2022-07-19, 22:36
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Så du tycker att det är en rättighet att ha både busskort och bil? Köp kläder på myrorna som jag sa, men det kanske inte faller fröken i smaken. Sport och hobby? Ge dem en fotboll eller en bok från biblioteket. Herre gud.. arbetslösa är fan bortskämda parasiter.

Har man arbetsträning kan man söka extra för busskort.

Man har en post som heter lek och fritid, så ja man ska ha råd med det. Det är inga stora pengar.

När man organiserar sitt socbidrag så köper man inte de sakerna som bidraget är menat för. Man leker inte för 30 kr i månaden, man har inte telefon för 50 kr i månaden, man har inte en kjol, en blus, en tröja ett par skor och en kappa som kvinnor ska ha inom normen, vissa äter för mer än menat, vissa mindre. (Själv använde jag nästan alla matpengar till annat, t ex hobby och djur.) Folk förstår också inte att det finns utgifter som faller mellan stolarna, gardiner, mattor och sängkläder ska vare sig täckas av normen eller söks extra till. Jag hade ett gammalt täcke som jag fått av mina föräldrar som jag själv blev tillverkad under.
Citera
2022-07-19, 22:48
Medlem
neuron-drones avatar
Jag orkar inte leta upp alla inlägg men... man får inte mer socpengar om man flyttar till billigare. Soc betalar bostaden vare sig den kostar 2000 eller 9000. Just nu är det bra då det inte finns bostäder, men när det fanns fler tycker jag att man borde fått en klumpsumma så att det skulle löna sig att bo billigt.

Jag tycker även att man borde få spara pengar. Men lever du inte upp allt, kan det dras från nästa månad. Får man spara pengar kanske man kan starta om.

Elen får man betald av soc i efterhand. Dvs allt som drar el ska man använda. T ex baka bröd istf köpa. Lysa med växtlampor på sina odlingar av saker med vitaminer, sallad, kryddor, chilis.

Vet inte om kvittona måste vara från affär, men jag vet att de som hade det alldeles för knapert och hade fått beviljat till ett bord kunde få låtsasköpa av en kompis och få kanske 400 kr extra en månad. De kollar ju att man inte söker för samma möbler och för ofta. Men någon gång ibland kan man fuska så.

Man lär sig att fuska. Jag tycker även att man borde få lite mer pengar och att det skulle räcka till läkare, el, glasögon så att man själv kunde bestämma att tjäna på att spara på el, och spara på mediciner och sjukvård. Och att man inte heller skulle söka extra för möbler, utan istället ha lite mer. Har man lite mer pengar så kan man lägga dem där man som INDIVID behöver dem. Nu blir man tvingad in i soctänkandet där det är viktigt att ha en TV och ett bord och säng, men oviktigt att ha en cykel, täcke eller en katt. Ju mer man inte får bestämma vart pengarna går, ju mer blir man att man inte kan klara sig själv.
Citera
2022-07-19, 23:03
Medlem
neuron-drones avatar
Hon säger ju att de inte svälter. Bara att det inte finns till något extra. Och att hon är orolig för ökade matpriser. Jag vet inte om hon klagar, hon är ärlig.

Jag menar, jag har svultit på soc. Jag har varit noga med att det inte ska komma oplanerade utgifter men ibland har det hänt. Då tar man bort maten. Så gör alla. Förutom de som har barn. Det är det enda man kan omplacera. När vi hade soc så var det även planerat att vi tog bort matpengar för att vi skulle ha råd till vår hobby. Vi åt mest ris som var billigt blandat med stekt lök med rivna morötter. På den tiden fanns inte så mycket billig mat som finns idag.

Vi hade inte möbler och fick bara lite beviljat. Så vi samlade möbler andra kastat.

Hon är inte i den situationen, hon har haft ett liv och har möbler sedan innan. Det har hon inte klagat på för att hon inte behöver, hon vet att hon har det ganska bra.

Jag vet hur det är att vilja köpa en grej men det går inte. Det känns misär.

Jag hade 12 000 ut i sjukpension, har nu 13 000. Det är som dag och natt. Bara den tusenlappen gör att jag känner mig rik. Hon skulle känna sig rik med bara ett par hundra mer. För det är så när man är på gränsen till bara överleva till kunna ha roligt. Jag kan gå ut och ta en kopp kaffe när jag vill. Det kan inte hon.

Det fanns ett förslag att ge psyksjuka 500 kr mer i månaden. Forskningen visade på att det lättar på stressen så mycket att man behöver mindre medicin och terapi, vilket skattebetalarna betalar. Det betyder väldigt mycket att man har lite roligt ibland och har lite över så att man inte känner stress.

Folk vill straffa socbidragstagare men drar man ner för mycket får man sjukskrivningar, behandling och kriminalitet att betala istället, tycker inte det är bra. Systemet är galet. Det är gjort för att göra människor sjuka.
Citera
2022-07-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Man får bita ihop, ändra konsumtionsmönster, låna pengar (som alla andra) och satsa.
Vill man inte göra det får man vända hamburgare på Max, köra postbil, stå i kiosk, plocka bär, eller något annat. Alt kan man utbilda sig till näst intill vad som helst med en dator idag.
Problemet är ju att hon får för mycket pengar från soc,, och har valet att inte göra något. Skulle hon stå mellan att göra något eller hamna på gatan skulle hon iaf försöka.

Tog friheten att feta en del av ditt inlägg.

