2022-07-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Klart man inte har sådant om man inte har pengar. Då har man mer troligt inte något bredband heller, en gammal skruttig mobil med betalkort. Man ska inte inbilla sig att alla på soc lever över sina tillgångar. Jag har inte soc men lite begränsat, så självklart har jag inte sådan skit som Netflix. Är förövrigt bara att låna någons konto om man nu verkligen vill se film. Förr vanligare att man laddade illegalt. Men inte att man betalade.

Man blir duktig på att ta bort allt man kan vara utan. Dock svårt idag att inte ha telefon.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Elavtal etc. kan man alltid se över. Samt eventuella prenumerationer man kan säga upp. (Alla prenumerationer borde sägas upp om man är i så dåligt ekonomiskt läge).

Det handlar om prioriteringar.

Jag lever på soc, men har en annan summa att leva på. Jag har tex inga barn likt Maria. Jag har valt att ha två streamingtjänster och en digital prenumeration hos en tidning. Onödiga utgifter? Troligen. Jag hade kunnat säga upp dem, men jag skulle förmodligen spendera pengarna på andra onödiga saker istället. Möjligt att jag säger upp dem senare, om tex matkostnaderna fortsätter stiga. Då prioriterar jag helt enkelt maten istället.

Jag klarar mig ekonomiskt varje månad trots prenumerationerna. Men det innebär också att jag har fått välja bort annat, eller dra ner på andra kostnader istället.

Man har inte alltid möjligheten att låna någon annans streamingtjänst eller liknande heller. Folk vill ha olika streamingtjänster. Det hjälper inte om man kan få låna någons Disney+konto om det som man helst vill se finns på Viaplay tex. Men skaffar man sig en betaltjänst så är det något som man själv har valt, och då kanske man får göra en neddragning på något annat.

Jag vet inte hur Marias situation är. Om hon har några som helst prenumerationer. Det vore i så fall absolut något som hon kan se över. Jag säger inte emot. Det är också möjligt att hon kan minska på andra kostnader. Har hon tex en streamingtjänst för kanske en hundring i månaden, så kan det vara en bra idé att säga upp. Men kanske är det inte tillräckligt, då kan hon spara mer pengar om hon exempelvis kollar Facebookgrupper för att se om det finns något som bortskänkes (har tex sett barnkläder i diverse storlekar som skänks bort ibland), köpa mer begagnat istället för nytt, hon kanske kan påverka matkostnaderna mer osv.
Citera
2022-07-22, 01:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag lever på soc, men har en annan summa att leva på. Jag har tex inga barn likt Maria. Jag har valt att ha två streamingtjänster och en digital prenumeration hos en tidning. Onödiga utgifter? Troligen. Jag hade kunnat säga upp dem, men jag skulle förmodligen spendera pengarna på andra onödiga saker istället. Möjligt att jag säger upp dem senare, om tex matkostnaderna fortsätter stiga. Då prioriterar jag helt enkelt maten istället.

Du har lite wiggle room och väljer vad du ska lägga pengar på. Det är helt rätt.
Citera
2022-07-22, 02:11
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hon säger ju att de inte svälter. Bara att det inte finns till något extra. Och att hon är orolig för ökade matpriser. Jag vet inte om hon klagar, hon är ärlig.

Jag menar, jag har svultit på soc. Jag har varit noga med att det inte ska komma oplanerade utgifter men ibland har det hänt. Då tar man bort maten. Så gör alla. Förutom de som har barn. Det är det enda man kan omplacera. När vi hade soc så var det även planerat att vi tog bort matpengar för att vi skulle ha råd till vår hobby. Vi åt mest ris som var billigt blandat med stekt lök med rivna morötter. På den tiden fanns inte så mycket billig mat som finns idag.

Vi hade inte möbler och fick bara lite beviljat. Så vi samlade möbler andra kastat.

Hon är inte i den situationen, hon har haft ett liv och har möbler sedan innan. Det har hon inte klagat på för att hon inte behöver, hon vet att hon har det ganska bra.

Jag vet hur det är att vilja köpa en grej men det går inte. Det känns misär.

