2022-07-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er uklart om TH glemte Nokiaen "i forbauselsen" på Futurum eller S4.

Ifølge boken "Lørenskog Mysteriet", hadde politiet allerede hentet Nokiaen, da de spurte TH om denne på hotellet i Lillestrøm, derfor antar jeg at Nokiaen ble hentet i S4.

Men første gang vi fikk høre om uttalelsen; at TH hadde "glemt Nokiaen i forbauselsen", kunne det tolkes som at TH hadde glemt Nokiaen på Futurum. Mange syntes derfor at det "skurret", dersom TH ble forbauset allerede mens han var på Futurum - altså før han visste at AEH var blitt kidnappet.

Vi har ikke fått vite nøyaktig hvor politiet hentet Nokiaen, altså om den ble hentet på Futurum eller S4. Men siden vi bare har hørt at politiet var i S4 tidlig i saken, og ikke på Futurum, antar jeg at Nokiaen ble glemt i forbauselsen i S4.

Derfor skurrer Nokiaenhistorien. Historien er fremdeles uklar.
Takk for informasjon

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette kan han ha glemt. Kan ikke se hvordan vi kan finne fasit på akkurat den detaljen.
Sikkert lettere for politiet å finne en logisk forklaring, siden de undersøkte åstedet mens TH var på hotellet I Lillestrøm. Som du er inne på, har kanskje politiet spurt ham, hvordan han tar av seg skoene, de gangene han gjør det.
Hjemme hos meg, har vi alle våre individuelle teknikker, noen mer irriterende enn andre, verst er de som parkerer skoene, slik at jeg må flytte dem for å lukke entrédøren
Enig i at han kan ha glemt det.
Og politiet kan kanskje ha spurt om hans sko-vaner og spurt om han bruker å gå inne med sko på, og han kan ha svart ja (uten at han mente at han alltid går inne med sko på) og politiet kan ha feiltolket og kan ha trodd at TH alltid gikk inne med sko på.

Jeg vet ikke på hvilken måte det ble formidlet at TH hadde forklart at han gikk inn med sko på på forsvinningsdagen - om dette var direkte sitat fra hva politiet har sagt eller om dette er noe journalister/avisen har fått vite fra noen.
Citera
2022-07-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Enig. Det høres mer ut som en uskyldig mann.

Dakkars Tom. Skulle jeg hatt noe sympati med han, skulle jeg i det minste sett en reell innsats for å finne igjen sin kone og finne ut hva som har skjedd. I stedet går han og kuk å venter på at siktelsen mot han skal frafalles.
Citera
2022-07-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det blir fort ganske komplisert, og vil kreve flere medhjelpere, om middag og teaterkveld også skulle være forfalsket.

En medhjelper som spilte AE, og teatervenneparet lyver om at AE var til stede.

Eventuelt, TH og teatervennen, sammen med to falske fruer, ville kreve at fru teatervenn er veldig lojal og sier som mannen hennes vil, eller, er senil, svaksynt, forvirret osv.

Det må vel ha vært fire mennesker som spiste sammen på Brasserie Hansken. Eller, kan det gå an å bare betale, og betjeningen sier de hadde spist der? Det blir fort veldig mange involverte.

Om fire mennesker spiste sammen, og TH betalte, så er det ikke sikkert at betjeningen husker damene veldig godt?

Hvis de har vært i teateret må jo noen ha sett de? Kjent igjen både AE og TH? De kan vel ikke bare ha kjøpt billetter, og så bløffet om å ha vært i teateret?

Etter forestillingen, mens de fire sto sammen utenfor teateret, så skal TH ha truffet en gammel bekjent (husker ikke hvor jeg leste dette), og vekslet noen ord med vedkommende. Før de tok taxi hjem. Hadde TH behov for flere vitner på at han hadde vært på teater? Så denne gamle bekjente AE, og kjente vedkommende AE?

Nei, det blir så mye usikkerhet at det er vanskelig å spekulere rundt en mulig forfalskning av teaterkvelden.

