2022-07-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Skulle en ensamstående arbetare med barn tjänat 19 000 så hade den personen fått ut 14 000 plus barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag.

Ungdomar upp till 28 kan också få bostadsbidrag, även om de inte har barn och trots att de sitter på sitt arsle.

"Kossan" är sjukskriven av läkare, kanske därför hon sitter ner.

Hon är inte sjukskriven!
Citera
2022-07-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckld
Enligt ett tidigare inlägg i tråden fanns det en bild på barnet rygg i artikeln. Du kan också se en glimt av barnet som cyklar i den filmsnutt som finns i artikeln.

Filmsnutten där Rädda Barnens representant pratar uppfattar jag som ett reportage om barnfattigdom i allmänhet. Inte om Maria och hennes situation specifikt.

Det cyklande barnet verkar vara ett klipp bland andra klipp för att just illustrera barn(fattigdom).
Citera
2022-07-20, 20:15
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Skulle en ensamstående arbetare med barn tjänat 19 000 så hade den personen fått ut 14 000 plus barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag.

Ungdomar upp till 28 kan också få bostadsbidrag, även om de inte har barn och trots att de sitter på sitt arsle.

"Kossan" är sjukskriven av läkare, kanske därför hon sitter ner.
Kvinnan har det såklart svårt. Stigande priser drabbar alla och den som har det sämre, ja så drabbar det den fattige mer än det drabbar andra. Men hennes enda lösning är att själv ta tag i sin situation. Ingen annan kommer nämligen att göra det åt henne.
Citera
2022-07-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Hon är inte sjukskriven!

Det har du rätt i. Det står bara att hon är utförsäkrad.
Citera
2022-07-20, 20:22
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jorå vet ett trettiotal såna kvinnor! Många har "lyckats" bli sjukpensionär alla med utländska bakgrund med en liten fin muta till doktorn

Alla jävlar har psykiska problem....det är ett stort svart hål...de flesta som använder barnafödande som ursäkt oftast med 3-4 olika fäder är svenskor! Så de är inte bättre.

Men alla är en belastning. Och borde faan skämmas!

Maria berättar att hon är uppväxt med en ensamstående mamma som har levt på försörjningsstöd. Nu befinner sig Maria själv i samma situation, vilket tyder på att det är ett socialt problem som går i arv. Hennes barn kommer förmodligen att bli likadana som vuxna. Hon har genom sin uppväxt och omständigheterna kring detta lär sig genom sin mamma medvetet eller omedvetet hur man ska leva och gjort sin mammas sociala problem till sina egna. Hennes enda räddning är att slita sig fri från det nedbrytande sociala arvet och gå sin egen väg och tro på att hon klarar av att försörja sig själv och sitt barn. Hon måste tro på sig själv annars kommer hon aldrig att lyckas.
Citera
2022-07-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
14.000kr är ingenting. Vi säger att hon lägger 8000kr på hyra och 6000kr på skulder. Nu har vi bränt 14.000kr hur löser vi resten?
Lite taget ur luften men hon har garanterat ett berg av krediter som ska betalas

14000 är ingenting? då har hon alltså inga utgifter för hyra och skulder. Så resten löser sig nog galant med den genialiska matten
Citera
2022-07-20, 20:48
Medlem
Mercedes avatar
I vanliga fall är jag lite skeptisk till de som går ut och "gråter" i tidningarna, känns lite som en önskan att läsarna ska "öppna ditt hjärta" och sätta igång djungelswishen.
Kanske det bara är avundsjukan i mig som spökar..

Men visst förstår jag hennes oro i takt med att inflationen nu ökar.

På kvällar/nätter när barnen sover kommer ångesten, hur mycket dyrare ska det bli?
Hur långt kvar tills jag inte har något val att själv be om hjälp?

Trots att jag lever under existenminimum vill jag påstå att mina barn har det bra. Rena hela kläder och nytt vid behov. Mätta magar, helgmys, fika ibland och glass på stranden m.m

Det handlar om att prioritera, vilket jag gjort.
Jag har aldrig rökt, jag dricker alkohol en gång per år, inga egna intressen, ingen bil, varenda krona planeras för barnen.
Planerar veckomaten efter butikernas erbjudanden.

Men är det nu jag ska få säga till mina barn när de vill ha en glass på stranden : Nej vi köper den hemma på Willys istället.

Ett paket Lätta har gått från 16 kr till 26kr på bara 2 månader.
Extrapriset på tex nötfärs är nu dyrare än vad det kostade normalt. (jag för 2 månader sen: neh 80kr kilot, jag väntar tills det blir erbjudande. jag nu: åh köttfärs 89kr kilot denna vecka!!)

