2022-07-21, 10:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Helt sinnes, Tesla var alltså cash flow negativ utan BTC försäljning, detta är ett 700B$ dollar företag. Det i särklass sjukaste jag sett

Marginalerna droppade 500 baspunkter

De sålde 10% av sitt BTC-innehav i Q1 med vinst, och 65% i Q2 med förlust. Så de slog Wall Streets EPS-estimat trots en förlustförsäljning av BTC.

Men det kommer inte som en överraskning att du hittar ett negativt sätt att vinkla det, det brukar bli så när man har mest TSLAQ i sitt flöde.
Citera
2022-07-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De sålde 10% av sitt BTC-innehav i Q1 med vinst, och 65% i Q2 med förlust. Så de slog Wall Streets EPS-estimat trots en förlustförsäljning av BTC.

Men det kommer inte som en överraskning att du hittar ett negativt sätt att vinkla det, det brukar bli så när man har mest TSLAQ i sitt flöde.

Jag håller helt med om att det var väldigt bra för tesla att de krängde bitcoin, tror många fler institutionella investerare vill äga Tesla nu.
Citera
2022-07-21, 14:25
Medlem
Inget att oroa sig för med den lägre net incomen nu i kvartal 2, 2022, på 2,259 miljoner $. Det tror jag eftersom t.ex. Apple har ju inte ökande net income kvartal för kvartal utan ibland går net income ner något kvartal. Alltså tror jag inte det här är början på slutet, hehe.
Citera
2022-07-21, 17:11
Medlem
libbens avatar
Citat:
Jag håller helt med om att det var väldigt bra för tesla att de krängde bitcoin, tror många fler institutionella investerare vill äga Tesla nu.

Hahaha som att en liten pott i bitcoin skulle vara orsaken till att institutionella investerare inte valt köpa.

Köpte mer Tesla idag. Var redo på att köpa om den dippade men den steg så köper på ath idag. Skål!

Kunde varit du https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/w490zn/teslas_head_of_ir_correcting_some_idiots/
Senast redigerad av libben 2022-07-21 kl. 17:18.
Citera
2022-07-21, 17:16
Medlem
Citat:
Helt sinnes, Tesla var alltså cash flow negativ utan BTC försäljning, detta är ett 700B$ dollar företag. Det i särklass sjukaste jag sett

Marginalerna droppade 500 baspunkter

Var är marginalen alla här säger ju att Tesla har grymma marginaler.
Att de är bäst i klassen och de andra biltillverkarna är långt efter
Citera
2022-07-21, 17:45
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Var är marginalen alla här säger ju att Tesla har grymma marginaler.
Att de är bäst i klassen och de andra biltillverkarna är långt efter
Har du läst deras kvartalsrapport och jämfört med de andra biltillverkarna?
Citera
2022-07-21, 18:05
Medlem
Citat:
Jasså. Tänker du att kursen skulle gå upp på den kvartalsrapporten eller? Det är du nog ensam om i så fall.

Björnarna verkar vara de enda som kan tradea rapporter. Kollar man på tesla mycket så vet man att starka rapporter alltid är inprisade. Q2 var slam dunk, alla har pratat ner Q2an sedan April

Citat:
Om jag ska spela lite devil’s advocate så känns det som att det är mer troligt att aktien går upp på Q2an än andra kvartal.

Det finns väl inte någon som äger aktien som inte säger att Q2an kommer bli skit -> alla förväntar sig skit -> blir rapporten mindre skit än vad marknaden tror så går den upp? Lågt ställda förväntningar behöver ju inte alltid vara något negativt. Betydligt roligare att äga över Q2 rapp än Q1an där allt och allas morsa var inprisat redan.

Det är inte ofta alla förväntar sig nedgång och aktien faktiskt går ner

Lättaste rapporten att tradea på flera år
Senast redigerad av job230ge 2022-07-21 kl. 18:08.
Citera
2022-07-21, 19:21
Medlem
The-9s avatar
Ni som följer Tesla så nära. Varför sålde de så mycket btc till en stor förlust?
Citera
2022-07-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Ni som följer Tesla så nära. Varför sålde de så mycket btc till en stor förlust?

De sa på earnings-callet att de ville säkra upp sina ”cash on hand” utifall fabriksnedstängningen i Shanghai skulle bli långvarig.

Bilbranschen är väldigt kapitalintensiv så att låsa miljarder i BTC man inte kan använda kan kosta en dyrt
Citera
2022-07-21, 20:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9

Totalt sett har de inte gjort förlust på de 75% de sålt.
Citera
2022-07-21, 20:36
Medlem
The-9s avatar
Citat:
De sa på earnings-callet att de ville säkra upp sina ”cash on hand” utifall fabriksnedstängningen i Shanghai skulle bli långvarig.

Bilbranschen är väldigt kapitalintensiv så att låsa miljarder i BTC man inte kan använda kan kosta en dyrt

Vf köpte dom BTC för allt kapital initialt då?
Citera
2022-07-21, 20:37
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Totalt sett har de inte gjort förlust på de 75% de sålt.

vad köpte/sålde de för då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in