Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Det är i detta luckan finns:
"Vissa andra vill mena: Att SE släppte tankarna på mord vid Grand. Att han skulle ta bussen hem, för det brukar han enligt ex-fru M. och därav svängde norrut. ...och av en tillfällighet(om än lite "mindre"?) sprang in i famnen på dem och då ändrade sig på nytt."
Svar: - Ja, ungefär så menar väl TP att det här skall ha gått till. Bra sammanfattning av teorin.
Om han ger upp mordet vid Grand, varför rör han sig då dubbelt så fort som LOP till Skandia? Han har ingen anledning till det. Det är en enorm lucka.
//
En tydlig skillnad mellan TP:s och din teori är väl det här med vid vilken tidpunkt han lämnar bokhandeln/grandkvarteret.
Det var ett tag sedan jag läste TP:s bok, så du får rätta mig om jag minns fel. Men i den här teorin avbryter han alltså den ursprungliga planen eftersom makarna Palme är i sällskap med Mårten och hans flickvän, och eftersom de fyra ser ut att vilja göra sällskap söderut längs Sveavägen. Lite frusen är han säkert också efter att ha fått stå och vänta länge på att Palme skall komma ut från bion, och sedan skall nu Palme med sällskap dessutom stanna och prata där vid bokhandeln. Irriterad går han bakvägen tillbaka till Skandiahuset för att stämpla ut, och ville han kanske också t.ex. hinna med någon buss nu så bidrog det säkert till att han nog inte såg någon direkt anledning att dra benen efter sig (här kan man lätt föreställa sig ganska raska steg ungefär som i Folke Rydéns TV-inslag, och kanske också lite sådant klocktittande).
I din teori (om jag minns det rätt) så väntar han väl i stället kvar tills sällskapet till slut delar upp sig och makarna Palme börjar sin promenad söderut utan Mårten och hans flickvän. Då hakar han på makarna Palme och följer efter dem längs Sveavägen. Skillnaden är alltså att i den här teorin blir det naturligtvis svårt att få ihop det här med att den här mannen skulle vara SE, så här måste vi nog tänka oss att gärningsmannen är en helt annan.