2022-07-23, 17:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananskrutten
Alltså den riktiga frågan är ju vad du kan erbjuda hunden? Hur har du tänkt aktivera den?

Riktig och riktig. Min fråga var vad den kostade.

Men, visst, det är en motiverad fråga. Jag tänker ju erbjuda den ett så bra liv som möjligt. Jag tänker gå kurser och lära mej och hunden hur vi bäst kan hjälpa varandra att få ett bättre liv. Men, jag är väldigt medveten om att det är en levande person som har sina behov och ingen pryl som jag tänker köpa.
Citera
2022-07-23, 17:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lortland
Lite frukt kan dom få. Men googla alltid innan du ger något för vissa sorter är mindre bra. Något som är super viktigt är att inte ge för fet mat och inte rester från matbordet. För mycket fett kan trigga igång bukspottskörtelinflammation som är grymt smärtsam och kräver veterinär vård.

Bra, såna tips behöver jag. Jag har sett det där med att man inte skall ge människomat till hunden, men jag har klara minnen av när jag var barn, så fick hundar i familjer vi besökte resterna av middagarna. Åt vi bättre då, eller gjorde de fel?
Citera
2022-07-23, 17:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Är du så... osäker?

"Jag ska ha en manlig hund!"

Nä, då hade jag ju skaffat en pitbull med tatueringar. Det är mer fråga om smak. Vill jag ha ett litet hårigt djur som sällskap så skaffar jag nog hellre en katt.
Citera
2022-07-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Är du så... osäker?

"Jag ska ha en manlig hund!"

Du, det där har inte alltid med coolhet att göra. Och läser du vad ts skriver i övrigt så finns det inget cool tänk öht här. Han kan ta råd och frågor som en trygg man.
Jag har haft stora vakthundar och det är även vad framtiden kommer bestå av. Det är vad som passar mig och vad jag vill ha för livsstil. Det va vad jag fastnade för i mitt långa sökande efter typ av hund jag skulle orka vilja inte tröttna på att lägga mitt hjärta och själ i.
Citera
2022-07-23, 17:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Ändå inte bra att skaffa ett djur av ett sånt slags praktiskt skäl. Dåligt för hunden även om du ger den motion och mat varje dag.

Intressant. Vad är i dina ögon acceptabla skäl till att skaffa hund? Att jaga och ha nån som drevar eller apporterar byten? Att vakta ens hem och vara beredd att offra sitt liv för din egendom? Att ha som knähund och sällskap när man inte kan röra sig alls?
Citera
2022-07-23, 17:15
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Banan ibland är helt ok. Men kanske inte sist på kvällen så det ligger på tänderna hela natten och kroppen ska jobba med den sockerkicken. Några blåbär i maten. Men frukt överlag nej det är inte hundmat. Ska ges väldigt sparsamt. Inget socker genom fikabröd och sånt. Visst på födelsedagen om man absolut måste, men en gång är ingen gång. Finns ingen anledning förutom att vi tycker de är söta typ. Vi är INTE snälla som ger sånt skit. Nej! Bara sätt nej där till andra oxå va hård och konsekvens.
Farmor kanske blir kränkt då får hon bli det. Det kommer spara på vet räkningarna. Tuggben av bra kvalite, dovhjorthorn.
Det är hundens godis. Träna kan du göra med torrfoder blandat med torkad lever eller annat sånt gott. Sånt kommer spara på vet räkningen. Det är dyrare "godis" men nyttigt och svingott för hunden.
Min erfarenhet av stor blöt hund är att luktar de gott i vanliga fall luktar de gott blöta. En hund har ju sin personliga doft och den ska va behaglig att känna.
En hund som mår bra i kroppen bör lukta gott. Iaf inte lukta något som får dig att rynka på näsan.

Tack för tips. Nu tillhör jag tyvärr äldsta generationen i vår familj, så vi har ingen farmor att ta hänsyn till. Men, jag brukar alltid fråga hundägarna vad som just deras hund får äta, innan jag börjar truga med något. Finns ju allergier även bland hundar, har jag förstått.

