2022-07-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Man kan ju inte lappa och laga kläder till barn i så stor utsträckning, de växer ur dem väldigt fort. särskilt barn som är i den åldern hennes barn är i. De flesta med försörjningsstöd köper nog inte kläder.

Många köper säkert second hand, men skor som passar är nog inte alltid så lätt att hitta där.
Underkläder, strumpor och skor måste man trots allt ha och de går oftast inte att lappa och laga.

Citera
2022-07-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Varför inte vara tacksam. Hon återvänder till Sverige efter åratal utomlands och har rätt till bidrag. I vilket annat land finns den bekvämligheten. 14000kr utan krav före hyra med ett barn är bra.

Precis. Dessutom klämmer hon ur sig ett barn med undermåliga gener och kräver att Sverige ska försörja även den äckliga avkomman. Vår genpool förstörs och vi tvingas därtill betala för det. Fyfan.
Citera
2022-07-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad pratar du om, man betalar inte skatt på bidrag.

Och de 14 000 får hon före hyran är betald, detta vet jag eftersom grundnormen är samma för alla.

Men du svarade ju att beloppet är före skatt dessa 14000 som kvinnan får i olika bidrag är netto! Skulle en normal arbetstagare få ut i handen 14000 skulle det krävas cirka 19.000:- i lön.
Edit: sorry såg att svaret handlade enbart om hyran! Trodde du menade hela beloppet.
Senast redigerad av realist1 2022-07-20 kl. 19:21.
Citera
2022-07-20, 19:25
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Snyftartikel på aftonhoran där "Maria" gråter ut ang sin ekonomiska sits.
Självförvållad?
Det handlar om överlevnad enligt Maria.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...pt-rad-med-mat

Maria får 14 000 i månaden i stöd av skattebetalarna.
Vad vi kan se har hon jobbat utomlands men återvände till Sverige med en rasblandad bastardunge.
Hon studerar sedan men hoppar av för att hon inte klarar stressen.

Har Maria genom sina dåliga val satt sig själv i denna sitsen, och är det så illa som hon säger.
Hur skulle det sett ut för hundra år sedan, kunde det hela varit mycket värre eller vad säger ni?
Kan man inte klara sig på 14 000 kr i månaden som ensamstående mamma med blandrasunge?
Ska Maria få mer pengar varje månad så att hon kan sätta mat på bordet?

14 000 i månaden är inte så fasligt dåligt. Jag har levar på mindre i yngre dagar. Har hon barn så får hon väl rätt barnbidrag och hon får väl den beskärda delen av försörjningsstöd som alla andra också gar rätt till.
Senast redigerad av Beckombergalandet 2022-07-20 kl. 19:28.
Citera
2022-07-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Men du svarade ju att beloppet är före skatt dessa 14000 som kvinnan får i olika bidrag är netto! Skulle en normal arbetstagare få ut i handen 14000 skulle det krävas cirka 19.000:- i lön.
Edit: sorry såg att svaret handlade enbart om hyran! Trodde du menade hela beloppet.
Då jag arbetade vik inom vården heltid för några år sedan så fick jag ut 16 000 kr/månaden och då var OB inkluderat.
Citera
2022-07-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
14 000 i månaden är inte så fasligt dåligt. Jag har levar på mindre i yngre dagar. Har hon barn så får hon väl ätt barnbidrag och hon får väl den beskärda delen av försörjningsstöd som alla andra också gar rätt till.

14 000 är alltså inklusive allt. Barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd.
Citera
2022-07-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
14 000 är alltså inklusive allt. Barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd.
Ja det beror på vad hon hade i hyra då. Hon får väl det som hon har rätt till, som vi andra.
Citera
2022-07-20, 19:33
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Visst, men man behöver protein också, speciellt ungen. Ingen bör leva på bara ris pasta eller potatis om man ska orka med något och inte tappa alla muskler.

T.ex. köttfärs är snordyrt. Ägg har blivit riktigt dyrt också, falukorv kanske är OK pris fortfarande, men ingen aning om hur mycket protein det är i det. Ska man ha skinka på mackan så blir man rånad idag, ost, ja det tappar man hakan av hyr dyrt det är.

Så ja, det går väl att "överleva" på skit, men ska man ha i sig lite näring och protein så försvinner pengarna snabbt. För att inte tala om grönsaker, ska man göra en sallad med gurka, tomat, isbergssallad och kanske lite dressing så rinner pengarna iväg.

Bönor. Bönor innehåller massor av proteiner. Torkade bönor är snorbilligt. Latmaskar som går hemma hela dagarna har all tid i världen att koka bönor.
Citera
2022-07-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Bönor. Bönor innehåller massor av proteiner. Torkade bönor är snorbilligt. Latmaskar som går hemma hela dagarna har all tid i världen att koka bönor.
Det går alldeles utmärkt att laga både billig och samtidigt nyttig mat. Dessutom kan man äta mindre och skippa ondiga godsaker då går man ner i vikt och på sikt ökar möjligheten att man kan få abete.
Citera
2022-07-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Handlar mer om driv. Det är inga konstigheter att höja lönen om man är extremt aggressiv, jag har gjort det själv flera gånger. Problemet folk gör är att de spenderar allt så då har de inget investeringskapital att sätta i projekt.

Att bli rik handlar om att producera aktivitet och att investera. Det är så man lyckas.

Jag flinar åt folk i tråden, de tycker alltså 14 000kr är mycket... ojoj. Skulle inte bli förvånad om jag landar på många, många hundratals tusen netto/månad i framtida pensionsutbetalningar med min nuvarande lön.

Men kanske har du rätt, ett visst IQ behövs.

Jo självklart så är 14000 fina pengar och dessutom mycket fritid med dessa.
Citera
2022-07-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Rena pengar netto!! Skulle en arbetare få ut samma belopp skulle lönen vara runt 19.000 i månaden. Jag kan tänka mig att många ungdomar tjänar där omkring! Vad har kossan gjort för att ha samma summa? Bara för att sitta på sitt arsle hela dagarna? Ja förutom skaffat en unge?
Skulle en ensamstående arbetare med barn tjänat 19 000 så hade den personen fått ut 14 000 plus barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag.

Ungdomar upp till 28 kan också få bostadsbidrag, även om de inte har barn och trots att de sitter på sitt arsle.

"Kossan" är sjukskriven av läkare, kanske därför hon sitter ner.
Citera
2022-07-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
Jag förstår frustration här. Det är förjävligt att behöva jobba bort nästan hela sin fritid, nästan som slaveri. Mycket lätt hänt att klaga på dom som faktiskt har svårigheter med normal liv.

Är man sjuk alltså riktigt sjuk finns det väl inte så.mycket att diskutera! Visst en belastning för skattebetalarna men det får man acceptera det är dessa andra % som retar en!

I det här fallet har hon så fort kommit tillbaka till Sverige om man läser mellan 'raderna" varit en belastning för samhället efter hon skaffat ett barn med "någon" som heller inte vill göra rätt för sig! Kvinnan har troligtvis inte arbetet mer än ett par månader i Sverige om ens det!

Men ändå sitter hon och klagar på summan hon FÅR! Inte har arbetet in eller förtjänar utan bara får sådär utan någon som helst motprestation. Men hennes mamma har ju tydligen gjort samma resa så det ligger väl i hennes gen! Men varför i all där ska andra arbeta för att hon och hennes son ska leva på andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in