2022-07-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kollektivt sett är det inte en piss i Atlanten och du har rätt, amorteringskravet borde ha varit betydligt större från start.

Kanske inte större men det borde införts 10 år tidigare. Då hade dom "galna åren" (ca 2012-2017) kanske mattats av något, när folk inser att lån faktiskt ska betalas tillbaka.

Runt 2016 skulle jag våga påstå att de flesta som hade med storstädernas bostadsmarknad att skaffa, totalt saknade respekt för pengars värde. "Bolånepengar" sågs som "leksakspengar", något man typ lånar utan ränta och aldrig behöver betala tillbaka. Kostar lägenheten lite mer, bara att låna lite mer. Problem med banken? Byt arbetsgivare till den nya fräscha start-upen med den 27-åriga VD:n i sneakers och sotarmössa och få 20 tkr påslag på din kodknackarlön över en natt. Lite så var jargongen under 2010-talet.

Nä men seriöst, en modell jag tror skulle vara bra för unga, nyexade utan mammapappa-bank, skulle kunna vara att minska kontantinsatskraven till säg 5%, mot att man istället förband sig att aggressivt amortera ner till 85% belåningsgrad under en 3-årsperiod. På så sätt "sparar" du ihop till kontantinsatsen samtidigt som du bor i lägenheten du tänkt köpa. Snitsigt, va?
Citera
2022-07-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vad tror panelen om bostadsmarknaden under perioden mitten av augusti till mitten av september? Visste, ett snävt tidsintervall och detta blir ju gissningslek deluxe, men det brukar vara en stark säsong under ett "normalt" marknadsår. Folk flyttar till nya jobb, utbildningar etc.

Så vad tror vi? Kommer det överhängande hotet om ytterligare räntehöjningar att lägga sordin på feststämningen? Eller kommer "livet komma emellan" och folk blir tvungna att lägga farhågorna åt sidan och köpa/sälja ändå? Många företag går ju trots allt rätt så bra (av Q2-rapporterna att döma) och arbetsmarknaden är fortfarande stark med låg arbetslöshet för de som är etablerade i samhället.

Personligen tror jag på ett litet avstannande i den nedåtgående trenden som varat de sista 3-4 månaderna, kanske t.om. en liten "uppstuds" (ett par-tre procent max) i priserna fram tills valet ungefär. Sedan kommer Riksbanken igång med 0.5%-höjningar och det blir lite samma visa i höst såsom det har varit i vår. Kanske bottnar priserna i december, beror lite på energikostnader etc. Vad som händer 2023, är alldeles för tidigt att sia om.

Detta är min spåkula på kort sikt. Hur ser eran ut?

Trenden är som sagt upp nu då det sker säsongsjusteringar och de kan bli stora.

Nästan 30k/53k av de objekt som finns ute nu ligger som "kommer snart" så det vänder ner i augusti/ september när folk försöker sälja på allvar. Slakten kan nog bli värre nu i höst än vad det var i vår då främst Stockholm drabbades. Jag tror allt kommer drabbas i höst.

Försäljningen verkar inte direkt ha minskat i år vilket tyder på att det som driver nedgången är att det finns fler säljare. Överutbudet kontra tidigare år är väl cirka 20-25 % så det är betydande. Till det får läggas alla som kanske avvaktat.
Citera
2022-07-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Räntesubventionerna togs bort i början på 90-talet. Av Bildt-regeringen. Till vänsterns stora förtret.

Är det så i din förvirrade värld att du tror att Riksbanken inte är medvetna om detta. Och tror att Räntesubventionerna finns kvar.
Det ska naturligtvis stå ränteavdrag. Det fattade alla av kontexten, Utom du så klart.
Citera
2022-07-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om de slopade ränteavdraget hade de behövt kapa skatter. Sveriges absurda skatter på arbete behöver ventiler, annars blir folk galna. Tar du bort ventilerna måste du sänka trycket vilket gjordes på 90-talet. Då var målet att max 15% av alla heltidsarbetande skulle betala statlig skatt. Idag är det nästan 40%.

Ränteavdraget kommer dock bestå så det hela är en pseudodiskussion.

Visst kommer den det trots att alla är överens om att det är mycket märklig och usel politik. Det kallas Realpolitik och har inte så mycket med vad som är bra för landet att göra.

Den enda rationella rösten är Vänsterpartiet.
Citera
2022-07-23, 17:26
Medlem
Citat:
Enligt din egen (begränsade) logik kommer ju marknaden falla minst 50% det närmaste året. Om så vore fallet vore det ju idioti att lämna din älskade HR nu
Jag väntar på ett fall på 50%. Då kanske jag överväger ett bud, kanske.

