Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Kallar du det experter? Några random elon-hatare på twitter. En av dem har till och med detta i sin twitter bio:
Voice of reason in Al hype circus since 2015. Enjoy the content until Musk closes the deal.
Kom igen, bättre kan du.

Här har du en riktig expert:
https://twitter.com/lexfridman/statu...FMAUsgFworgKAg

Nej jag vet inte vilka bulls du syftar på, och att inkludera mig räknas inte. Vi vet redan vad vi tycker om varandra. Ge ett exempel istället.

Q3 hade färre leveranser än förväntat, gött! Jag likt många andra bulls sitter ivrigt och inväntar chansen att köpa tsla under $200

Allt som producerades i Q3 som inte levererades kommer levereras i Q4.
Vänta på helårsresultatet innan du kommer i brallan lilla self hating virgin

Om du önskar 200 kommer du älska 150. Hur du är så uppenbart butthurt och inte kan skriva ett enda inlägg utan personangrepp beskriver ganska bra hur emotionellt fästa tjurarna här inne är till aktien.

” When an investment becomes a religion, it's time to lose faith.”
Citera
2022-10-02, 19:03
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Det känns för övrigt som att börsen kommer rasa när som helst. Fattas ju bara att Kina invaderar Taiwan nu, följt av all annan skit med ekonomin. Jag tror det kan bli en rejäl nedgång likt den vi hade 2008. Men vem vet.
Jag har iaf sålt av en ganska stor position denna veckan. Hoppas på en krasch nu

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Q3 hade färre leveranser än förväntat, gött! Jag likt många andra bulls sitter ivrigt och inväntar chansen att köpa tsla under $200

Allt som producerades i Q3 som inte levererades kommer levereras i Q4.
Vänta på helårsresultatet innan du kommer i brallan lilla self hating virgin
Jag är så redo för rea
Jag tror dock inte att vi kommer se tsla under $200 riktigt än.
Citera
2022-10-02, 19:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag är så redo för rea
Jag tror dock inte att vi kommer se tsla under $200 riktigt än.

$250 om inte allt för länge, sen bounce, sen ner i källaren. Not financial advice.

Passiv aggressiva björnar som missade att korta toppen missar förhoppningsvis botten också då deras dåligt maskerade känslor tar det bästa av dem.
Citera
2022-10-02, 19:29
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
$250 om inte allt för länge, sen bounce, sen ner i källaren. Not financial advice.

Passiv aggressiva björnar som missade att korta toppen missar förhoppningsvis botten också då deras dåligt maskerade känslor tar det bästa av dem.
Jupp! Vi kommer nog kunna köpa riktigt billigt runt nyår. Jag tror Q4 kommer va helt galet bra! Så förhoppningsvis ser vi 150-180 innan siffrorna släpps.
Citera
2022-10-02, 19:47
Medlem
libbens avatar
Hur många aktier planerar ni köpa? Betyder verkligen 100dollar på några få aktier verkligen något i långa loppet för er?

Själv köpte jag i fredags 2 min innan stängning även fast det höjer mitt gav så är det inget jag funderar på då jag har en längre tidshorisont än att leka swing trader om några dollar hit och dit.
Citera
2022-10-02, 20:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hur många aktier planerar ni köpa? Betyder verkligen 100dollar på några få aktier verkligen något i långa loppet för er?

Själv köpte jag i fredags 2 min innan stängning även fast det höjer mitt gav så är det inget jag funderar på då jag har en längre tidshorisont än att leka swing trader om några dollar hit och dit.

Att betala under $200 istället för dagens pris innebär ju mellan 40-50% fler aktier, så jag skulle säga att det betyder en hel del. Kommer köpa på även $250 men om jag hamnar på ett genomsnitt om $200 kommer jag vara osannolikt nöjd.
Citera
2022-10-02, 20:02
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben

I mitt fall betyder det mycket. Kommer göra ett stort köp om vi ser 150. Vi snackar 3-siffrigt antal aktier. Jag hade inte försökt tajma om det handlade om ett par stycken.

Det är första gången jag försöker mig på att tajma börsen. Den situationen världen sitter i just nu gör det till ett ganska enkelt val. Risk/reward är för bra för att bara sitta stilla.
Citera
2022-10-02, 21:27
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
finns för många
[url]

Något man däremot inte bör vara lugn över är att Tesla missade Q3 leverans estimaterna något ganska brutalt. Så hoppas inte ditt humör blir allt för dåligt imorgon, kan bli dystert. Synd att de inte kunde sälja alla bilar de tillverkade i Kina utan började exportera bilar sista veckan vilket de aldrig någonsin gjort

Snark. Leveranssiffran är hyfsat irrelevant så länge man inte har anledning att tro att det beror på långvarigt sviktande efterfrågan, vilket såklart du och andra björnar tror. Tror alltså, för relevant fakta har ni ju inte.

