2022-07-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Enligt Ukrainska och Brittiska myndigheter skall ca 25-38000 ryska soldater dött i kriget och över 50 000 sårade eller saknade.
Men Putin snabbutbildar låg IQ provinser befolkning och skall vara stridsklara på 30 dagar.
Det säger sig självt att de blir kanonmat och inget annat.

Det är fan knappt de ens får kallas kanonmat... Det kommer vara i princip beväpnade civila, troligen överåriga civila med dåliga knän och usel kondis. Det är ett skämt, det kanske fungerade under VK2 men idag? inte en chans.

Ukrainarna får sina trupper samövade i storbrittannien. Där är det tänkt att 30.000 man får tre månaders samövning innan de återvänder till Ukraina. Vidare skall även UK utbilda soldater från scratch. Dvs de får en brittisk grundutbildning. Även här kommer det garanterat vara 7 dagars veckor och 10-12 timmars dagar så utbildningstiden kan komprimeras. Så istället för 40 timmar utb i veckan rör det sig om ca 70 timmar. Skär man bort en massa oväsentligt så kan en soldat GU utbildas på några veckor.

Sen är min åsikt att dessa soldater inte blir lika bra som en soldat som utbildats under längre tid. Det finns en gräns hur mycket man orkar ta emot i form av ny kunskap. Samma med utb tid. För att kunskap skall sätta sig måste det gå en viss tid. Så snabb utb är bra men aldrig lika bra som samma utb under längre tid i lugnare tempo.
Citera
2022-07-21, 22:44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det är fan knappt de ens får kallas kanonmat... Det kommer vara i princip beväpnade civila, troligen överåriga civila med dåliga knän och usel kondis. Det är ett skämt, det kanske fungerade under VK2 men idag? inte en chans.

Ukrainarna får sina trupper samövade i storbrittannien. Där är det tänkt att 30.000 man får tre månaders samövning innan de återvänder till Ukraina. Vidare skall även UK utbilda soldater från scratch. Dvs de får en brittisk grundutbildning. Även här kommer det garanterat vara 7 dagars veckor och 10-12 timmars dagar så utbildningstiden kan komprimeras. Så istället för 40 timmar utb i veckan rör det sig om ca 70 timmar. Skär man bort en massa oväsentligt så kan en soldat GU utbildas på några veckor.

Sen är min åsikt att dessa soldater inte blir lika bra som en soldat som utbildats under längre tid. Det finns en gräns hur mycket man orkar ta emot i form av ny kunskap. Samma med utb tid. För att kunskap skall sätta sig måste det gå en viss tid. Så snabb utb är bra men aldrig lika bra som samma utb under längre tid i lugnare tempo.

Hela detta kriget känns som Putin helt tappat allt förstånd. Inget han säger eller gör är logiskt. Man ljuger om lögner. Han måste komma stå till svars sedan när folket får reda på hur många som dött och skadats där. Men klart han ville ju rensa, bort folk och det är väl det han gör alla oönskade ryssar.
Citera
2022-07-22, 05:59
Medlem
Slackoffs avatar
Det sägs att moskviterna är inringade i staden Vysokopillya.

Vi får se om de håller ut lika länge som försvararna i Mariupol eller om de redan har gett upp.

https://twitter.com/mhmck/status/1550299514317279240
Citera
2022-07-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Hmmm, så ryssarnas senaste "förklaring" till att det går åt helvete är att de möter Ukrainska, modifierade supersoldater som USA hjälpt de att ta fram genom att injicera deras soldater med speciella serum i olika biolab...

https://www.thedailybeast.com/russia-says-its-losing-because-ukraine-has-experimental-mutant-troops-created-in-secret-biolabss

Vad är det för uttryck jag har någonstans i bakhuvudet? Någonting om halmstrån har jag för mig...
Gud vad pisk dom får, ryzzarna. Modifierade supersoldater, löjligaste jag hört.
Citera
2022-07-22, 10:14
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Hmmm, så ryssarnas senaste "förklaring" till att det går åt helvete är att de möter Ukrainska, modifierade supersoldater som USA hjälpt de att ta fram genom att injicera deras soldater med speciella serum i olika biolab...

https://www.thedailybeast.com/russia-says-its-losing-because-ukraine-has-experimental-mutant-troops-created-in-secret-biolabss

Vad är det för uttryck jag har någonstans i bakhuvudet? Någonting om halmstrån har jag för mig...