Exakt. Du kan vara nästan hur gammal som helst i Sverige och gratis utbilda dig. Vilket denna Madame gjorde men gav upp för att det blev för stressigt. Det finns således många nästintill omöjliga saker denna dam kunnat utbilda sig till men helt enkelt inte pallar.
Citera
2022-07-19, 23:45
Medlem
Soppa till henne och falukorv till barnet. Måste vara årets lögn med tanke på hennes kroppshydda. Tror bestämt att efter soppan så blir det en tur till närmaste grill, sedan en påse lösgodis till kvällen. Om hon ändå hade hållit sig till mera realistiska scenarios då hade jag känt lite mer sympatier.
Citera
2022-07-20, 00:34
Medlem
Prigogines avatar
14 000sek utan motprestation är nog inget man ska grina över. Absolut noll skam i kroppen.

Noll eget ansvar för sin egna överlevnad.

Undrar hur många sådana här människor som finns i Svedala.
Citera
2022-07-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Om man som undersköterska kan få ut ca 19K är 14K inget att klaga över, det är mycket ändå. Då får man hushålla med dessa. Som många har sagt också, detta är en tillfällig lösning.
Det blir ju svårare att hushålla med pengar om man inte jobbar 8 tim varje dag. Det vet man ju själv, när man har semester så glider ju slantarna iväg som en hal fisk!
Citera
2022-07-20, 01:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Vad är då alternativen?
Avbryt sjukskrivningen svälj o gå o jobba..
Folk som snackar det finns inga jobb osv , det finns mängder av jobb om man bara vill..en hel del kräver ingen utbildning samt internutbildningar.
Hade förstått om hon var döende eller så men med fungerande armar och ben finns inga ursäkter..
Är inte värre än att sitta hemma hela dagen.

Avbryt sjukskrivningen? Är du sinnesrubbad? Men det var ju du som ansåg dig fattig för att du inte hade märkeskläder. Nej, det finns inte lika många jobb som det finns arbetslösa. Det finns sjukdomar som inte syns utanpå.

Tycker du att jag ska gå och jobba? Ja, jag antar det. Hoppas du får ett obotligt smärttillstånd. Energin ska ju inte bara räcka till jobbet. Eller du kanske har betjänt när du kommer hem? Fast jag har ju inte fungerande armar och ben så jag kanske får slippa jobba enligt din logik som inbegriper att t ex psykiska sjukdomar inte finns.
Citera
2022-07-20, 06:46
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Avbryt sjukskrivningen? Är du sinnesrubbad? Men det var ju du som ansåg dig fattig för att du inte hade märkeskläder. Nej, det finns inte lika många jobb som det finns arbetslösa. Det finns sjukdomar som inte syns utanpå.

Tycker du att jag ska gå och jobba? Ja, jag antar det. Hoppas du får ett obotligt smärttillstånd. Energin ska ju inte bara räcka till jobbet. Eller du kanske har betjänt när du kommer hem? Fast jag har ju inte fungerande armar och ben så jag kanske får slippa jobba enligt din logik som inbegriper att t ex psykiska sjukdomar inte finns.

Sverige är medlem i EU. Hela EU är öppet för arbetslösa att söka jobb i. Det finns miljoner lediga jobb i EU. Så länge det finns ett enda ledigt jobb inom EU så ska ingen latmask som Maria få ett enda öre i bidrag!
Citera
2022-07-20, 10:47
Medlem
swebarbs avatar
varför tar hon inte ett jobb inom vården ? dom skriker ju efter folk, speciellt nu i sommartider och till höst lär det behövas rejält med folk.

hon får väl se till o handla smart, göra matlådor, köpa mycket saker som ris, potatis pasta osv.. man kan bli mätt på små summor bara man är smart, tycker jag jag får intrycket hon inte är det.. äter väl säkert som 2 fullvuxna män med allt extra...
Citera
2022-07-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
varför tar hon inte ett jobb inom vården ? dom skriker ju efter folk, speciellt nu i sommartider och till höst lär det behövas rejält med folk.

hon får väl se till o handla smart, göra matlådor, köpa mycket saker som ris, potatis pasta osv.. man kan bli mätt på små summor bara man är smart, tycker jag jag får intrycket hon inte är det.. äter väl säkert som 2 fullvuxna män med allt extra...

Visst, men man behöver protein också, speciellt ungen. Ingen bör leva på bara ris pasta eller potatis om man ska orka med något och inte tappa alla muskler.

T.ex. köttfärs är snordyrt. Ägg har blivit riktigt dyrt också, falukorv kanske är OK pris fortfarande, men ingen aning om hur mycket protein det är i det. Ska man ha skinka på mackan så blir man rånad idag, ost, ja det tappar man hakan av hyr dyrt det är.

Så ja, det går väl att "överleva" på skit, men ska man ha i sig lite näring och protein så försvinner pengarna snabbt. För att inte tala om grönsaker, ska man göra en sallad med gurka, tomat, isbergssallad och kanske lite dressing så rinner pengarna iväg.
Citera
2022-07-20, 12:37
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
14.000kr är ingenting. Vi säger att hon lägger 8000kr på hyra och 6000kr på skulder. Nu har vi bränt 14.000kr hur löser vi resten?
Lite taget ur luften men hon har garanterat ett berg av krediter som ska betalas
Jag får svårt att andas alltså.
Så att om man inte vill jobba och dessutom dragit på sig skulder så ska vi andra betala detta spektakel...
Dra åt helvete så sjukt.
Att hon sedan går ut och klagar på att hon får för lite
Bekräftar att hon är hjärndöd och bara en parasit.
Dags att ställa krav på dessa individer att dom måste
Bidra i samhället för bidrag.. typ plocka fimpar på stan
Och annat skräp tex 8 timmar om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in