Under förutsättning att det är en välskött gammal förening med högst 1000kr i avgift och inte mer är 500 meter till Urban Deli på Nytorget där jag har för vana att starta mina dagar med deras nybryggda kaffe och Ägg Benedict. Absolutely spiffing.

Ska absolut hålla utkik.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-07-23 kl. 17:30.
Citera
2022-07-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Visst kommer den det trots att alla är överens om att det är mycket märklig och usel politik. Det kallas Realpolitik och har inte så mycket med vad som är bra för landet att göra.

Den enda rationella rösten är Vänsterpartiet.

Lika rationellt som att dricka råolja ungefär.
Citera
2022-07-23, 17:58
Medlem
Citat:
Jag väntar på ett fall på 50%. Då kanske jag överväger ett bud, kanske.

Under förutsättning att det är en välskött gammal förening med högst 1000kr i avgift och inte mer är 500 meter till Urban Deli på Nytorget där jag har för vana att starta mina dagar med deras nybryggda kaffe och Ägg Benedict. Absolutely spiffing.

Ska absolut hålla utkik.

Du kommer aldrig köpa något på södermalm. Du får försöka mygla dig till en HR. Det är din enda chans.
Citera
2022-07-23, 18:03
Medlem
Citat:
Du kommer aldrig köpa något på södermalm. Du får försöka mygla dig till en HR. Det är din enda chans.
Nu bor jag på Södermalm sedan ett antal år tillbaka. Ironin gick dig visst över huvudet. Alla ligger inte och grämer sig över att inte ha miljonskulder. Men som sagt, man vet inte. Ett tillräckligt stort ras på rätt adress.
Citera
2022-07-23, 18:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Klart dom gjorde det, de statliga räntesubventionerna gick ju till radhus/kedjehus områden i Stockholms förorter med detaljsplansbegränsningar, mindre tomter och krav på kostnadseffektiviseringar för byggarna så kostnaderna skulle hållas nere så fler arbetare och andra fick möjlighet bo i fristående hus/radhus. Det avskyr ju både högern och såna nyliberaler som dig.
Helt korrekt att jag avskyr subventioner. Och vill privatisera offentlig sektor. Blir tufft för dig som jobbar där om jag får som jag vill.

Du har dock begränsade kunskaper här. Räntesubventionerna gick i större utsträckning till flerfamiljshus.

Det fanns två drivkrafter. Dels plundra landsbygden på investeringsmedel, och så dela ut de i bostadssubventioner i städerna. Det skulle då tvinga folket till städerna.
Det kan man ju ha synpunkter på men så var (S).

Andra drivkraften var att hålla Byggnads på bra humör. Genom subventionerna blev det fler byggjobbare och Byggnads blev större.

Citat:
Det ska naturligtvis stå ränteavdrag. Det fattade alla av kontexten, Utom du så klart.
Nej nej. Du förstår uppenbarligen inte hur många på fb det är som inte klarar av skillnaden mellan räntesubvention å ena sidan och avdrag för att inkomsten beskattas i senare led, å andra sidan.
Stor kunskapsbrist råder.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-07-23 kl. 18:09.
Citera
2022-07-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Nej nej. Du förstår uppenbarligen inte hur många på fb det är som inte klarar av skillnaden mellan räntesubvention å ena sidan och avdrag för att inkomsten beskattas i senare led, å andra sidan.
Stor kunskapsbrist råder.
Det kanske beror på att för att få göra avdrag måste man ha betalat skatt och således haft en inkomst. Det är kanske det som förvirrar en del. Jag menar hur förklarar man annars att vissa kan hänga här dygnet runt.
Citera
2022-07-23, 18:23
Medlem
https://www.gp.se/ekonomi/rekordm%C3%A5nga-skaffar-tidsfrist-via-pantbanken-1.77492966
Citera
2022-07-23, 18:25
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Trenden är som sagt upp nu då det sker säsongsjusteringar och de kan bli stora.

Nästan 30k/53k av de objekt som finns ute nu ligger som "kommer snart" så det vänder ner i augusti/ september när folk försöker sälja på allvar. Slakten kan nog bli värre nu i höst än vad det var i vår då främst Stockholm drabbades. Jag tror allt kommer drabbas i höst.

Försäljningen verkar inte direkt ha minskat i år vilket tyder på att det som driver nedgången är att det finns fler säljare. Överutbudet kontra tidigare år är väl cirka 20-25 % så det är betydande. Till det får läggas alla som kanske avvaktat.

”Kommer snart” betyder oftast inte mer än att man värderar sin fastighet för att kunna förhandla om lånen. Sedan ”förbereder” man en försäljning vilket betyder att mäklaren fotar och besiktigar. Många såna objekt ligger ute i flera år som ”kommande”. Mitt exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in