2022-07-22, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är faktiskt inte korkat ....Han vet att inte 10 vittnen sett honom på nära håll...

Sen att spela på vittnet som var nära när det sköts o sen var väldigt aktiv kan få vittnen till att tro att dom misstagit sig...

Låt säg att något vittne när dom ser han i Media dagen efter o tänker : Hmm han är lite lik men det kan ju verkligen inte vara han som nu är i tidningen..

Jo, det är riktigt korkat. Han vet det finns över 10 vittnen. Om en person säger det är han så är kan körd. EN!

Men du säger ju han följde media. Media nämner på natten att det är flera vittnen. På morgonen säger de över 10 vittnen. Det är innan han pratat med polisen.

"Nä han som säger sig ha varit där kan ju inte vara mördaren", said no man ever. Det där är en tankevurpa.

För att spela vittne finns det en saker han verkligen behöver, att ingen tänker tanken att han kan vara mördaren.
Citera
2022-07-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Återigen antyder du saker jag inte sagt.

Det var en fråga.
Citera
2022-07-22, 19:38
Medlem
Citat:
Hur vet du att SE hade handledsväska om han är mördaren? Hur vet du att han hade glasögon på sig, han som bara använde glasögon ibland?

Det klart jag utgår från att han hade handledsväska....

Skulle jag varit utredare så hade jag utgått från det signalementet o skulle jag ha fel så får jag leva med det....
Citera
2022-07-22, 19:41
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Allt jag nämnde sa han 23:40 på mordkvällen.

Jo det att säga hur mycket media berättar och när. För det finns kvar. Inga problem för PU. Men eftersom de inte lagt fram en sådan undersökning så har de inte gjort någon eller så misslyckades de slå fast det de ville slå fast.

Att han är på Sveavägen 23:35 vet väl inte du.

Vad SE egentligen sagt till väktarna vet väl inte du. Inte så värst många uppgifter är samstämmiga som vi behandlat tidigare. Att PU har kollat med media är klarlagt, liksom att de kontrollerat hans utsagor. Inbilla dig inte, för guds skull, något annat.
Citera
2022-07-22, 19:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Säger en vakt 3mån senare....

Lite för lång tid då vakten o Engström kan ha pratat 20 gånger till om eskapader kring brottsplatsen....

Han sa väl att han blev hörd av polis också 23:40..?

Var det en lögn av Engström?

Han pratar även senare om att han är hörd av polis.
Citera
2022-07-22, 19:46
Medlem
Citat:
Jo, det är riktigt korkat. Han vet det finns över 10 vittnen. Om en person säger det är han så är kan körd. EN!

Men du säger ju han följde media. Media nämner på natten att det är flera vittnen. På morgonen säger de över 10 vittnen. Det är innan han pratat med polisen.

"Nä han som säger sig ha varit där kan ju inte vara mördaren", said no man ever. Det där är en tankevurpa.

För att spela vittne finns det en saker han verkligen behöver, att ingen tänker tanken att han kan vara mördaren.

Fast det var ju exakt så det gick till i Palmerummet....1986

Kan inte denna "elefant" vara GM...

Varför skulle dom tänka så annars ?
Citera
2022-07-22, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det klart jag utgår från att han hade handledsväska....

Skulle jag varit utredare så hade jag utgått från det signalementet o skulle jag ha fel så får jag leva med det....

Så du utgår från att mannen du tror mördare Olof Palme och ljuger en massa talar sanning om sin klädsel på mordkvällen. Varför skulle han göra det?

De två väktarna som såg honom mest stöttar inte rock... Trots det litar du på vad SE säger om sin klädsel?

Hans enda räddning är att spela vittne säger du. Varför ska han i så fall börja prata om att vara förväxlad med mördaren? Det gör honom väl till något annat än ett vittne?
Citera
2022-07-22, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad SE egentligen sagt till väktarna vet väl inte du. Inte så värst många uppgifter är samstämmiga som vi behandlat tidigare. Att PU har kollat med media är klarlagt, liksom att de kontrollerat hans utsagor. Inbilla dig inte, för guds skull, något annat.