Legger ved link til nrk.no samleside der det finnes fotografi av AE med mulig parykk.
https://www.nrk.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen-savnet-1.14372286

Hadde hun virkelig parykk? Det ville jo være naturlig å bruke hennes egen parykk, om en ukjent medhjelper skulle spille AE på middag og på teater.

Og den parykken som ble funnet på tomten senere. Om AE hadde én parykk, kan hun ha hatt flere. Det er vel umulig å finne dna i en parykk som har ligget ute i vær og vind i årevis. Det ble vel også sagt at parykken som ble funnet hadde ingenting med Hagen-saken å gjøre.

Jeg synes det blir veldig vanskelige spekulasjoner.

Men, som en annen sa her inne nettopp, de opplysningene vi har fått om saken er så fantastiske, oppsiktsvekkende og utrolige, at det skal noe til for å overgå disse.

Usannsynlig. Svært usannsynlig med så mange løgnere og medhjelpere.

Du skrev "så skal TH ha truffet en gammel bekjent". Har du mer informasjon om dette?
Citera
2022-07-22, 21:41
Medlem
Det ble funnet et stort antall skoavtrykk i boligen. Men ikke THs.
Som Alsagio påpekte, finner teknikere avtrykk etter selv tynne skosåler, selv om det er vanskelig for enkelte å ta inn over seg.

Jeg kan ikke finne noe om hvorvidt hans fotspor uten sko er funnet.

Alt tyder på at TH vanligvis gikk i sokkelesten. Det var sikkert et veldig rent hus. Hvis ikke selv spor av sokkelesten er funnet, har han ikke vært i hjemmet siden sist AE vasket. Det kan heller ikke stemme, for de hadde jo besøk noen dager før.

Det er klart manglende skospor ikke er bevis for noe. Men det tyder på at TH slår en plate.
Han kan ha vært opptatt med et helt annet prosjekt: uten sine egne sko på.

Forøvrig tror jeg saken nå er sendt til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

Den sier at man har krav på å få saken ferdigbehandlet i rimelig tid.

Troverdig forsvant som dugg for solen da Gjermund Hanssen sa opp. Hen kan gjerne dele hvis hen vet noe, men det er vel ikke sikkert for hen, eller mulig. Dersom det var noe troverdighet der. Jeg lurer.
Citera
2022-07-22, 21:46
Medlem
Citat:
Enig. Det høres mer ut som en uskyldig mann.
I så fall, helt ufattelig hvor mye tid og penger som er kastet bort på å etterforske feil mann. Må være Norges rekord ?
Citera
2022-07-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Som Alsagio påpekte, finner teknikere avtrykk etter selv tynne skosåler, selv om det er vanskelig for enkelte å ta inn over seg.

Alt tyder på at TH vanligvis gikk i sokkelesten. Det var sikkert et veldig rent hus. Hvis ikke selv spor av sokkelesten er funnet, har han ikke vært i hjemmet siden sist AE vasket. Det kan heller ikke stemme, for de hadde jo besøk noen dager før.

Det er klart manglende skospor ikke er bevis for noe. Men det tyder på at TH slår en plate.

Forøvrig tror jeg saken nå er sendt til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

Troverdig forsvant som dugg for solen da Gjermund Hanssen sa opp. Hen kan gjerne dele hvis hen vet noe, men det er vel ikke sikkert for hen, eller mulig. Dersom det var noe troverdighet der. Jeg lurer.
Du mener Den europeiske menneskerettsdomstol. Men hvor mange år er rimelig tid i en straffesak ?

Du sier uten sine egne sko på og mener da Sprox skoene. Kastet han de i søpla på bensinstasjonen eller hvor ble det av dem ? Hvorfor sjekket ikke politiet hva slag sko avtrykk det var i bilen ?
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-07-22 kl. 22:02.
Citera
2022-07-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
I så fall, helt ufattelig hvor mye tid og penger som er kastet bort på å etterforske feil mann. Må være Norges rekord ?
Ja. Hvis politiet finner frem til GM og det viser seg at TH hverken er skyldig eller medskyldig, så har jo politiet prioritert helt feil angående hvilke personer og hypoteser de valgte å bruke mye tid, krefter og penger på å etterforske.
Får vi senere vite hvor mye ressurser politiet brukte på de forskjellige etterforskningsskrittene tro, inkl bl.a. hvor mye tid de brukte på å etterforske andre hypoteser enn hypotesen om at TH er skyldig i drap?