Visst, jag förstår att jag måste dra åt ännu mer nu och att det nu kommer bli på "barnens bekostnad"

Kanske hon "Maria" och de andra som går ut i tidningarna får bli min och många med mig röst utåt att nu får det vara nog?

Kanske dags att sänka mat momsen istället för att föra in enskilda "hjälpbidrag"
Tackar hjärtligast dock för den 25% höjningen av bostadsbidraget juli-dec men en sänkning på mat momsen istället för den och bensingrejen skulle helt klart nå ut till alla som behöver hjälpen, och även de som står för hjälpen (med att betala skatt)
Citera
2022-07-20, 21:49
Medlem
TheFinals avatar
Har man den kroppshyddan är man inte fattig, spelar ingen roll vilka medicinska orsaker eller annat som spelar in. Hon påstår att hon äter soppa och sonen falukorv, yeah right.
Man hör det hela tiden "min medicin gör att jag går upp i vikt", när de i själva verket är medicinen som gör att de äter mer, saknar stopp eller får extra sötsug.

Det finns många som sitter i fattig-kretsen även med högre lön/inkomst/bidrag än sådär, helt enkelt för att de förköpt sig på krediter och avbetalningar utan tanke på utsikten av framtiden.

Nu är jag företagare så jag tänker annorlunda, men hur kan man enbart tänka att jobb är det enda sättet att tjäna pengar på.
Jag skulle kunna komma på 10 saker nu på direkten jag kunde göra och tjäna pengar imorrn.
Jag ser verkligen inte problemet, om man bara vill så går det att dra in några hundringar innan helgen och då har man knappt ansträngt sig. Utan att göra något brottsligt.

De som verkligen sitter i knipa har större driv och och automatiskt en eld i baken att förändra sin situation.
Fröken i artikeln äter gott (tydligen) och har lite för klent med slantar kvar i slutet av månaden och vill gärna att någon annan löser det problemet åt henne.
Citera
2022-07-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
1000 kr per månad på kläder? Kläder kan vara i princip gratis beroende på var man köper dem, och håller ofta i 10+ år.

Absolut, menade bara att hon kan mycket väl ta i på det kontot utan att leta kläder på myrorna.
Citera
2022-07-20, 22:36
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tror att minimumlönen för heltidsarbete idag ligger på runt 22-23k.

Men då har man barnbidrag och underhållsbidrag ovanpå det som ensamstående förälder, kanske bostadsbidrag också beroende på vad man har för hyreskostnad.
Citera
2022-07-20, 22:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Skojar du? Det var kommunbostäderna i min stad som före andra förbjöd folk att flytta in som hade soc, etablering eller sjukpension.

Okej, i Malmö får man det, men det skiljer sig kanske på olika platser.
Citera
2022-07-20, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Stackars unge, utifrån bilderna så verkar mamman äta upp all mat själv. Hon måste ju ja ett BMI på typ 35-40?

Varför arbetar hon inte? 14 000 kr är rätt mycket ändå beroende på hyran. Lovar att hon köper cigg och tatueringar varje månad.

Det förtäljer inte historien, tyvärr.
Om "hennes" 14000 också ska räcka till hyra alltså.
Men mellan tummen och pekfingret kostar hyra för en "tvåa" runt 6000.
Hyreslägenheter har oftast vatten, och ibland även el inkluderat. Oavsett kostar inte el särskilt mycket för en lägenhet. Whatever..

Hon och hennes barn har då 8000kr/kvar per månad att "leva på".
Billigaste mobilabonnemanget (som jag kör på själv för jag är en snål jävla jävel), kostar 125 kr/mån.
Ingår obegränsade samtal och 4GB surf/mån. Komplettera med billigaste "bredband" som kostar 200/mån, för hemmabruk.

Då är vi fortfarande "bra" över 7500kr/mån, för alla andra kostnader den "lilla" familjen har.
Köper hon all mat till sig själv och sitt barn på pressbyrån eller?

Glömde av "busskort", vi säger 1000/månad, det kostar det INTE..
6500/mån räcker alltså inte?

Barnet äter antagligen de flesta av sina måltider "gratis" på skolan, under skolåret. Mamma behöver bara fixa "falukorv och makaroner med ketchup" som middag.. Kostar nästan nada.

-GUUD VAD JAG BLIR TRÖTT PÅ FOLK SOM GNÄLLER!

för att supporta sådant system alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in