Var finns källan att de gjort en granskning av media? Var är sammanfattningen? Varför la de inte fram den på pressträffen?
Citera
2022-07-22, 19:54
Medlem
Citat:
Så du utgår från att mannen du tror mördare Olof Palme och ljuger en massa talar sanning om sin klädsel på mordkvällen. Varför skulle han göra det?

De två väktarna som såg honom mest stöttar inte rock... Trots det litar du på vad SE säger om sin klädsel?

Hans enda räddning är att spela vittne säger du. Varför ska han i så fall börja prata om att vara förväxlad med mördaren? Det gör honom väl till något annat än ett vittne?

Jag har skrivit i tråden om Engström "fel" han gör som GM....

Efter det "felet" så blir det lager på lager av saker han gör för att rätta till det...

Jag skulle påstå o erkänna att han har en jävla tur o tillfälligheter på sin sida....Men samtidigt så hade vi inte suttit här 36år senare om han inte haft det ?

Ibland blir det 2st nollor på roulette i rad också....
Citera
2022-07-22, 19:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är i detta luckan finns:
"Vissa andra vill mena: Att SE släppte tankarna på mord vid Grand. Att han skulle ta bussen hem, för det brukar han enligt ex-fru M. och därav svängde norrut. ...och av en tillfällighet(om än lite "mindre"?) sprang in i famnen på dem och då ändrade sig på nytt."
Svar: - Ja, ungefär så menar väl TP att det här skall ha gått till. Bra sammanfattning av teorin.

Om han ger upp mordet vid Grand, varför rör han sig då dubbelt så fort som LOP till Skandia? Han har ingen anledning till det. Det är en enorm lucka.
//
En tydlig skillnad mellan TP:s och din teori är väl det här med vid vilken tidpunkt han lämnar bokhandeln/grandkvarteret.

Det var ett tag sedan jag läste TP:s bok, så du får rätta mig om jag minns fel. Men i den här teorin avbryter han alltså den ursprungliga planen eftersom makarna Palme är i sällskap med Mårten och hans flickvän, och eftersom de fyra ser ut att vilja göra sällskap söderut längs Sveavägen. Lite frusen är han säkert också efter att ha fått stå och vänta länge på att Palme skall komma ut från bion, och sedan skall nu Palme med sällskap dessutom stanna och prata där vid bokhandeln. Irriterad går han bakvägen tillbaka till Skandiahuset för att stämpla ut, och ville han kanske också t.ex. hinna med någon buss nu så bidrog det säkert till att han nog inte såg någon direkt anledning att dra benen efter sig (här kan man lätt föreställa sig ganska raska steg ungefär som i Folke Rydéns TV-inslag, och kanske också lite sådant klocktittande).

I din teori (om jag minns det rätt) så väntar han väl i stället kvar tills sällskapet till slut delar upp sig och makarna Palme börjar sin promenad söderut utan Mårten och hans flickvän. Då hakar han på makarna Palme och följer efter dem längs Sveavägen. Skillnaden är alltså att i den här teorin blir det naturligtvis svårt att få ihop det här med att den här mannen skulle vara SE, så här måste vi nog tänka oss att gärningsmannen är en helt annan.
Senast redigerad av Draifos 2022-07-22 kl. 20:05.
Citera
2022-07-22, 19:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast det var ju exakt så det gick till i Palmerummet....1986

Kan inte denna "elefant" vara GM...

Varför skulle dom tänka så annars ?

På vilket sätt tänker de "han som säger han var där kan ju inte vara GM" ? Det är väl raka motsatsen, de misstänker honom ju.
Citera
2022-07-22, 19:57
Medlem
Citat:
Han pratar även senare om att han är hörd av polis.

Hur tolkar du ”hörd” av polis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in