2022-07-21, 09:46
Medlem
Davys avatar
Det pratas mycket om den positiva effekterna av HIMARS och PzH2000 i Ukraina.

Är det någon som har koll på hur mycket utbildning det krävs för att hantera dessa system? PzH2000 verkar ganska tekniskt avancerad. Hur sköts underhållet inne i Ukraina? Eller skickas de tillbaka till Polen för underhåll?

Eller används det som "slit och slängs"? Det har ju förekommit rapporterat att systemen är ur funktion inom några veckor.

Min spontana reflektion är alltså att det krävs rätt mycket utbildning och även rätt hög nivå på personalen för att kunna nyttja dessa system på ett effektivt sätt. Stämmer det?
Citera
2022-07-21, 11:25
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det pratas mycket om den positiva effekterna av HIMARS och PzH2000 i Ukraina.

Är det någon som har koll på hur mycket utbildning det krävs för att hantera dessa system? PzH2000 verkar ganska tekniskt avancerad

Jag kan bara svara på det som stått i tysk media angående utbildning på Pzh 2000:
Vid artilleriskolan i Idar-Oberstein utbildades ukrainska soldater på systemet från 10 maj till 6 juni (teori) och därefter praktik, sista veckan övade de med enbart ukrainare på sina verkliga positioner. verklig

Man komprimerade och intensifierade utbildningen jämfört med den vanliga - bara sådant som verkligen är aktuellt i krig togs med, utbildningen pågick 40 dagar alla dagar i veckan, 10-12 timmar per dag, ett horribelt högt tempo alltså men av nöden tvunget.

Muntlig beskrivning på tyska här,

https://www.focus.de/politik/bundeswehrserie-nachgefragt-artillerie-oberst-erklaert-so-lief-die-ausbildung-der-ukrainer-an-der-de utschen-panzerhaubitze_id_114371294.html

Jag tror jag läst någonstans hur många man utbildade också men hittar inte det nu. Angående underhåll vet jag inte, men generellt räknar man nog inte med att något ska överleva som man skickar till Ukraina.
Citera
2022-07-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag kan bara svara på det som stått i tysk media angående utbildning på Pzh 2000:
Vid artilleriskolan i Idar-Oberstein utbildades ukrainska soldater på systemet från 10 maj till 6 juni (teori) och därefter praktik, sista veckan övade de med enbart ukrainare på sina verkliga positioner. verklig

Man komprimerade och intensifierade utbildningen jämfört med den vanliga - bara sådant som verkligen är aktuellt i krig togs med, utbildningen pågick 40 dagar alla dagar i veckan, 10-12 timmar per dag, ett horribelt högt tempo alltså men av nöden tvunget.

Muntlig beskrivning på tyska här,

https://www.focus.de/politik/bundeswehrserie-nachgefragt-artillerie-oberst-erklaert-so-lief-die-ausbildung-der-ukrainer-an-der-de utschen-panzerhaubitze_id_114371294.html

Jag tror jag läst någonstans hur många man utbildade också men hittar inte det nu. Angående underhåll vet jag inte, men generellt räknar man nog inte med att något ska överleva som man skickar till Ukraina.

Vidare så antar jag att de som skickades redan har grundläggande soldatutbildning och troligen är utbildade artillerister samt fordonsförare. Dvs de behöver "bara" lära sig nya handgrepp mm. Allt grundläggande kan de redan.

10-12h per dag i 40 dagar motsvarar troligen det dubbla i "vanligt" utbildningstempo. så på två månader utbildades det som tar ca 5-6 månader i vanliga fall. Här jobbade de ju 7 dagar i veckan, en vanlig vecka är 5 dagar

Jag är också övertygad om att de utbildats på underhåll. Utan underhåll så skulle grejerna rasa alldeles för fort. Däremot tror jag inte Tyskland räknar med att grejerna överlever kriget, men då att de blir utslagna men inte av eftersatt underhåll.
Citera
2022-07-21, 14:48
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vidare så antar jag att de som skickades redan har grundläggande soldatutbildning och troligen är utbildade artillerister samt fordonsförare. Dvs de behöver "bara" lära sig nya handgrepp mm. Allt grundläggande kan de redan.

10-12h per dag i 40 dagar motsvarar troligen det dubbla i "vanligt" utbildningstempo. så på två månader utbildades det som tar ca 5-6 månader i vanliga fall. Här jobbade de ju 7 dagar i veckan, en vanlig vecka är 5 dagar

Jag är också övertygad om att de utbildats på underhåll. Utan underhåll så skulle grejerna rasa alldeles för fort. Däremot tror jag inte Tyskland räknar med att grejerna överlever kriget, men då att de blir utslagna men inte av eftersatt underhåll.

Jo det tar jag för givet att alla hade avslutad grundutbildning inom sina respektive områden. Säkerligen handlade det också om personer som var över genomsnittet "receptiva", dvs med hög inlärningskapacitet. För till det höga utbildningstempot kan vi ju lägga både psykologisk stress och behov av tolk.

