2022-07-20, 18:16
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Hör ofta det på jobbet, jag tittar aldrig på prislappen, jag köper det jag vill ha.
Lite sån är jag också på grund av att jag är lat och har så låga fasta kostnader så jag kan göra det. Skitsamma om matkontot är 1000 spänn mer i månaden.
Men de som inte har råd att bete sig så måste börja göra det.
För inte att tala om alla kuponger som kvinnorna höll på med förr, 5 kg kaffe för ett vrakpris! 😀
Vem har en massa kuponger uppradade på köksbordet i dagsläget?
Man hade en stolthet till sparsamhet på ett annat sunt sätt förr.
Med det sagt så är jag rätt lik dig och tittar inte heller så mycket på priset då plånboken inte kräver det.
Citera
2022-07-20, 18:33
Medlem
Varför ska skattebetalarna betala för människor som inte kan ta hand om sig själva gång efter gång.

Alla kan bli sjuka arbetslösa råka ut för olyckor tragiska händelser och givetvis ska samhället finnas som ett stöd.

Men att gnälla och klaga är patetiskt.
Jag har har stor empati och vill att människor ska få hjälp av samhället.

Men att inte kunna eller ens vilja förändra sitt liv utan bara gnälla och klaga ja till slut borde bidragen upphöra och arbetsplikt införas.

Hur fan gjorde dessa människor förr i tiden.
Citera
2022-07-20, 18:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nej, för att du inte får ett nytt kontrakt utan fast inkomst.
Kommunala bostäder brukar gå bra ändå, men då krävs ju att soc går med på det.
Citera
2022-07-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Varför inte vara tacksam. Hon återvänder till Sverige efter åratal utomlands och har rätt till bidrag. I vilket annat land finns den bekvämligheten. 14000kr utan krav före hyra med ett barn är bra.

Vänta nu lite. Jag förstår inte.

Har hon 14,000kr över EFTER att hyran är betald???

Det finns många som arbetar som INTE har den summan kvar efter att boendet är betalt.

30 dagar i månaden 466kr per dag. Oj ojoj det är ju mycket pengar.

Hon borde inte gnälla
Citera
2022-07-20, 18:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Får hon bostadstillägg? Är det barnbidrag utöver de 14 000? Det är många detaljer här som jag önskar svar på. Om hon understiger existensminimum (runt 8000 kronor, lite beroende på kommun) efter att hyran är betald, så brukar bostadstillägg balansera upp. Att hon inte har råd till mat låter inte alls bra, men samtidigt tveksam över att det verkligen ligger till så. Röker hon?

Man får aldrig något utöver försörjningsstödet. Har hon barnbidrag eller bostadsbidrag (bostadstillägg kan hon inte få) så blir det en del av de 14 000.
Citera
2022-07-20, 18:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Vänta nu lite. Jag förstår inte.

Har hon 14,000kr över EFTER att hyran är betald???

Det finns många som arbetar som INTE har den summan kvar efter att boendet är betalt.

30 dagar i månaden 466kr per dag. Oj ojoj det är ju mycket pengar.

Hon borde inte gnälla

Nej före.
Citera
2022-07-20, 18:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ja exakt. Köp en begagnad symaskin för 1000kr en månad, sedan kan man lappa och laga kläder i 10 år.
Begagnade kläder går att hitta på myrorna. Och håller man vikten kan man använda dem i säkert 5 år och bara laga när de går sönder.

Man kan ju inte lappa och laga kläder till barn i så stor utsträckning, de växer ur dem väldigt fort. särskilt barn som är i den åldern hennes barn är i. De flesta med försörjningsstöd köper nog inte kläder.
Citera
2022-07-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
varför tar hon inte ett jobb inom vården ? dom skriker ju efter folk, speciellt nu i sommartider och till höst lär det behövas rejält med folk.

hon får väl se till o handla smart, göra matlådor, köpa mycket saker som ris, potatis pasta osv.. man kan bli mätt på små summor bara man är smart, tycker jag jag får intrycket hon inte är det.. äter väl säkert som 2 fullvuxna män med allt extra...

Hon är sjukskriven av läkare men utförsäkrad från FK.

Förmodligen äter hon mycket pasta, potatis, ris, havregryn, knäckebröd eftersom det är billigt.
Men det är också väldigt rikt på kolhydrater, därav är det nog svårt för henne att gå ner i vikt.
Det funkar när man är 20, men vid 35 blir det annorlunda.
Citera
2022-07-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Hör ofta det på jobbet, jag tittar aldrig på prislappen, jag köper det jag vill ha.
Lite sån är jag också på grund av att jag är lat och har så låga fasta kostnader så jag kan göra det. Skitsamma om matkontot är 1000 spänn mer i månaden.
Men de som inte har råd att bete sig så måste börja göra det.

Det där är ju inte riktigt sant...även om man har råd så köper man inte en vanlig hushålls ost för 150 kr/kg det är bara idioter som inte sneglar på priset?
Citera
2022-07-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Det där är ju inte riktigt sant...även om man har råd så köper man inte en vanlig hushålls ost för 150 kr/kg det är bara idioter som inte sneglar på priset?
Jo sneglar gör man så klart och köper två för 40 istället för en för 26.
Men inte Ica basic istället för det märket man föredrar.
Citera
2022-07-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej före.

Tror jag inte alls på! alla bidrag är efter eventuella skatter. Vilket gör ett bostadsbidrag som ligger på 4000:- är 4500:- som att barnbidraget som ligger på 1250 skulle betalas ut 1000 kr.
Citera
2022-07-20, 19:14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Tror jag inte alls på! alla bidrag är efter eventuella skatter. Vilket gör ett bostadsbidrag som ligger på 4000:- är 4500:- som att barnbidraget som ligger på 1250 skulle betalas ut 1000 kr.

Vad pratar du om, man betalar inte skatt på bidrag.

Och de 14 000 får hon före hyran är betald, detta vet jag eftersom grundnormen är samma för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in