Jag hade 12 000 ut i sjukpension, har nu 13 000. Det är som dag och natt. Bara den tusenlappen gör att jag känner mig rik. Hon skulle känna sig rik med bara ett par hundra mer. För det är så när man är på gränsen till bara överleva till kunna ha roligt. Jag kan gå ut och ta en kopp kaffe när jag vill. Det kan inte hon.

Det fanns ett förslag att ge psyksjuka 500 kr mer i månaden. Forskningen visade på att det lättar på stressen så mycket att man behöver mindre medicin och terapi, vilket skattebetalarna betalar. Det betyder väldigt mycket att man har lite roligt ibland och har lite över så att man inte känner stress.

Folk vill straffa socbidragstagare men drar man ner för mycket får man sjukskrivningar, behandling och kriminalitet att betala istället, tycker inte det är bra. Systemet är galet. Det är gjort för att göra människor sjuka.

Det är ju ressentimentsfylld losers själva som skriver dessa hatiska inlägg. Men märk som jag skrev att de flesta av dem inte hatar parasiter med status i vårt sjuka så kallade samhälle.

Men jag fattar inte hur din kommun kan neka människor utan fast inkomst bostad. Det är väl just sådant som kommunen är till för. Och sjukpension är ju fast inkomst, men de nekar ändå?
Citera
2022-07-22, 05:31
Medlem
Såna här artiklar säger inte särskilt mycket då vi inte vet vad som ligger bakom att hon levt på försörjningsstöd etc. Personer kan vara länge arbetslösa då de inte är fullständigt normala psykiskt och därmed inte särskillt attraktiva på arbetsmarknaden. Personligen orkar jag inte störa mig på att någon lever på bidrag en längre tid, speciellt inte så länge de sköter sig och inte härjar runt etc. Här i Finland är vi förvisso mera neutralt inställda till bidrag.
Citera
2022-07-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Varför skall hon arbeta om hon kan utnyttja systemet och parasitera på oss skattebetalare? 14 lax rakt ner in i fickan grattis, och hon lever livet. Så, som motfråga, varför skall hon arbeta? Vilka incitament har man att ''arbeta'' och slita arslet av sig om man kan få allting serverat på ett silverfat?
Jag försöker inte misskreditera din fråga, för den är fullständigt legitim, men under nuvarande system är den meningslös. Och som grädde på moset gråter hon i media att hon får för lite pengar av oss skattebetalare. Ser du, i ljuset av hur systemet är utformad, hur dum din fråga är?

Det finns flera olika incitament för att jobba (utöver de rent etiska). Mer pengar i fickan. För icke-kvalificerad callcenterarbetare är lönen 21 320 och då menar jag verkligen botten av lönetrappan. Det är pensionsgrundande. Det sänker hennes låneräntor och ökar hennes kreditvärdighet så hon kan samla sina skulder till en och få mer över per månad. Det bygger personliga nätverk som ökar hennes karriärsmöjligheter.
Citera
2022-07-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Det handlar om prioriteringar.

Jag klarar mig ekonomiskt varje månad trots prenumerationerna. Men det innebär också att jag har fått välja bort annat, eller dra ner på andra kostnader istället.

Man har inte alltid möjligheten att låna någon annans streamingtjänst eller liknande heller. Folk vill ha olika streamingtjänster. Det hjälper inte om man kan få låna någons Disney+konto om det som man helst vill se finns på Viaplay tex. Men skaffar man sig en betaltjänst så är det något som man själv har valt, och då kanske man får göra en neddragning på något annat.

Jag vet inte hur Marias situation är. Om hon har några som helst prenumerationer. Det vore i så fall absolut något som hon kan se över. Jag säger inte emot. Det är också möjligt att hon kan minska på andra kostnader. Har hon tex en streamingtjänst för kanske en hundring i månaden, så kan det vara en bra idé att säga upp. Men kanske är det inte tillräckligt, då kan hon spara mer pengar om hon exempelvis kollar Facebookgrupper för att se om det finns något som bortskänkes (har tex sett barnkläder i diverse storlekar som skänks bort ibland), köpa mer begagnat istället för nytt, hon kanske kan påverka matkostnaderna mer osv.

