Citat:
Ursprungligen postat av
TheDork
Vidare så antar jag att de som skickades redan har grundläggande soldatutbildning och troligen är utbildade artillerister samt fordonsförare. Dvs de behöver "bara" lära sig nya handgrepp mm. Allt grundläggande kan de redan.
10-12h per dag i 40 dagar motsvarar troligen det dubbla i "vanligt" utbildningstempo. så på två månader utbildades det som tar ca 5-6 månader i vanliga fall. Här jobbade de ju 7 dagar i veckan, en vanlig vecka är 5 dagar
Jag är också övertygad om att de utbildats på underhåll. Utan underhåll så skulle grejerna rasa alldeles för fort. Däremot tror jag inte Tyskland räknar med att grejerna överlever kriget, men då att de blir utslagna men inte av eftersatt underhåll.
Jo det tar jag för givet att alla hade avslutad grundutbildning inom sina respektive områden. Säkerligen handlade det också om personer som var över genomsnittet "receptiva", dvs med hög inlärningskapacitet. För till det höga utbildningstempot kan vi ju lägga både psykologisk stress och behov av tolk.
Det handlade tydligen om 18 besättningar eller knappt 100 personer som man utbildade.
https://www.tagesspiegel.de/politik/artillerieschule-der-bundeswehr-ausbildung-von-ukrainern-an-der-panzerhaubitze-2000-hat-begonnen/28322776.html
Soldater, tekniker och "Helfer" (medhjälpare gissar jag) var de som utbildades. Det står inte konkret "underhåll" i artikeln men "åtgärda störningar i drift" så åtminstone enklare underhåll. Det är ju en sak att smörja, fylla på och rengöra, och en helt annan sak att ta isär och reparera, särskilt på ett så avancerat system.
Gissar att det stora problemet här för Ukraina har varit att avvara 100 av sina bästa under 40 dygn.