Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-18, 20:50
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Medeltemperaturen har höjts en aning. Okej. Är det samma sak som att vi befinner oss i en kris? För om ditt argument för att vi skulle befinna oss i en kris lyder "det har blivit varmare" - så måste du väl kunna förstå att någon är mycket skeptisk till det hela?

När började vi mäta medeltemperaturen runt om i världen? Tillräckligt långt tillbaka för att avgöra att den höjning vi upplevt under de senaste 50 åren är onaturlig och människans fel? Tillräckligt långt tillbaka för att kunna peka på dagens klimat och säga "det här är en kris"?

Det var väl Al Gore tror jag som började härja om globala uppvärmningen och gjorde det till en industri som sedan figurer som Greta hoppade in i.
Sedan blev det en sanning som inte får emotsägas trots mängder av forskning som visar att CO2 som orsak är mytbildning.

Det är bara att söka på forskning om det så hittar man, men dessa fanatiker här länkar ju bara till sånt material som talar till deras fördel. Ohederligt!
Citera
2022-07-18, 20:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Medeltemperaturen har höjts en aning. Okej. Är det samma sak som att vi befinner oss i en kris? För om ditt argument för att vi skulle befinna oss i en kris lyder "det har blivit varmare" - så måste du väl kunna förstå att någon är mycket skeptisk till det hela?

När började vi mäta medeltemperaturen runt om i världen? Tillräckligt långt tillbaka för att avgöra att den höjning vi upplevt under de senaste 50 åren är onaturlig och människans fel? Tillräckligt långt tillbaka för att kunna peka på dagens klimat och säga "det här är en kris"?

Det vi pratar om är genomsnittlig yttemperatur över hela jorden, och den har inte höjts en aning. Den har höjts med ~1.3°C på knappt hundrafemtio år sedan industriella revolutionen. Det är mycket. Och ökningen fortsätter, och påskyndas.
Citera
2022-07-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Vilket bevis har du accepterat?
Jag förklarade för ett par inlägg sedan hur det fungerade. Det finns inga "bevis" i naturvetenskap.
Citera
2022-07-18, 21:15
Medlem
Citat:
Det var väl Al Gore tror jag som började härja om globala uppvärmningen och gjorde det till en industri som sedan figurer som Greta hoppade in i
Här visar du bara att du inte har minst koll på vetenskapen där folk diskuterat uppvärmning långt innan Gore hörde detta. Redan Arrhenius insåg potentialen, även om det tog framåt mitten på seklet innan det vart en mer etablerad teori. Jag kan rekommendera:
https://www.aip.org/history/climate/index.htm
Citat:
Sedan blev det en sanning som inte får emotsägas trots mängder av forskning som visar att CO2 som orsak är mytbildning.
Nu är det kanske upp till dig att komma med bevis när du för en gångs skulle gör en konkret utsaga. Bevisa att CO2 inte orsakat uppvärmningen!
Citera
2022-07-19, 02:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Och koldioxidnivån kan variera med över 100 ppm över dygnet beroende på när du mäter. Tar man hänsyn till det också...?

Självklart är det inget nytt jag kommer med. Vad hjälper det när hela frågan styrs av politik och inte logik.

Solenergin och vattenångan är det som styr klimatet. Övriga faktorer är på gränsen till försumbart utom i fantasifulla datormodeller som visar helt åt helvete fel.

Varför då, att något varierar betyder inte att det är försumbart.
Citera
2022-07-19, 02:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det handlar inte om att någon förnekar klimatförändringar.
Det som ifrågasätts är människans inverkan på klimatet.

Fortfarande finns inget konkret bevis.

Det finns det.

Vi människor har förändrat atmosfärens sammansättning, och samtidigt har klimatet förändrats. Vi har inte kunnat detektera någon annan påverkan. Om något borde vi snarare vara på väg mot en ny köldperiod.

De bevis du begär är på nivån, kolla jag sätter på plattan, och det blir varmt, men vad om det är änglar som tittar på och skapar värmen när jag joxar med spisen.

