Citat:
Ursprungligen postat av
Tjunky
Jovisst och man har också använt barn som arbetskraft. Det betyder inte att det är bra för barnet eller att det är bra för hunden att skaffa den av praktiska skäl. De som använder hundar av de skälen är förhoppningsvis också hundintresserade och inte endast har den för praktiska skäl. Det gällde även för 1000 år sen.
Varför skulle "folk har gjort så i flera tusen år" betyda att det är bra för hunden? Att missköta djur är inte något som varit ovanligt under alla årtusenden.
Nu menar jag inte att det är dåligt i sig att använda en hund för praktiska saker.
Förstår hur du tänker men tycker i o f s han verkar gilla hundar och bryr sig om att hunden ska må bra, tar reda på saker i förväg etc. Hunden kommer att charma in sig och bli hans bästa vän - detta har de tränat på i 30 000 år. Att han atkiverar sig och mår bättre fysiskt och psykiskt får man med på köpet.
(Eller så är jag naiv för att jag själv älskar hundar?)
Men jag håller med att man ska inte skaffa hund om man inte gillar den och har intresse. Däremot måste man inte vara expert från början - eller superrik. Viktigare att den får mycket tid, sällskap och kärlek.
Värre med dem som vill ha en special ras för att deras idoler på sociala media har en snygg och trendig hund och sen har de noll koll på vad hunden har för behov och får spel när valpen kissar inne och gnager på deras märkesskor. Idioter som köper någon stackars smugglad valp på blocket för att de vill ha sin trendhund till bra pris.
Är man osäker kan man ju passa någon kompis hund då de reser bort en helg så får man prova på. Gå doggy walks e dyl.