Vi får forhåpentligvis vite hvorfor Futurum-mennene-sporet ble "lagt bort", hvorfor observasjonene i Ås ikke ble gjort mer med, hvorfor brysk fisker og bil med østeuropeiske skilter ikke ble etterlyst, hvorfor ikke alle håndtverkere på befaring hadde blitt avhørt.
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-22 kl. 22:00.
Citera
2022-07-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ja. Hvis politiet finner frem til GM og det viser seg at TH hverken er skyldig eller medskyldig, så har jo politiet prioritert helt feil angående hvilke personer og hypoteser de valgte å bruke mye tid, krefter og penger på å etterforske.
Får vi senere vite hvor mye ressurser politiet brukte på de forskjellige etterforskningsskrittene tro, inkl bl.a. hvor mye tid de brukte på å etterforske andre hypoteser enn hypotesen om at TH er skyldig i drap?

Vi får forhåpentligvis vite hvorfor Futurum-mennene-sporet ble "lagt bort", hvorfor observasjonene i Ås ikke ble gjort mer med, hvorfor brysk fisker og bil med østeuropeiske skilter ikke ble etterlyst, hvorfor ikke alle håndtverkere på befaring hadde blitt avhørt.
Det virker som de har vært 100% sikre på at det er TH og at alt det du nevner mm. er fullstendig irrelevant.
Citera
2022-07-22, 22:07
Medlem
Citat:
Det virker som de har vært 100% sikre på at det er TH og at alt det du nevner mm. er fullstendig irrelevant.
Politiet ble da med andre ord rammet av tunnellsyn, og kan ha gjort mange store tabber.

De burde jo ha etterforsket bredt, også etter den første fasen (initialfasen som er i de første etterforskningsukene) i etterforskningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det er skrevet i VG at mange i politiet tidlig mente det var TH.

(sitat VG)

"En oppgitt etterforsker sier det rett ut:

– Jeg er sikker på at det er ektemannen, utbryter han.

Allerede høsten 2018 er det blant noen politifolk et tema om de bør rette skytset mot Tom Hagen, får VG opplyst."

Citat:
Det høres ikke bra ut. Har du eller andre informasjon om hvor lenge initialfasen i etterforskningen er?

Abrahamsen er sterkt i tvil i om politiet har prioritert riktig i initialfasen av etterforskningen.
- Villedningen som er skjedd her har gitt gjerningsmennene et enormt forsprang som er veldig vanskelig å ta igjen. Mange etterforskningsskritt som er viktig å sette i gang i initialfasen er ikke blitt gjort. Det er svært uheldig for saken. Men jeg skulle ønske at politiet hadde tenkt to tanker samtidig, både bortføring og drap, slik at de kunne sikre nødvendige og viktige spor.

Politiet mener de har gjort riktige strategiske vurderinger.
- Helt siden 31.10.2018 har politiet etterforsket saken bredt ut i fra flere ulike hypoteser. Det er viktig å understreke at mange av etterforskningsskrittene i initfalfasen var de samme uavhengig av hvilken hypotese politiet jobbet etter, skriver påtaleansvarlig i Haris Hrenovica i en mail til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/tidligere-politi-topp-om-tom-hagen-loslatelsen---noe-av-det-verste-som-kunne-skje/3423971679.html

12.02.2016. Norske drapsetterforskere avkledd i doktorgrad: Politiledere erkjenner for dårlig etterforskningskompetanse
Drapsetterforskere i fem politidistrikt ble testet og funnet dårligere enn politiferskinger i en ny norsk doktorgrad.
Nå erkjenner politiledere over hele Norge at noe må gjøres.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jzn67/norske-drapsetterforskere-a
vkledd-i-doktorgrad-politiledere-erkjenner-for-daarlig-etterforskningskompetanse

Felles for alle de kjente indisiene er at det kan finnes naturlige forklaringer på alle.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pagripelsen-var-siste-mulighet/72479581

"12.02.2016. Norske drapsetterforskere avkledd i doktorgrad: Politiledere erkjenner for dårlig etterforskningskompetanse
Drapsetterforskere i fem politidistrikt ble testet og funnet dårligere enn politiferskinger i en ny norsk doktorgrad. Nå erkjenner politiledere over hele Norge at noe må gjøres."

