2022-07-19, 13:48
  #34021
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
SE såg på avstånd när GS försökte fösa in fru Palme i bilen. Detta ståendes nånstans uppe vid barackerna.Detta innan SE sökte sig ner till mordplatsen igen innan han smet in på jobbet igen

I det scenariot är det inget problem att inget vittne ser honom?

Inget problem att inte piketen ser honom då? Inget problem att YN inte ser honom då?
Citera
2022-07-19, 13:48
  #34022
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen detta med sista reportaget då Engström tog med sig sina gamla kläder o troligen sa sanningen om motivet till mordet....Någon blev kanske kränkt..? Men jag skulle använt ett lite mindre vapen...

Otroligt eg

Ja, sista reportaget glömde jag i stunden. Det är faktiskt helt bananer, att han tog med sina gamla kläder och poserar, spänner blicken i horisonten med en uppsyn som en gammal krigarkung. Osmakligt.

Karln hade sannolikt fler skruvar lösa än de flesta, oavsett skyldig/oskyldig. Även som oskyldig (och försök till hittepå-vittne) tror jag han är unik i världshistorien, med sina många tilltag. Ord som weird och fishy räcker inte till.
Citera
2022-07-19, 13:50
  #34023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Var han GM, tror jag han återspeglar mördarens rörelser av ett par anledningar. SE lär ha varit en svårt extrovert person med narcissistiska drag, i kombination med att han likt en sprickfärdig femåring kände inre tvång att berätta om "ett bus" och en vilja att bli påkommen med fingrarna i syltburken, åka fast. Därför återspeglar han mördarens rörelser. Han är så klart även på det klara med att han kommer att "åka dit", så varför inte "håna" polisen och även "busa" med dem att lägga ut pusselbitar under resans gång?

Pga samma skeva personlighet, tror jag även att han dokumenterade dessa "rörelser" i tidningar så gott det gick, för att att för eftervärlden dokumentera brottet och sin person - han kikade på klockan med en fånig min intill ett skyltfönster, höll upp handledsväskan framför kameran, stod med utsträckt arm omkring Dekorima som när han sköt Palme, fotograferades åtskilligt när han sprang/flydde inne i gränden i olika vinklar. Som GM är han enligt mig otroligt störd, helt unik. Och eftersom han inte var ett vittne, och trots allt genomför all denna posering ihop med sin uppdiktade story (om han inte var GM), var han en rejält störd person oavsett. Givetvis min egen femöres-psykologi, men ändå.

Vad tror du själv?
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Han njöt nig lite av vetskapen att vara jag vet vem som gjorde detta och hur och varför. Det är klart att han ville " berätta" om det men han kunde ju inte avslöja för mycket inte avslöja sig.
Jag tror också av att det gav honom nåt att försöka återskapa känslan från mordkvällen och det gjorde han genom att ständigt prata om mordet med alla.

Ännu mera genom att vara så sanningsenligt som går utan att ha avslöja sig. Det är ju också lättare att komma ihåg sina utsagor ju bättre de överens stämmer med verkligheten.

Sedan var det nog ett sätt att så att säga förekomma, vid ev utpekande mot honom , Jo men jag sprang ju in i gränden men senare bara för att delge poliserna signalemenet blå täckjacka. Det är inte konstigt att Lisbeth känner igen mig vi hade ju en konversation där hon sade att GM hade blå täckjacka. Hon blandar ihop mig med mördaren.
Egentligen blir han ju inte mer vittne för att han återspeglar mördarens rörelser,men det gav honom nåt en kick och ett sätt att förekomma som sagt. Mig gör det dock mer misstänksam mot honom.

Jag tror att svaret fanns i SEs dator, som dessvärre destruerades utan att first genomsökas , efter hans död. Detta enligt önskemål från exfrun.
Väldigt synd att den aldrig genomsöktes.
Citera
2022-07-19, 13:51
  #34024
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Vi får inte glömma att Skandias meste sång-och-dansman för vissa kollegor berättade att han sprang efter GM på DBG, en historia som levde kvar länge i huset enligt vissa kollegor. Han hade uppenbart svårt att hålla truten och fladdrade iväg.

Eller så minns ett par av alla hundra SE berättade för fel...

Och som vi vet, sprang man efter polisen så sprang man efter mördaren. Det är fakta.
Citera
2022-07-19, 13:53
  #34025
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu förstår jag inte ...

Då kan ju du o jag också placerar oss på brottsplatsen ..

Redan kl 8 dagen efter vet man tillräckligt mkt för att kunna placerar sig på brottsplatsen även om man bor i Norrland !

Du menar alltså att han inte borde vara misstänkt för att han säger dessa saker ?

Inser du inte själv hur dumt det blir ?

Då kan ju alla misstänkta göra likadant..

Inte ens GW kom med sånt här trams

Nu var väl frågan hur SE kunde veta vid 23:40 att man var brysk mot LP.
Citera
2022-07-19, 13:55
  #34026
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja så var det ju. SE älskade att stå i rampljuset och mordet var det största som hände i hans liv. Det var också ett av flera tillfällen då han återspeglar mördarens rörelser,vilket ju är intressant , varför gör han det?? Vi vet att han mer än gärna ville berätta om mordet för alla han träffade ,det har tom hans exfru sagt. SE erbjöd sig ju också att hålla ett anförande kring mordet med efterfrågande frågestund vid en klass återträff.

