Citat:
Klart man inte har sådant om man inte har pengar. Då har man mer troligt inte något bredband heller, en gammal skruttig mobil med betalkort. Man ska inte inbilla sig att alla på soc lever över sina tillgångar. Jag har inte soc men lite begränsat, så självklart har jag inte sådan skit som Netflix. Är förövrigt bara att låna någons konto om man nu verkligen vill se film. Förr vanligare att man laddade illegalt. Men inte att man betalade.
Man blir duktig på att ta bort allt man kan vara utan. Dock svårt idag att inte ha telefon.
Man blir duktig på att ta bort allt man kan vara utan. Dock svårt idag att inte ha telefon.
Citat:
Det handlar om prioriteringar.
Jag lever på soc, men har en annan summa att leva på. Jag har tex inga barn likt Maria. Jag har valt att ha två streamingtjänster och en digital prenumeration hos en tidning. Onödiga utgifter? Troligen. Jag hade kunnat säga upp dem, men jag skulle förmodligen spendera pengarna på andra onödiga saker istället. Möjligt att jag säger upp dem senare, om tex matkostnaderna fortsätter stiga. Då prioriterar jag helt enkelt maten istället.
Jag klarar mig ekonomiskt varje månad trots prenumerationerna. Men det innebär också att jag har fått välja bort annat, eller dra ner på andra kostnader istället.
Man har inte alltid möjligheten att låna någon annans streamingtjänst eller liknande heller. Folk vill ha olika streamingtjänster. Det hjälper inte om man kan få låna någons Disney+konto om det som man helst vill se finns på Viaplay tex. Men skaffar man sig en betaltjänst så är det något som man själv har valt, och då kanske man får göra en neddragning på något annat.
Jag vet inte hur Marias situation är. Om hon har några som helst prenumerationer. Det vore i så fall absolut något som hon kan se över. Jag säger inte emot. Det är också möjligt att hon kan minska på andra kostnader. Har hon tex en streamingtjänst för kanske en hundring i månaden, så kan det vara en bra idé att säga upp. Men kanske är det inte tillräckligt, då kan hon spara mer pengar om hon exempelvis kollar Facebookgrupper för att se om det finns något som bortskänkes (har tex sett barnkläder i diverse storlekar som skänks bort ibland), köpa mer begagnat istället för nytt, hon kanske kan påverka matkostnaderna mer osv.