"Felles for alle de kjente indisiene er at det kan finnes naturlige forklaringer på alle." Nemlig!
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-22 kl. 22:17.
Citera
2022-07-22, 22:25
Medlem
Citat:
1) Må man ha «militær- eller polititeknisk erfaring» for å ha kunnskap om og for å få til å bruke nylonstrømper og tape (slik at man ikke legger igjen sitt DNA på åstedet)?
2) Er det? Vi vet fremdeles ikke hvem GM er.
3) Selv om hovedhypotesen er endret til planlagt drap, så vet vi ikke hvem som er GM og vi vet ikke hvem som eventuelt planla det eventuelt planlagte drapet. Og vi vet heller ikke om forbrytelsen mot AEH var et planlagt drap eller ikke.
Hvis forbrytelsen mot AEH var en kidnapping-for-penger, så kan det tenkes at GM hadde planlagt å drepe AEH uansett om løsepengene ble utbetalt eller ikke. Hvis det var slik, så var det kidnapping-for-penger + planlagt drap.

Det sto i en artikkel at politiet i begynnelsen så på 6 ulike hypoteser, der 4 av disse raskt ble utelukket av politiet. Men ingen av disse 6 nevnte hypotesene var at samme gjerningsmenn hadde utført både kidnapping-for-penger og planlagt drap.

Burde politiet i initialfasen ha jobbet ut fra flere hypoteser enn de 6 nevnte hypotesene?

Da politiet startet etterforskningen 31. oktober 2018 hadde de seks hypoteser:
At Anne-Elisabeth Hagen hadde forsvunnet av fri vilje, at hun hadde fått akutt sykdom, at hun hadde tatt sitt eget liv, at hun var utsatt for en ulykke, at hun var utsatt for en økonomisk motivert kidnapping og at hun kunne være drept.
Politiet utelukket raskt de fire første hypotesene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70vVE3/loerenskog-saken-ni-spoersmaal-og-svar

Se også her (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2022-07-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno

Kan du fortelle hvorfor du tror saken er klaget inn for Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen?

Det ville jo være en ny utvikling. Om TH med loven i hånd forsøker å tvinge politiet til å henlegge siktelsen mot ham.

Som jeg har nevnt flere ganger, før det kan bli snakk om noen henleggelse i saken må politiet først gjennomføre nye og mye mer brutale ransakninger i S4. For å utelukke at AE kan være skjult på eiendommen.

Hvis TH mener han er urettmessig siktet for drap eller medvirkning til drap på AE, bør han legge til rette for slike ransakninger.

Og deretter, hvis politiet eventuelt ikke finner noe inkriminerende mot han, kan han vurdere rettslige skritt i et forsøk på å presse frem en henleggelse.

Det virker som om temperaturen i saken har steget i løpet av den siste tiden.
Citera
2022-07-22, 22:40
Medlem
Citat:
Du mener Den europeiske menneskerettsdomstol. Men hvor mange år er rimelig tid i en straffesak ?

Du sier uten sine egne sko på og mener da Sprox skoene. Kastet han de i søpla på bensinstasjonen eller hvor ble det av dem ? Hvorfor sjekket ikke politiet hva slag sko avtrykk det var i bilen ?

Sprox skoene ble nok kun benyttet under vandring og i yttergang i huset før siste finish på stillebenverket. Dette fordi det da var biologisk materiale etter offferet, Fru Hagen du vet, der. Slikt ønsker man ikke dra med seg på sokkene når man bytter til andre sko. Da måtte han eventuelt ha kvittet seg med de skinnskoene med glatt såle også, trolig helt uaktuelt. Et par Sprox sko til noen hundrelapper klarte han sikkert avse. Ikke sikkert han hadde betalt for de selv en gang når jeg tenker meg om.
Senast redigerad av Kokadu 2022-07-22 kl. 22:46. Anledning: Tillegg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in