Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det sker inte, likt att andra diagnoser har kriterier eftersom barn växer och utvecklas.
Så det finns fog för att inte diagnostisera och inte bara etik.
Det hamnar under uppförandestörningar och omdiskuteras även som CU (callous and unemotional) varav dessa barn däremot kan vara psychopaths in making.
Att han saknar normala referensramar är helt klart, impulskontrollbrist och högst troligt empstistörning. Kombinationen att ha intellektuell funktionsnedsättning lär inte förbättra oddsen.
Det ses i dokumenten att han klarade skolnivån 2017 och sen börjar varningssignalerna och de är allvarliga IMO eftersom det är sexuella förtecken.
Vad jag undrar över är hur stödet såg ut på fritid, han sågs cykla runt ensam mycket. Det räcker knappast att bara byta skola.
Sen undrar jag varför särskolan inte visste om att han gjort ett överfall i gångtunneln relaterat till soc. Det torde krävas information mellan inblandade aktörer så att det är samarbete mellan skola, hem inkl fritid.
Annars lär det spreta rejält och vars ineffektivt.
Det är liksom samma person som är på flera arenor. Sekretess blir ju förödande om det de facto berör överfall, våld och sexualitet.
Vet du nåt om detta och vad som skett?
Där (det fetade) kanske familjens och/eller familjehemmets storlek spelar in? Det är väl rätt vanligt att vissa invandrargrupper har större familjer än de har råd att ha bostad till (jag antar att om han varit i familjehem att det då är någon med lika etnicitet osv). Så han och familjen kanske fått visst stöd men ändå det blir för lite för att han inte får den omsorg ens normalt föräldraskap skulle/borde kunna innebära för ett friskt och normalt barn ens?
Barn som driver omkring längre perioder utan tillsyn eller utan möjlighet att leka hemma med inbjudna kompisar för att de är extremt trångbodda är väl ofta de som dras in i kriminalitet om de är inte är förståndshansikappade.