Tuggben, bra.

Nej, doften är inte någon större fara för min del, men om man kan göra det till ett mindre problem med hjälp av rätt kost så är det ju bra kunskap.
Citera
2022-07-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Klart att hunden behöver besöka läkare, ingen har väl påstått annat? Bra tips på försäkring. (Nu har jag redan fått massor av annonser på hundförsäkringar på facebook, eftersom jag börjat googla på hundar, så nästa fråga blir ju exakt vilken försäkring? Och det beror väl på vilken hund man köper, så det kommer nog att bli en ny tråd så småningom.)

Du får det att låta lite som det bara är en liten elit som kan ha hund, när man ju ser att varannan jävel har det, så jag misstänker du överdriver en smula.

Vissa överdriver en del. Visst ska man vara förberedd men ingen vet exakt hur ens liv ser ut om 15 år - vissa saker löser man allt eftersom, man hjälps ju åt inom familjen och så. Det är verkligen inte bara en elit som har hund.
Citera
2022-07-23, 17:27
Medlem
Svidmyras avatar
Varför inte börja med att vara ”daghussematte” till nån trevlig hund i närheten? Då slipper du utgifter, nån kommer med hunden på morgonen och hämtar den på eftermiddagen/kvällen eller när ni har bestämt. Du kan nog få ha den över en och annan natt eller någon/några veckor också ibland.

Rashundar och blandraser kostar nästan lika mycket numera. Vissa mer eller mindre korkade blandningar är t.o.m. mycket dyrare än en rashundsvalp med högpresterande championföräldrar! Mellan 20-30.000kr ligger en rashund oftast på numera. Priserna steg i samband med pandemin och då det började säljas ”designerhundar” (t.ex. planerade blandraser som ”labradoodle”, ”cavapoo” och andra pudelblandningar) för 30-60.000. Det verkar som om priserna börjar sjunka nu då efterfrågan på valpar har börjat minska. Det börjar också finnas unga omplaceringshundar nu när folk börjar jobba som vanligt igen. Många av dessa är dock hopplöst feluppfostrade av okunniga ägare så de bör has på prov (gratis eller som inackordering) minst någon vecka innan köp.

Hunddagisplats i t.ex. Stockholm ligger på kring 4.000/mån, lite beroende på hundens storlek. Veterinärvårdsförsäkring går på ca 3000-8000kr/år beroende på ras. Första året brukar man få valprabatt men sen blir det mycket dyrare. En bra hemförsäkring som täcker skador hunden kan åsamka människor och ägodelar är också ett måste.
Matpriset beror såklart på hundens storlek och matens kvalitet. En 15kilossäck hyfsat torrfoder går på kring 50kr kilot och räcker ca 7 veckor för en medelstor hund i 25-kilosklassen.
Tillbehör som koppel, halsband, mat- och vattenskålar, korg, pälsvårdsredskap, ev. täcken, klotång, leksaker mm kan gå på massor men bra koppel +halsband är ett måste och går på kring 250-300kr för en mellanstor hund. Det mesta går att köpa begagnat, tar du en omplaceringshund kan det ingå.

Alla nämnda priser är angivna på ett ungefär och kan variera rejält beroende på hundens ras, härstamning, storlek och på de övriga inköpens mängd och kvalitet! Det finns t.ex. många tilläggsförsäkringar o olika val när det gäller försäkringen som kan påverka priset mycket.

Hunden/valpen ska vara chippad och också veterinärbesiktigad inom 7 dagar när du köper den. Det ska säljaren ombesörja. Du måste snarast ägarregistrera den chipmärkta hunden hos Jordbruksverket så man kan hitta dig om hunden kommer bort och blir upphittad. Det kostar bara 40kr om du gör det själv med kort eller Swish över nätet.

