Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Jag stöttar absolut inga våldshandlingar riktade mot MGM. Men ingenting tyder enligt min mening på att Luna kommer att få upprättelse genom rättsväsendet.
Domstolarna kommer att säga att det inte finns bindande bevis för att MGM har fyllt 15 år, och därför måste han behandlas som om han är 13 år och icke straffmyndig. Då kan han inte straffas över huvud taget.
Kan man ens tvinga honom att lämna DNA-prov för att se om hans DNA återfinns på eller i lilla Luna?
Tror nog polisen löser DNA-frågan.
Jag tror att åldersbestämning kommer indikera något i stil med ”95 procents säkerhet” att MGM är över 15 år. Men då dunkar de prejudikat i bordet på att åldersbestämning är lika (o)säkert som MGMs uppgivna ålder (som i och för sig inte alls är säker eftersom hans mor öppnat för att han kan vara 2 år äldre). Summa summarum blir det bevistalan i vilket fall.
För socialtjänsten är det viktigt att verkligen fastställa MGMs skuld och eventuella ansvarsfriande grunder för att få bästa möjliga informationsunderlag att utforma insats/behandling efter. För BO blir det upprättelse eftersom hennes våldtagare och nästintill baneman officiellt betraktas som SKYLDIG.
Den här gången är det förövaren och inte offret som måste gömma sig eller flytta på sig. Förhoppningsvis får han inte ens behålla sitt namn (var nära att säga ”goda namn” men det hade han redan förbrukat i föregående våldsbrott).
Förr eller senare så får han tag i länken till Flashback, det lär gå långsamt och att han får kämpa för att förstå vad som står här. Mycket lär gå över hans huvud men att som dömd gärningsman ofiltrerat få höra vad allmänheten anser om hans hela identitet och person lär göra avsevärd psykologisk skada. Vidare totalt beröva honom hans trygghet och identitet (i den mån han är kapabel att reflektera över den). Efter det här han gjort mot 9-åringen är han noll, ingenting och smuts i allmänhetens ögon. Vi har häcklat allt han tror sig vara.
För övrigt, när jag tänker på etiopier så tänker jag på Haile Gebrselassie, Liya Kebede eller Abraham Verghese inte en svårt fet, skelögd och ful samt efterbliven våldtäktsman med en (enligt uppgift) pytteliten prinskorv. MGM är en skam för sina landsmän och hade inte setts på med blida ögon i Etiopien heller.
Det enklaste sättet att slippa digitalt gatlopp och att bli karaktärsmördad är att inte våldta andra, särskilt inte barn. Det finns värre saker än socialtjänsten eller fängelse. Ifall denne MGM återkommer senare i livet och återigen blir dömd för våldtäkt tycker jag däremot att han på riktigt ska bli lynchad (istället för bara trollad) för den dagen har han bevisat att rehabilitering inte fungerar på honom. Fast egentligen, vem vet ifall det inte finns någon dåre som agerar på hoten? Det är nog bäst att han är övervakad hela vägen till bevistalan i alla fall…
Om han aldrig återkommer så får han väl få en chans att få ordning på sitt liv då. Sedan får pöbeln knorra. Helst ska det inte vara någon form av parallellt rättssystem men beter man sig tillräckligt vidrigt mot barn så blir allmänhetens reaktion därefter.
Vid alla grova brott mot barn (särskilt sexualbrott) SKA hat, hot och drev mot gärningspersonen komma som ett brev på posten det bevisar att allmänheten har någon form av rättskänsla kvar och inte är totalt avtrubbade och likgiltiga som låter vad som helst passera.
Jag tror heller inte att det som dragit mest följare är våldtäkt och mordförsök i sig, eller ens MGMs och BOs etnicitet. Sverige stannade när Ingemar Stenmark åkte skidor, delar av Sverige har stannat och varje dygn sökt uppdateringar på huruvida BO överlever och i vilket skick. Hade hon dött direkt eller vaknat direkt så hade det inte blivit en sådan följetong. Alla vill veta ifall en oskyldig liten 9-årig flicka kommer överleva och om hon kommer vara i skick att njuta av sommarlovet på något vis. Vilket vi alla innerligt hoppas.
Däremot har fallet självklart utnyttjats politiskt, men det var inte det initiala som drog läsarna. Så lite hopp om mänskligheten (från höger till vänstertroll och allt däremellan) att det som drog dem till Flashback var empati med och oro för flickan. Sedan blev det en politisk shitshow.
Jag kommer nog ta siesta till september när DNA-analysen är klar. Lägg upp FUP om den ”råkar” läcka och är censurerad så att endast MGM men inte BO hängs ut.