2022-07-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad arbetar du med för att tjäna 50k netto? Jag höll på med motocross för 18 år sedan och på den tiden var det inte så dyrt, då körde jag ofta på bana dessutom.

Har själv funderat på att köpa Stark Varg som släpps snart, har du funderat på en sådan? Betydligt billigare att köra!

Har provat köra Stark Varg, lite annorlunda känsla men absolut något jag kommer ge mig in på längre fram. Tycker personligen det är alldeles för tidigt för eldriven cross då det blir en annan liga som inte är lika ”stor” i tävlingar
Jag kör mestadels på bana och tävlar i den mån jag hinner och kan.

Vad körde du och hur mycket la du på sporten?
Jag har en KTM 450 och en Kawasaki 250, tävlar med Kawasakin som för mig blir dyrast i underhåll.
Sen räknar jag med förvaring och verktygskostnader till hobbyn.

Det är jag och 3 andra i Sverige som gör det jag gör, så jag kan tyvärr inte säga vad jag arbetar med då jag outar mig själv.
Har hållit på med Cross länge, även när min inkomst var ~30 netto och på den tiden la jag inte mer än 10-12tkr/månad på hobbyn. Nu lägger jag mer då jag har utrymme att göra det.
Senast redigerad av Ohshitintehanigen 2022-07-23 kl. 12:18.
Citera
2022-07-23, 11:55
Medlem
Har inga direkta hobbys då jag tycker det mesta är tråkigt numera, är väl en ålders grej tror jag.

En dyrare bil som jag lägger 6-7k i månaden på. Det går delvis på nöjes-kontot. En båt som jag åker ut på havet/skärgården. Båtplats plus lite bensin ibland.

Resor till varmare länder är det enda som är kul och ger mig något egentligen. Samt gå ut på resturang/krogen med polare ibland. Slänga iväg 25-40k på nån resa ett par gånger om året.
Citera
2022-07-23, 11:59
Medlem
Jakt/fiske kostar en hel del men tycker att sin hobby är värt att lägga pengarna på.
Citera
2022-07-23, 12:09
Medlem
Verkar som mångas hobby faktiskt är att enbart köpa det nyaste och häftigaste.
Citera
2022-07-23, 12:12
Medlem
rallykalles avatar
Körde rally på hobbynivå i många år. Extremt dyr hobby men jävligt roligt.
Skulle tippa på att det kostade ca 150.000:- per säsong.
Citera
2022-07-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Chailatte-
Hästar….
Har 2 hästar och allt är extremt dyrt! Allt från mat, hö, täcken, olika sprayer nu till sommaren för att hålla flugor borta, tillskott & vitaminer, nya ridgrejer, verkning av fötter, försäkring, grejer till hagen….
Så räknar med runt 7-8000 i månaden….
Och just nu är ena hästen skadad så då gick det ännu mer pengar….
Det är en jäkla tur dom är söta för undrar ofta - är det värt det? Men den tanken slutar ändå varje gång med svaret, JA!

Kan du som vet berätta prisspridningen på detta hästeri över landet o prisspridning på att
man gör en massa själv eller inget själv mer än det roliga - har du gård/stall eller måste du
betala uuutzuuuugaaare för stallplats.

Sprayer mot insekter - här behöver vi normala tips - o du skall få ett tips av mig - olika
former av rostolja är mycket bra - LE Lubrcation Engineer är det bästa jag provat - där stååår insekterna o dör på direkten. Efter tips använde en detta mot getingbo o getingarna försvann.

Spraya pissmyror också o berätta hur motståndskraftiga de är mot övriga insekter - verkar vara mycket mer motståndskraftiga.
Citera
2022-07-23, 12:35
Medlem
Silverss avatar
Dyrt å dyrt. Spenderat minst 10k i år på sällsynta orkidéer, köttätande växter samt substrat, krukor och nyttodjur mot ohyra som spinnkvalster å etc 🤷🏼‍♂️
Citera
2022-07-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Hehe, det är sällan jag plockar upp fisk. De flesta släpper man självklart tillbaks.

Sen sitter man knappast still. Det blir en hel del vandringar upp på fjäll och till olika sjöar. Sen kan det vara ett sjuhelvetes träningspass när man är uppe i Norge och lyckas få en hälleflundra på kroken. Vad som skulle vara en vettigare hobby vet jag egentligen inte. Scrapbooking känns lite som din grej men tycker du verkligen det är vettigare än att fiska? Vuxna människor som färglägger mönster de skrivit ut och klistrar dom på vykort liksom… Självklart med superspecialfärger och superspecialklister för flera hundra. Sen alla jävla superspecialen saxar och superspecial lådor att förvara skiten i. Och alla stämplar!!!! Helvete vad jag hatar kärringen!!!! Säg satan inte att fiske är menlöst till mig, då blir jag fan sne…

Sen kan jag erkänna att det såklart kan liknas vid ett drogmissbruk. Som sagt köper man ju nytt trots att man vet att man kommer fortsätta använda sin favoritutrustning. Men påstå inte att det är idiotiskt jämfört med scrapbooking. Du får ursäkta att jag tappade humöret lite smått.

Det som är grejen, vad gör du annars med dina pengar? Betalar av bolånet så du dör skuldfri och svinrik? Samla dom på banken så barnen blir glada när du dör? Satsa på v75? Satsa på börsen men då är ju bara tanken att bli rikare.

Nej för fan, kör på med fisket. Låt det kosta sålänge det inte går ut över resten av familjen! Är själv avundsjuk på dom som hittat ett kall i livet.

Själv drar jag en cs match ibland på datorn, köper ett äppelträd för någon tusenlapp, köpt en dron jag leker fotograf med ibland men det är liksom inget kall för mig! Fan ibland önskar jag att jag vore Jehovas så jag haft ett kall här i livet.
Citera
2022-07-23, 12:42
Medlem
Barentss avatar
Min hobby är mitt jobb så jag tjänar en hel del på min "fritid" typ 1000 kr i timmen.

Dyrast måste väl hästar och resor vara. Golf också, om man känner för att spela året runt. Jag har en äldre kollega som reser till sitt skotska hus som ligger mitt emellan 4 klassiska banor och nog bränner han 200k per år på dessa resor och på sitt golfhus. Han pratar f.ö. aldrig någonsin om något annat än golf.
Citera
2022-07-23, 12:49
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Också tänkt skaffa enduro men hur dyrt är det om man bara tänker köra på vägar?
Köp en moppe istället. Det är både billigare och roligare om man prompt ska köra på vägar. Enduro kör man i terräng.
Citera
2022-07-23, 12:57
Medlem
horor o porrsidor 5000 per vecka.
Citera
2022-07-23, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
Jag är 39 år, har sambo och 2 barn.

Kör du på väg är det inköp av hoj, service vid tillfälle samt slitage delar. Möjligtvis 2-3k/mån

I mitt månadspris är det följande som ingår:
Enduro/Cross, transport, bränsle, slitagedelar, träning/tävlingsavgifter och dylikt.

Herregud, vill ju köra en enduro som jag har trimmat som kan gå typ 150km/h…

Ska detta kosta över 3 tusen i månaden? Hur fasiken? Kan man dra ner på det? Måste han ersätta delar varje månad? Kan man inte bara låta den vara, köra normalt och endast betala bensinen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in