Good Luck, personligen hoppas jag att du tänker till på mitt förslag om att ta hand om en ”daghund” åt någon! Det kan dessutom ge dig lite extra klöver.
Citera
2022-07-23, 17:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Varför inte börja med att vara ”daghussematte” till nån trevlig hund i närheten? Då slipper du utgifter, nån kommer med hunden på morgonen och hämtar den på eftermiddagen/kvällen eller när ni har bestämt. Du kan nog få ha den över en och annan natt eller någon/några veckor också ibland.

Rashundar och blandraser kostar nästan lika mycket numera. Vissa mer eller mindre korkade blandningar är t.o.m. mycket dyrare än en rashundsvalp med högpresterande championföräldrar! Mellan 20-30.000kr ligger en rashund oftast på numera. Priserna steg i samband med pandemin och då det började säljas ”designerhundar” (t.ex. planerade blandraser som ”labradoodle”, ”cavapoo” och andra pudelblandningar) för 30-60.000. Det verkar som om priserna börjar sjunka nu då efterfrågan på valpar har börjat minska. Det börjar också finnas unga omplaceringshundar nu när folk börjar jobba som vanligt igen. Många av dessa är dock hopplöst feluppfostrade av okunniga ägare så de bör has på prov (gratis eller som inackordering) minst någon vecka innan köp.

Hunddagisplats i t.ex. Stockholm ligger på kring 4.000/mån, lite beroende på hundens storlek. Veterinärvårdsförsäkring går på ca 3000-8000kr/år beroende på ras. Första året brukar man få valprabatt men sen blir det mycket dyrare. En bra hemförsäkring som täcker skador hunden kan åsamka människor och ägodelar är också ett måste.
Matpriset beror såklart på hundens storlek och matens kvalitet. En 15kilossäck hyfsat torrfoder går på kring 50kr kilot och räcker ca 7 veckor för en medelstor hund i 25-kilosklassen.
Tillbehör som koppel, halsband, mat- och vattenskålar, korg, pälsvårdsredskap, ev. täcken, klotång, leksaker mm kan gå på massor men bra koppel +halsband är ett måste och går på kring 250-300kr för en mellanstor hund. Det mesta går att köpa begagnat, tar du en omplaceringshund kan det ingå.

Alla nämnda priser är angivna på ett ungefär och kan variera rejält beroende på hundens ras, härstamning, storlek och på de övriga inköpens mängd och kvalitet! Det finns t.ex. många tilläggsförsäkringar o olika val när det gäller försäkringen som kan påverka priset mycket.

Hunden/valpen ska vara chippad och också veterinärbesiktigad inom 7 dagar när du köper den. Det ska säljaren ombesörja. Du måste snarast ägarregistrera den chipmärkta hunden hos Jordbruksverket så man kan hitta dig om hunden kommer bort och blir upphittad. Det kostar bara 40kr om du gör det själv med kort eller Swish över nätet.

Good Luck, personligen hoppas jag att du tänker till på mitt förslag om att ta hand om en ”daghund” åt någon! Det kan dessutom ge dig lite extra klöver.

Tack så mycket. Jo, när jag väl bestämt mig skall jag göra en detaljerad genomgång av vilka försäkringar som är nödvändiga, vettiga och prisvärda. Bra tips i övrigt.

Daghund - att begrunda. Extra klöver behöver jag inte, men den största risken blir väl att man fäster sig vid hunden.
Citera
2022-07-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Klart att hunden behöver besöka läkare, ingen har väl påstått annat? Bra tips på försäkring. (Nu har jag redan fått massor av annonser på hundförsäkringar på facebook, eftersom jag börjat googla på hundar, så nästa fråga blir ju exakt vilken försäkring? Och det beror väl på vilken hund man köper, så det kommer nog att bli en ny tråd så småningom.)

Du får det att låta lite som det bara är en liten elit som kan ha hund, när man ju ser att varannan jävel har det, så jag misstänker du överdriver en smula.