Om du tittar på mikroklimat och miljö är det uppenbart att vi människor kan påverka väldigt mycket, och när vi nu är åtta miljarder kan vi påverka så mycket mer.

Slemmiga små cyanobakterier orsakade biologisk revolution... Är vi verkligen sämre än dem?
Citera
2022-07-19, 02:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jaså du.

Det är inte bevis. Det är påståenden. Det är än mindre bevis på att din sort sitter här och påstår att det finns påståenden om klimatförändringar som dessutom ska vara något dåligt med.

Världens befolkningar ska mjukas upp med hotbilden så att makthavarna som nu i Nederländerna kan ge sig på jordbruket. Vi ska bli undernärda! Det är som i vilket sovjet-system som helst.

Bra sammanfattning av skeptikernas ståndpunkt. En enda räcka konspirationsteorier.
Citera
2022-07-19, 02:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det vi pratar om är genomsnittlig yttemperatur över hela jorden, och den har inte höjts en aning. Den har höjts med ~1.3°C på knappt hundrafemtio år sedan industriella revolutionen. Det är mycket. Och ökningen fortsätter, och påskyndas.

Som vi har sett drabbas också gränsområden värst och flora och fauna i dessa områden är under starkt utvecklingstryck.

Temperaturskillnaderna i norr är mycket större.
Citera
2022-07-19, 02:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du fortsätter med babblet om Cook. Och du har inte tagit in det minsta om det jag eller någon annan skrev innan. Vad någon svarar dig verkar helt ovidkommande, för du läser inte. Du bara fortsätter att nöta och spamma.

Jag säger samma som till Ryskafursten. Vill du diskutera så får du använda argument och resonemang, inte bara skrika dina efterblivna åsikter som ett barn.

Cancerogen har själv sagt i en annan tråd att hen trollar här.

Det är inte värt att ta något inlägg från hen på allvar, utan mer som pausunderhållning.
Citera
2022-07-19, 07:18
Bannlyst
Det blir ovanligt varmt under två dagar i England.

Klimathysterikerna ba': Tipping point!
Citera
2022-07-19, 08:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det blir ovanligt varmt under två dagar i England.

Klimathysterikerna ba': Tipping point!
Inte temperaturrekkord varje dag på varje station; klimatförkerna ba' klimatvetenskap är en konspiration som syftar till att kontrollera befolkningen.

Tänk om folk bara kunde förstå vad det är de avfärdar och de enkla missförstånd de använder som argument.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-19 kl. 08:40.
Citera
2022-07-19, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Inte temperaturrekkord varje dag på varje station; klimatförkerna ba' klimatvetenskap är en konspiration som syftar till att kontrollera befolkningen.

Tänk om folk bara kunde förstå vad det är de avfärdar och de missförstånd de använder som argument.
Det är ju larvigt det här. Ska man tala om värmeböljor kan man börja med UK 1976 då man hade en mycket varm sommar hela tiden och två veckor då det var extremt varmt:
/.../Heathrow had 16 consecutive days over 30 °C (86 °F) from 23 June to 8 July[5] and for 15 consecutive days from 23 June to 7 July temperatures reached 32.2 °C (90 °F) somewhere in England. Furthermore, five days saw temperatures exceed 35 °C (95 °F). On 28 June, temperatures reached 35.6 °C (96.1 °F) in Southampton, the highest June temperature recorded in the UK. The hottest day of all was 3 July, with temperatures reaching 35.9 °C (96.6 °F) in Cheltenham.
https://en.wikipedia.org/wiki/1976_British_Isles_heat_wave#Heatwave_and_drought_ effects

Och när man pratar om att Spanien har +40C med en darrande domedagsröst vill jag bara säga att det kan det bli. Jag har bott där så jag vet. För mer än tjugo år sedan.

Det är helt klart så att man behöver ett överdramatiskt klimatnarrativ just denna sommar som världsläget är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in