USA är alltså överlägsna Ryssland, eller hur ska man annars tolka detta utspel?
Citera
2022-07-22, 11:15
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.

Det kan vi nog utgå från att de är. Men angående uttalandet så tror jag det är avsett som skadekontroll inåt. Mot "massorna" så att säga. Jag kan omöjligt tro att de, som står och säger det där, tror på det. Kollar man det de sa, så är det mer eller mindre kopierat från "Universal soldier". Nästan så man väntar sig att de ska klippa in Dolphan med halsbandet av öron när han säger "I am all ears" och kalla det för ett dokumentärt klipp.

Läs gärna artikeln jag länkade, det är humor på hög nivå. Blåste ut kaffe genom näsan minst två gånger när jag läste den.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-07-22 kl. 11:16. Anledning: Styckeindelning
Citera
2022-07-22, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Ryssland får stryk av Ukraina, USA är löjligt överlägsna våldtäktsryssarna.
Citera
2022-07-22, 11:45
Medlem
Citat:
Det kan vi nog utgå från att de är. Men angående uttalandet så tror jag det är avsett som skadekontroll inåt. Mot "massorna" så att säga. Jag kan omöjligt tro att de, som står och säger det där, tror på det. Kollar man det de sa, så är det mer eller mindre kopierat från "Universal soldier". Nästan så man väntar sig att de ska klippa in Dolphan med halsbandet av öron när han säger "I am all ears" och kalla det för ett dokumentärt klipp.

Läs gärna artikeln jag länkade, det är humor på hög nivå. Blåste ut kaffe genom näsan minst två gånger när jag läste den.

Ryssar kan tro på i princip vad som helst. De är helt förstörda när det gäller sanning eller lögn. Vad som helst kan vara sant eller falskt eller bådadera samtidigt. De vet att politiker ljuger samtidigt så måste man tro på att det är sant.

Man säger en sak offentligt och en sak i enrum. Samtidigt kan man aldrig lita på den man pratar med i enrum då den kan ange en. Så även där ljuger man.

En, iofs, bulgar jag träffat "visste" att allt på YouTube var sant. Det var nämligen "ofiltrerat" av politiker och tidningar. Så det som en privatperson sa på YouTube var sant, punkt slut. Om en politiker sa samma sak eller om det stod i en tidning så var det lögn, för politiker ljuger alltid och tidningar får bara existera tack var politikerns goda vilja så därför ljuger de också...

Se bara hur de ändrar sig ang krigets mål och ingen egentligen ifrågasätter det.

Sen tror jag att det också bottnar i rysk paranoia. Vem som helst kan slängas i fängelse för vad som helst närsomhelst. Det finns helt enkelt ingen "säker zon" eller rättvisa eller basal trygghet. Alla vet att ev anklagelser är osanna men ingen vågar säga något dom man kan stå på tur. Sen är det iofs inte något skydd att INTE säga något alls för man kan lika gärna låsas in ändå.

Gamla Soviet och i viss utsträckning dagens Ryssland är/var en väldigt märklig skapelse.
Citera
2022-07-22, 12:28
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ryssar kan tro på i princip vad som helst. De är helt förstörda när det gäller sanning eller lögn. Vad som helst kan vara sant eller falskt eller bådadera samtidigt. De vet att politiker ljuger samtidigt så måste man tro på att det är sant.