Den bittra sanningen är att de flesta ska inte ha hund. Pga okunskap och motståndet att lära sig. Folk är själviska egotrippade idioter.
Nu verkar inte du tillhöra den gruppen.
Desto mer du lär dig desto mer kommer du se hur kasst de flesta hundar faktiskt har det. Tyvärr. För det är inte svår eller krångligt eg. Väldigt enkelt eg. Skulle hundägare lägga 5 timmar på att lära sig vad en hund är och vilka behov den kan ha beroende på rasegenskap skulle hundvärlden se annorlunda ut.
Det är kanske en liten "elitklick" som har hundar som mår bra. Och det elitistiska i det är att inte va ett ego med faktaresistent. Många blir kränkta av att inte förstå och vill inte förstå och lära sig. Det betyder ju att de möjligen hade fel i vad de trodde va rätt och deras hund faktiskt haft det rätt kasst hos dem.
Citera
2022-07-23, 17:50
Medlem
neuron-drones avatar
Folk får det att låta så jobbigt att ha hund. Klart att man måste lära sig vissa bejsik saker som hur man behandlar hunden i allmänhet och vilken mat som är giftig. Men det läser man i en bok och så är det klart.

Och vill man gå på kurs lär man få fler råd än man vill ha.

Kan vara rätt bra att ha en lydig ras om man vill träna lydnad. Vissa är helt hopplösa. Tänker mest på de vargliknande hundarna som gör precis som de vill.

Det viktigaste egentligen förutom att veta vilken sorts hund man vill ha, är att ha någon i sin omgivning som hjälper en med hunden om man måste resa bort eller blir sjuk. Hunddagis är ju ofta bara dagtid, finns andra, men helpension då blir det hundpensionat och helt andra kostnader.

Känner man att man vill ha valp så ska man nog göra det. Jag kände starkt att jag inte ville ha en valp, utan valde en omplaceringshund. Nu var det meningen att jag skulle ha en hund som var väl behandlad men som inte kunde stanna i gamla hemmet pga allergi t ex. Hundar är rätt OK med att skaffa en ny flock. Vad gäller människor. Däremot kan de vara extremt fästa vid ett annat djur i hemmet och då är det grymt. Människor är mer utbytbara för hunden än en hundkompis. Men det blev att vi köpte en misshandlad traumahund. Det var inte för att göra en god gärning, det var bara det att hon passade oss på alla sätt. Träffar man en vuxen hund kan det klicka och man vet att det blir bra. Kollar man på vuxna hundar ska man dock kunna säga nej, om det inte känns rätt. En valp är också en individ, man formar vissa beeenden, men personligheten föds valpen med.
Citera
2022-07-23, 17:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Den bittra sanningen är att de flesta ska inte ha hund. Pga okunskap och motståndet att lära sig. Folk är själviska egotrippade idioter.
Nu verkar inte du tillhöra den gruppen.
Desto mer du lär dig desto mer kommer du se hur kasst de flesta hundar faktiskt har det. Tyvärr. För det är inte svår eller krångligt eg. Väldigt enkelt eg. Skulle hundägare lägga 5 timmar på att lära sig vad en hund är och vilka behov den kan ha beroende på rasegenskap skulle hundvärlden se annorlunda ut.
Det är kanske en liten "elitklick" som har hundar som mår bra. Och det elitistiska i det är att inte va ett ego med faktaresistent. Många blir kränkta av att inte förstå och vill inte förstå och lära sig. Det betyder ju att de möjligen hade fel i vad de trodde va rätt och deras hund faktiskt haft det rätt kasst hos dem.

Absolut finns det folk som inte skulle ha ansvar för någon annan levande varelse. Man ser ju hundar med grotesk övervikt och kuvad blick.

Men, jag tycker det är självklart att ta reda på vad man ger sig in på, oavsett om det handlar om att köpa en ny mobil, inleda ett förhållande med någon - eller i det här fallet - ta på sig ansvaret att leva med en hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in