Om man tycker det där pekar mer mot en mördare än ett dåligt vittne som ville stå i rampljuset så tycker jag man har konstig värderingsförmåga.
Citera
2022-07-19, 13:55
  #34027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I det scenariot är det inget problem att inget vittne ser honom?

Inget problem att inte piketen ser honom då? Inget problem att YN inte ser honom då?
Jo absolut risk med dessa saker. Kanske tänkte han rent av erkänna men ångrade sig?
Jag tror inte heller att han förstod hur många som faktiskt såg mordet och mördaren.
Jag tror inte att han uppfattade YN med sällskap tex vid flykten längs DBG.

Med så många piketbilar ute var det ju inte så bra att springa omkring med mordvapnet på sig heller. Det måste dumpas på nåt sätt nånstans. Det var där jobbet kom in i bilden möjligen.
Citera
2022-07-19, 13:59
  #34028
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller så minns ett par av alla hundra SE berättade för fel...

Och som vi vet, sprang man efter polisen så sprang man efter mördaren. Det är fakta.

Ja, det är så klart inte omöjligt. Inte heller omöjligt att SE berättade att han sprang efter polisen, men att storyn fick eget liv, likt en snöboll var den omöjlig att stoppa. Men, jag skulle heller inte bli förvånad, om han likt ett uppspelt barn hade svårt att tygla sitt berättande inledningsvis, eller att han på frågor om han sprang efter GM uppe på DBG (eftersom YN sett en väska, och HH berättat om en handledsväska) att han av bara farten (och rent instinktivt) svarade ja. Svårt att veta.
Citera
2022-07-19, 13:59
  #34029
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej men varje vettig människa som mördat statsministern inför mer än 10 vittnen skulle nog undvika vara med på bild i media...

Vettig människa som mördat statsministern? Känns inte vettigt att döda en statsminister överhuvudtaget. Frågan är om dådet var särskilt överlagt, jag tror inte det.
Citera
2022-07-19, 14:00
  #34030
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Var han GM, tror jag han återspeglar mördarens rörelser av ett par anledningar. SE lär ha varit en svårt extrovert person med narcissistiska drag, i kombination med att han likt en sprickfärdig femåring kände inre tvång att berätta om "ett bus" och en vilja att bli påkommen med fingrarna i syltburken, åka fast. Därför återspeglar han mördarens rörelser. Han är så klart även på det klara med att han kommer att "åka dit", så varför inte "håna" polisen och även "busa" med dem att lägga ut pusselbitar under resans gång?

Pga samma skeva personlighet, tror jag även att han dokumenterade dessa "rörelser" i tidningar så gott det gick, för att att för eftervärlden dokumentera brottet och sin person - han kikade på klockan med en fånig min intill ett skyltfönster, höll upp handledsväskan framför kameran, stod med utsträckt arm omkring Dekorima som när han sköt Palme, fotograferades åtskilligt när han sprang/flydde inne i gränden i olika vinklar. Som GM är han enligt mig otroligt störd, helt unik. Och eftersom han inte var ett vittne, och trots allt genomför all denna posering ihop med sin uppdiktade story (om han inte var GM), var han en rejält störd person oavsett. Givetvis min egen femöres-psykologi, men ändå.

Vad tror du själv?

Om du ska peka inåt gränden, hur gör du det utan att lyfta armen? När pekade GM med revolvern in i gränden förresten?

Fotografer på tidningar fotar alltid massa bilder, inte något SE bestämmer.
Citera
2022-07-19, 14:04
  #34031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, att va med på bild i media efter att ha mördat Palme inför mer än 10 vittnen är inte logiskt med det han visste så (det hade framgått att det fanns många vittnen som såg mördaren redan på morgonen)
Jo då framgick det ju att ett antal personer bevittnade själva mordet . Det car också då SE bestämde sig för att han måste agera då delar av signalemenet stämde med hans eget signalement. Det var ju därför SEs chans var att själv bli ett vittne. För att etablera sig som ett sådant använde han sig av media.

Givetvis väldigt riskabelt också såklart han kunde ju inte veta hur bra vittnen sett honom, hade nån sett mördarens ansikte tex?.

Jag tror också att han inte kunde välja tyst bara sitta stilla i båten, hans behov av att synas och få uppmärksamhet , att vara lite viktig tig överhanden lite. Detta i kombination med din för att åka dit han måste göra något för att förbättra sina odds.
Det var kanske inte de mest rationella sakerna han gjorde dock det är helt sant
Citera
2022-07-19, 14:04
  #34032
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen detta med sista reportaget då Engström tog med sig sina gamla kläder o troligen sa sanningen om motivet till mordet....Någon blev kanske kränkt..? Men jag skulle använt ett lite mindre vapen...

Otroligt eg

Så han tog med mordkläderna menar du, de hade han behållit? Inte troligt.

Finns inget som egentligen tyder på att mördaren blev avsnäst, Lisbet talar emot detta.

Denne någon som blev kränkt var Christer Pettersson. Hela intervjun diskuteras CP. Och det var inte konstigt då CP var mördaren i de flestas ögon, och man hade oklar bild om hans motiv.

Det han säger är väl att han hade använt ett vapen likt det som försvann på Oxen där CP brukade vara. Christer Pettersson genomgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in