Sen ni bulls som ligger och väntar på lägre kurs spelar ett farligt spel. Teslas PE börjar ligga riktigt lågt nu, lägre än Amazon f.n och det innan vi fått Q3 earnings. Men kudos till er som tror ni kan gissa kommande macro ras.
Citera
2022-10-02, 21:48
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Snark. Leveranssiffran är hyfsat irrelevant så länge man inte har anledning att tro att det beror på långvarigt sviktande efterfrågan, vilket såklart du och andra björnar tror. Tror alltså, för relevant fakta har ni ju inte.

Sen ni bulls som ligger och väntar på lägre kurs spelar ett farligt spel. Teslas PE börjar ligga riktigt lågt nu, lägre än Amazon f.n och det innan vi fått Q3 earnings. Men kudos till er som tror ni kan gissa kommande macro ras.
P/e och annan fundamenta spelar mindre roll under en krasch. Federal reserve har sagt rakt ut att det kommer vara en smärtsam period.
Jobs report som kom ut under veckan gjorde inte saken bättre heller. Arbetslösheten är fortfarande rekordlåg. Det kan man tro är bra, och vanligtvis är de det, men inte i detta fallet. Hade arbetslösheten varit högre så hade det inneburit att företag gör nedskärningar pga lägre efterfrågan på deras produkt/tjänst. Mindre konsumtion resulterar i lägre priser och lägre inflation.
Nu kommer fed fortsätta höja räntorna aggressivt och antagligen vara anledningen till en stor krasch.

Sen har vi krig och energikris på det. A recipe for disaster med andra ord.

Jag håller med om att det är ett farligt spel, men ändå ett spel värt att spela.

Om det inte kommer en krasch så är jag okej med att köpa tillbaka aktierna dyrare. Då kommer jag aldrig försöka tajma börsen igen. Kommer köpa aktier så fort jag har pengar bara.
Citera
2022-10-02, 22:18
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
P/e och annan fundamenta spelar mindre roll under en krasch. Federal reserve har sagt rakt ut att det kommer vara en smärtsam period.
Jobs report som kom ut under veckan gjorde inte saken bättre heller. Arbetslösheten är fortfarande rekordlåg. Det kan man tro är bra, och vanligtvis är de det, men inte i detta fallet. Hade arbetslösheten varit högre så hade det inneburit att företag gör nedskärningar pga lägre efterfrågan på deras produkt/tjänst. Mindre konsumtion resulterar i lägre priser och lägre inflation.
Nu kommer fed fortsätta höja räntorna aggressivt och antagligen vara anledningen till en stor krasch.

Sen har vi krig och energikris på det. A recipe for disaster med andra ord.

Jag håller med om att det är ett farligt spel, men ändå ett spel värt att spela.

Om det inte kommer en krasch så är jag okej med att köpa tillbaka aktierna dyrare. Då kommer jag aldrig försöka tajma börsen igen. Kommer köpa aktier så fort jag har pengar bara.

Vill inte verka dryg, men hur är detta inte inprisat redan? Det du säger är ju allmän kännedom och inget som bara du och jag vet om. Macro har redan kraschat rejält i år och imho om man tror det kommer krascha ytterligare förväntar man sig nya anledningar som inte inträffat och som mao inte är allmän kännedom.

Personligen tror jag macro är på väg att skjuta tillbaka med Tesla på toppen ungefär som en Spacex booster skickar starship i omloppsbana. Sen om det sker imorgon eller om ett halvår och efter ett eller fyra ras till har jag inte en susning om och jag kommer inte chansa.

Under corona crashen höll jag på att bli rejält bränd men svalde stoltheten och klarade mig med majoriteten av kulorna i behåll, kommer nog aldrig försöka tajma macro igen…
Citera
2022-10-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Du tror inte på nedgång imorgon då?
Citera
2022-10-02, 22:45
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawni
Du tror inte på nedgång imorgon då?

Det tror jag nog, om jag ska våga gissa. Kanske framför allt pga AI day - som jag sa tidigare så hade P&D nog behövt vara en beat för att hålla uppe kursen då så många investerare fortfarande inte förstår potentialen i AI/FSD/roboten och tror det är slös på pengar i fantasiprojekt (teslas r&d budget är sjukt slimmad btw). Nu vart det inte en beat utan i linje, och en miss på mindre viktiga deliveries.

Det är svårt att gissa oupplysta människors reaktion på sånt här, man kan lika gärna gissa vädret
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback