2022-07-23, 18:29
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.gp.se/ekonomi/rekordm%C3%A5nga-skaffar-tidsfrist-via-pantbanken-1.77492966

Mycket tragedi bakom den artikeln men förstår inte riktigt vad den gör hemma i denna tråd som handlar om en eventuell bostadsbubbla.

Korrelationen är väl precis som skribenten skriver, enstaka vill fortsätta konsumera trots högre inflation.

Det är sorgligt men i ärlighetens namn så är det knappast medelklassen som har klippkort hos pantbankerna.
Citera
2022-07-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Trenden är som sagt upp nu då det sker säsongsjusteringar och de kan bli stora.

Nästan 30k/53k av de objekt som finns ute nu ligger som "kommer snart" så det vänder ner i augusti/ september när folk försöker sälja på allvar. Slakten kan nog bli värre nu i höst än vad det var i vår då främst Stockholm drabbades. Jag tror allt kommer drabbas i höst.

Försäljningen verkar inte direkt ha minskat i år vilket tyder på att det som driver nedgången är att det finns fler säljare. Överutbudet kontra tidigare år är väl cirka 20-25 % så det är betydande. Till det får läggas alla som kanske avvaktat.

Om "alla" vill sälja så måste "alla" också flytta till något nytt, vilket oftast innebär att köpa. Det är en minoritet som gör en fullständig exit ur marknaden. Det går helt enkelt inte för att det inte finns tillräckligt med hyresbostäder för att "alla" ska sälja utan att köpa något nytt.
Citera
2022-07-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nu bor jag på Södermalm sedan ett antal år tillbaka. Ironin gick dig visst över huvudet. Alla ligger inte och grämer sig över att inte ha miljonskulder. Men som sagt, man vet inte. Ett tillräckligt stort ras på rätt adress.

Men bevisligen inte där du vill eftersom du vill flytta till en specifik del
Citera
2022-07-23, 19:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Förklara hur du menar. Glöm inte inflation
Är inflationen något som bara slår mot låneskulder? Den äter inte bort köpkraft från låntagarens lön eller tillgångar?
Gissa vad stigande lånekostnader gör för människor(och företag) som har skulder?
Citera
2022-07-23, 19:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kanske inte större men det borde införts 10 år tidigare. Då hade dom "galna åren" (ca 2012-2017) kanske mattats av något, när folk inser att lån faktiskt ska betalas tillbaka.

Runt 2016 skulle jag våga påstå att de flesta som hade med storstädernas bostadsmarknad att skaffa, totalt saknade respekt för pengars värde. "Bolånepengar" sågs som "leksakspengar", något man typ lånar utan ränta och aldrig behöver betala tillbaka. Kostar lägenheten lite mer, bara att låna lite mer. Problem med banken? Byt arbetsgivare till den nya fräscha start-upen med den 27-åriga VD:n i sneakers och sotarmössa och få 20 tkr påslag på din kodknackarlön över en natt. Lite så var jargongen under 2010-talet.

Nä men seriöst, en modell jag tror skulle vara bra för unga, nyexade utan mammapappa-bank, skulle kunna vara att minska kontantinsatskraven till säg 5%, mot att man istället förband sig att aggressivt amortera ner till 85% belåningsgrad under en 3-årsperiod. På så sätt "sparar" du ihop till kontantinsatsen samtidigt som du bor i lägenheten du tänkt köpa. Snitsigt, va?
Givetvis borde det införts tidigare och varit betydligt tuffare när RB började köra negativ realränta.
Citera
2022-07-23, 19:19
Medlem
Citat:
”Kommer snart” betyder oftast inte mer än att man värderar sin fastighet för att kunna förhandla om lånen. Sedan ”förbereder” man en försäljning vilket betyder att mäklaren fotar och besiktigar. Många såna objekt ligger ute i flera år som ”kommande”. Mitt exempelvis.

Trams. Ingen behöver "lägga upp" sin bostad för försäljning för att värdera sin fastighet. Det löser en mäklare enkelt ändå. Var nog det dummaste jag hört på länge i denna tråd
Citera
2022-07-23, 19:30
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är inflationen något som bara slår mot låneskulder? Den äter inte bort köpkraft från låntagarens lön eller tillgångar?
Gissa vad stigande lånekostnader gör för människor(och företag) som har skulder?

Men nu vart det inte det vi diskuterade. Förklara ditt resonemang kring amorteringskravet.
Citera
2022-07-23, 19:33
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Trams. Ingen behöver "lägga upp" sin bostad för försäljning för att värdera sin fastighet. Det löser en mäklare enkelt ändå. Var nog det dummaste jag hört på länge i denna tråd

Nej det är det faktiskt inte. Det handlar inte heller om ”måste” lägga ut något.

https://www.realtid.se/snart-till-salu-kastar-om-bostadsmarknaden/
Senast redigerad av Windchester 2022-07-23 kl. 19:41.
Citera
2022-07-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men bevisligen inte där du vill eftersom du vill flytta till en specifik del
Jodå, bor redan där. Poängen var att det måste sjunka väldigt mycket om jag ska byta mitt existerande boende. Alla som hyr drömmer inte om banklån vilket en del bostadsrättsinnehavare här inne verkar tro.

Det kan dock komma ett läge där man kan tänka sig att sälja lite fonder och buda på en BR men med mina specifika krav ser jag inte det hända.

Men det är klart, jag 'missade tåget' när jag inte skuldsatte mig i mars för 110.000 kvadratmetern.
Citera
2022-07-23, 19:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men nu vart det inte det vi diskuterade. Förklara ditt resonemang kring amorteringskravet.
Vad tror du stigande lånekostnader innebär för de med höga skulder? Skall de sluta att betala av sina skulder för att räntan stiger?
Citera
2022-07-23, 19:41
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad tror du stigande lånekostnader innebär för de med höga skulder? Skall de sluta att betala av sina skulder för att räntan stiger?

Jag tror inte att amorteringskravet infördes för att dra åt svågremmen till de som har höga lånekostnader… jag VET att det gjordes av motsatt anledning.
Citera
2022-07-23, 19:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror inte att amorteringskravet infördes för att dra åt svågremmen till de som har höga lånekostnader… jag VET att det gjordes av motsatt anledning.
Amorteringskravet infördes för att hålla skuldkvoten på en rimlig nivå, oj det blir dyrare att låta banken finansiera mitt boende, nu måste vi få lov att sluta betala av på lånen så att folk kan låna mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in