Jag har försökt, men det är inget som får mej att lämna datorn då och då. En hund kan motivera mej, men som sagt, jag inbillar mej att man får mycket annat på köpet.

Våra kids har ju lämnat boet, och barnbarnen lär dröja några år, så det kan bli ett gemensamt projekt för mej och min fru också. Visst, resor och sånt är kul, men en hund kommer ju att skänka glädje i många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har du varit en fähund och köpt en hund du inte har råd med så får du pudla. Många är lättledda och kopplar inte att inköpet inte är den enda kostnaden. Har du bett om en billig hund eller tassar som katten kring het gröt, kanske du får en sjuk hund som kan leda till högre kostnader sen. Inte lönt då att skälla på säljaren eller ge honom på pälsen... Köpare har mycket ansvar men ska kanske inte bära hela hundhuvudet.

Haha, jag antar att du härstammar från västkusten?
Citera
2022-07-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lortland
Alldeles riktigt. Det blev en dyr läxa för mig. Antingen måste man ha passning eller en kamrat till valpen. I vårt fall blev det en liten kamrat. Över en natt slutade hon med att vandalisera lägenheten när den lille flyttade in.

Ja.. jag ser det även som en dyrt pris för valpen, pga okunskap hos människan som ska va den smarta i relationen, att va i sån ångest att den gjorde detta. Men bra att det löste sig.
Citera
2022-07-23, 16:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Pomeranian, vår är fantastisk.

Han är lugn, social och sover länge på morgonen.

Kan lämna han till vem som helst och så klarar dem av att lösa det.

Grym är han, lycka till!

Tack för tips. Ja, jag förstår att små hundar har sin charm också, men jag vill nog ha en som är mera hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in