Man säger en sak offentligt och en sak i enrum. Samtidigt kan man aldrig lita på den man pratar med i enrum då den kan ange en. Så även där ljuger man.

En, iofs, bulgar jag träffat "visste" att allt på YouTube var sant. Det var nämligen "ofiltrerat" av politiker och tidningar. Så det som en privatperson sa på YouTube var sant, punkt slut. Om en politiker sa samma sak eller om det stod i en tidning så var det lögn, för politiker ljuger alltid och tidningar får bara existera tack var politikerns goda vilja så därför ljuger de också...

Se bara hur de ändrar sig ang krigets mål och ingen egentligen ifrågasätter det.

Sen tror jag att det också bottnar i rysk paranoia. Vem som helst kan slängas i fängelse för vad som helst närsomhelst. Det finns helt enkelt ingen "säker zon" eller rättvisa eller basal trygghet. Alla vet att ev anklagelser är osanna men ingen vågar säga något dom man kan stå på tur. Sen är det iofs inte något skydd att INTE säga något alls för man kan lika gärna låsas in ändå.

Gamla Soviet och i viss utsträckning dagens Ryssland är/var en väldigt märklig skapelse.

Helt enig. Iaf när det gäller folket, eller vad man ska säga. Men jag kan omöjligt tro att vice ordföranden i Duman och vice talmannen i ryska federationens råd faktiskt tror på det där. De borde någonstans veta hur systemet funkar. Sen vet de att de måste följa linjen, annars blir det källaren på Ljubljanka...
Citera
2022-07-22, 12:33
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj299792458
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1550216409300570116

"Russians are surrounded in Vysokopillya, Kherson region.

Note that their retreat is impossible now."

Fy fan om det stämmer. Svårt att se på kartan när det är så inzoomat och utan skala angivet. Men stämmer det kommer det bli en rejäl prestigeförlust för ryssarna. De som blir instängda kommer ju att antingen ge upp eller bli förintade... Båda utfallen är ju illa för Kreml.
Citera
2022-07-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de hade många, många ukrainska artilleri blev förstörda i början av kriget och sedan har de haft slut på ammunition till många 152mm. De hade nog mer tränat folk än vapen och ammunition.

Just precis det där: Eskalerande brist på artilleripjäser och svårigheter att få fram ammunition till dem i Donbass verkar vara Ukrainas stora problem nu rent militärt. Det råder ingen brist på pansarskott mm vid fronten. Ryssarna/Donbasstrupperna rycker fram försiktigt och undviker att försöka göra pansargenombrott. Köttkvarnen mal på...

Det är faktiskt underligt att ukrainas arme inte går till offensiv väster om Dnepr - ett område ryssarna omöjligt kan försvara. För varje dag som går kan de organisera sin reträtt bättre och mer förlustbringande för ukrainarna och motsatsen för dem själva.

Många militärt och politiskt intresserade efterfrågar sidor som följer kriget ur mer vetenskaplig (försöker åtminstone) och inte propagandistisk synvinkel. Folk har länkat till https://www.youtube.com/c/%C3%96sterreichsBundesheer vilkas återkommande analyser och jag tycker det är ett bra exempel.

Några andra som försöker göra detta är denna sida som jag tror är baserad i Ukraina men ändå känns som den försöker leva upp till detta. Få tittare men intressant tycker jag:

https://www.youtube.com/channel/UCP2QApi8G2TKc8NZmeDWSUg
Citera
2022-07-22, 13:25
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av UAF
Ryssland får stryk av Ukraina, USA är löjligt överlägsna våldtäktsryssarna.

Ja, USA är självklart totalt militärt överlägsna Ryssland. Drev bara lite om att vad de själva säger är egentligen att USA är oss överlägsna, eftersom de kan injicera något i folk så de blir supersoldater.

Sedan tror jag inte heller att de som säger det och folk i Kreml tror på det.

Sidan det står på, vad har den för status i Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in