Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
Jo, men det hade varit fint att kunna skicka in några A-10 som förbekämpning av skyttegravar.
Det hade garanterat gjort susen mot ryssen. Inte minst psykologiskt.
A-10 gör ingenting mot skyttegravar som man inte kan göra med existerande artilleri. I Afganistan och Irak var det ofta annorlunda, eftersom JAG nära nog förbjöd artilleri.
Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
Att den överlevde A-7:an, beror nog mest på att A-7 tydligen var en lömsk maskin, som fort kunde bita sina piloter i rumpan, om den inte blev behandlad med tillbörlig respekt.
De jag pratat med, som har erfarenhet av den, tyckte att den var direkt otäck i vissa lastfall.
Men det är ju bara vad jag hört...
Samtidigt så var den snabbare, kunde verka i mörker och dåligt väder och den hade överlägsen precision.
Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
Dessutom är ju A-7 s.k swept wing, vilket innebär att den är betydligt sämre i lågfartsregistret.
Vill du snabbt komma tillbaka till samma utgångspunkt, är rate-of-turn viktigt, och då allra helst i ett lågt fartregister.
Mot en kompetent motståndare å andra sidan, så vill du absolut inte komma tillbaka till samma punkt och du vill absolut inte flyga långsamt. Mot anständigt luftvärn så gäller det att minimera exponeringstiden (d.v.s. flyga snabbt) och att inte exponera sig mot en fiende som är förberedd (d.v.s. att bara genomföra ett anfall mot målområdet) och att inte agera förutsägbart (d.v.s. att inte utnyttja samma rutt, eller passera samma punkt, när man flyger i olika riktningar).
De egenskaper som A-10 har gör den till en utmärkt plattform för det som kravspecen för utformad för, d.v.s eskortera helikoptrar och understödja trupp, mot en fiende som inte har något luftvärn värt namnet ens med 1960-talets mått.
Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
Jag har snackat med många A-10-förare, och de älskar sina maskiner.
...och efter vad jag förstått, gör även "grunts on the ground" det.
Piloter brukar tycka om sina flygplan så länge de inte är lömska att flyga och soldaterna på marken gillar de egna flygplan som de ser. Så ingen kärlek till den där F-111.an som slog ut fiendens underhåll, eller slog ut fiendens pansar 3 dygn innan man kom fram till vraket, ingen kärlek till den där B-1.an som låg i väntläge i 6 timmar högt ovanför molnen innan den började släppa JDAM snabbt och precist.
Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
A-10:an har något som Frogfoot inte kan jämföra sig med --> Gatling. Älskad av vänner. Hatad av fiender.
Su-25 har en lika grov pjäs och till skillnad från GAU-8, som behöver nästan 1 sekund för att komma upp i maximal eldhastighet (65 granater per sekund), så levererar GSh-30-2 maximal eldhastighet (50 granater per sekund) direkt. Så vid en typisk 2-sekunders eldskur, levererar båda flygplanen ~100 granater, men Su-25 gör det med högre precision.
Vill du hitta en kraftigare flygplansakan än den som Su-25 har, så är inte A-10 svaret, utan MiG-27, vars GSh-6-30 har halva vikten, 50% högre eldhastighet och mycket snabbare till maximal eldhastighet jämfört med A-10 och GAU-8.
Flygplansakan mot markmål är dock oavsett flygplan eller pjäs närmast suicidalt, om fienden har något tillstymmelse till luftvärn. Samtidigt så har akan mycket liten eldkraft, jämfört med i princip alla andra vapen som ett flygplan kan bära.