Det handlar inte om att straffa men visst handlar det om incitament. Socialbidrag ges i brist på någon annan möjlighet till försörjning. Är du så sjuk att du inte är arbetsför så är det sjukförsäkringssystemet som betalar ditt leverne. Socialbidrag är för den arbetsföre som ändå inte har någon typ av intäkt. En elak med högst relevant fråga är: Varför arbetar inte personen? ”Det finns inga jobb” är inte sant. Det råder arbetsbrist i Sverige och det rör sig inte enbart om högkvalificerade yrken även om de är överrepresenterade ibland lediga jobb.
Citera
2022-07-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Man får pengar till exakt vad hyran kostar.

Om det inte är en för dyr hyra enligt dem, då får man ta det från de pengar man får för mat.

Precis som jag skrev då. Om hyran man betalar överstiger den hyresnorm kommunen satt så får man inte hela hyran betald.
Citera
2022-08-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Givetvis har man ett ansvar för sig eget liv. Men det är det här tänket att hela tiden trycka ner andra människor som florerar här. Klyftorna blir bara större och större, det blir dyrare och dyrare att leva, det blir i överlag svårare att göra saker och ting. Vilket är artikelns poäng. Men så fort någon tar upp det så ställer sig flashbackfegisarna och påtalar att personen är en fet kossa som ska ut och panta burkar, att allt är dennes fel. Prisökningar, en ökad fattigdom, en kämpigare tillvaro, framförallt en stressigare tillvaro är något man lägger i bakgrunden. Allt är dennes fel för att den inte varit framgångsrik enligt "samhällsmodellen". Är man inte framgångsrik. Ser ut som man ska göra. Är man inte frisk som man ska vara så ska man bespottas på. Klarar man inte av pyramidsspelet vi lever i då är man vek. "Sovjetmänniskan" är så van vid en tillvaro/samhälle att kämpa under plåga och elände att den bespottar andra individer som inte klarar eller dukar under av galenskaperna (detta galna samhälle). Man sparkar nedåt och slickar uppåt i sedvanlig ordning.
Mycket bra inlägg. Tack!
Citera
2022-08-10, 12:20
Medlem
Huvudleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Givetvis har man ett ansvar för sig eget liv. Men det är det här tänket att hela tiden trycka ner andra människor som florerar här. Klyftorna blir bara större och större, det blir dyrare och dyrare att leva, det blir i överlag svårare att göra saker och ting. Vilket är artikelns poäng. Men så fort någon tar upp det så ställer sig flashbackfegisarna och påtalar att personen är en fet kossa som ska ut och panta burkar, att allt är dennes fel. Prisökningar, en ökad fattigdom, en kämpigare tillvaro, framförallt en stressigare tillvaro är något man lägger i bakgrunden. Allt är dennes fel för att den inte varit framgångsrik enligt "samhällsmodellen". Är man inte framgångsrik. Ser ut som man ska göra. Är man inte frisk som man ska vara så ska man bespottas på. Klarar man inte av pyramidsspelet vi lever i då är man vek. "Sovjetmänniskan" är så van vid en tillvaro/samhälle att kämpa under plåga och elände att den bespottar andra individer som inte klarar eller dukar under av galenskaperna (detta galna samhälle). Man sparkar nedåt och slickar uppåt i sedvanlig ordning.

Men faktum är ju att det 99 gånger av 100 är individens egna val som försatt dem i situationen de befinner sig i. Jag märker också att det blivit dyrare i matbutiken, men det påverkar mig inte eftersom jag har haft framförhållning och är förberedd på att samhället kan förändras. Såna som hon i artikeln saknar fullständigt framförhållning. De tänker inte längre än samma dag och fattar inte att livet är ens eget ansvar.

Jag håller med dig om att det är onödigt att nämna utseendet, men det folk irriterar sig på är att dessa individer alltid skyller på andra och aldrig kan fatta att det är deras egna val som gjort att det blivit som det har blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in