Det handlade tydligen om 18 besättningar eller knappt 100 personer som man utbildade.
https://www.tagesspiegel.de/politik/artillerieschule-der-bundeswehr-ausbildung-von-ukrainern-an-der-panzerhaubitze-2000-hat-begonnen/28322776.html

Soldater, tekniker och "Helfer" (medhjälpare gissar jag) var de som utbildades. Det står inte konkret "underhåll" i artikeln men "åtgärda störningar i drift" så åtminstone enklare underhåll. Det är ju en sak att smörja, fylla på och rengöra, och en helt annan sak att ta isär och reparera, särskilt på ett så avancerat system.

Gissar att det stora problemet här för Ukraina har varit att avvara 100 av sina bästa under 40 dygn.
Citera
2022-07-21, 16:00
Medlem
Davys avatar
Tack för svar. Har klarnat lite.

Men det måste ju ändå vara rätt sårbart avseende underhåll, malfunction, sjuka, permission, etc.

Nåväl.

---
En sidofundering är om detta snabbutbildande (om det är lyckat) kommer göra avtryck hur i vi i väst utbildar våra soldater? Att vi överutbildar dom?

Tror inte vi ska underskatt en myndighets förmåga att rättfärdiga sin egen verksamhet är nödvändig. Både externt och internt.

Skulle tex Försvarsmakten ha pondus att sparka 10-20% av HR och internutbildningarna? Tveksamt tror jag.

Men det kanske ska tas upp i en annan tråd.

/Tack.
D
Citera
2022-07-21, 16:38
Moderator
vfs avatar
Intressant video från Chernihiv i krigets början, en SU-25 passerar på låg höjd, samtidigt brinner ett annat plan som skjutits ner lite längre bort. I Slutet på filmen störtar ännu ett plan, SU-25? Ser ut som att piloten skjuter ut sig för nära backen.

https://www.kaotic.com/video/38493842_20220719154741_t
Citera
2022-07-21, 16:51
Medlem
Hva kan årsaken til at MBT kjører på 2 stk lyktestolper med løpet på tanksen?

Dårlig opplæring, all oppmerksomhet på FI eller for mye vodka? Sannsynligheten er høyest for første og siste alternativ.

https://twitter.com/PaulJawin/status/1549429534952398848
Citera
2022-07-21, 17:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Gissar att det stora problemet här för Ukraina har varit att avvara 100 av sina bästa under 40 dygn.

Jag tror de hade många, många ukrainska artilleri blev förstörda i början av kriget och sedan har de haft slut på ammunition till många 152mm. De hade nog mer tränat folk än vapen och ammunition.
Citera
2022-07-21, 19:05
Medlem
Karnivorens avatar
Hmmm, så ryssarnas senaste "förklaring" till att det går åt helvete är att de möter Ukrainska, modifierade supersoldater som USA hjälpt de att ta fram genom att injicera deras soldater med speciella serum i olika biolab...

https://www.thedailybeast.com/russia-says-its-losing-because-ukraine-has-experimental-mutant-troops-created-in-secret-biolabss

Vad är det för uttryck jag har någonstans i bakhuvudet? Någonting om halmstrån har jag för mig...
Citera
2022-07-21, 19:49
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Hmmm, så ryssarnas senaste "förklaring" till att det går åt helvete är att de möter Ukrainska, modifierade supersoldater som USA hjälpt de att ta fram genom att injicera deras soldater med speciella serum i olika biolab...

https://www.thedailybeast.com/russia-says-its-losing-because-ukraine-has-experimental-mutant-troops-created-in-secret-biolabss

Vad är det för uttryck jag har någonstans i bakhuvudet? Någonting om halmstrån har jag för mig...

Senast var annars det annars att ryssarna mötte hårt motstånd för att dom slogs mot sig själva för Ukrainare var ryssar och odödliga.

Detta utalande skall vara autentiskt från ryska försvars departementet.
Citera
2022-07-21, 20:20
Medlem
HRTs avatar
Enligt Ukrainska och Brittiska myndigheter skall ca 25-38000 ryska soldater dött i kriget och över 50 000 sårade eller saknade.
Men Putin snabbutbildar låg IQ provinser befolkning och skall vara stridsklara på 30 dagar.
Det säger sig självt att de blir kanonmat och inget annat.
Citera
2022-07-21, 20:23
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Senast var annars det annars att ryssarna mötte hårt motstånd för att dom slogs mot sig själva för Ukrainare var ryssar och odödliga.

Detta utalande skall vara autentiskt från ryska försvars departementet.

Jo jag hörde det... 😁 Det här ska vara citat från biträdande ordföranden i duman och biträdande talmannen i ryska federationens rådsförsamling (fritt översatt från engelska).

Alltså man undrar ju om de som får stå och säga sånt här tror på det de trumpetar ut? Det verkar ju så sannolikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in