Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Var han GM, tror jag han återspeglar mördarens rörelser av ett par anledningar. SE lär ha varit en svårt extrovert person med narcissistiska drag, i kombination med att han likt en sprickfärdig femåring kände inre tvång att berätta om "ett bus" och en vilja att bli påkommen med fingrarna i syltburken, åka fast. Därför återspeglar han mördarens rörelser. Han är så klart även på det klara med att han kommer att "åka dit", så varför inte "håna" polisen och även "busa" med dem att lägga ut pusselbitar under resans gång?
Pga samma skeva personlighet, tror jag även att han dokumenterade dessa "rörelser" i tidningar så gott det gick, för att att för eftervärlden dokumentera brottet och sin person - han kikade på klockan med en fånig min intill ett skyltfönster, höll upp handledsväskan framför kameran, stod med utsträckt arm omkring Dekorima som när han sköt Palme, fotograferades åtskilligt när han sprang/flydde inne i gränden i olika vinklar. Som GM är han enligt mig otroligt störd, helt unik. Och eftersom han inte var ett vittne, och trots allt genomför all denna posering ihop med sin uppdiktade story (om han inte var GM), var han en rejält störd person oavsett. Givetvis min egen femöres-psykologi, men ändå.
Vad tror du själv?
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Han njöt nig lite av vetskapen att vara jag vet vem som gjorde detta och hur och varför. Det är klart att han ville " berätta" om det men han kunde ju inte avslöja för mycket inte avslöja sig.
Jag tror också av att det gav honom nåt att försöka återskapa känslan från mordkvällen och det gjorde han genom att ständigt prata om mordet med alla.
Ännu mera genom att vara så sanningsenligt som går utan att ha avslöja sig. Det är ju också lättare att komma ihåg sina utsagor ju bättre de överens stämmer med verkligheten.
Sedan var det nog ett sätt att så att säga förekomma, vid ev utpekande mot honom , Jo men jag sprang ju in i gränden men senare bara för att delge poliserna signalemenet blå täckjacka. Det är inte konstigt att Lisbeth känner igen mig vi hade ju en konversation där hon sade att GM hade blå täckjacka. Hon blandar ihop mig med mördaren.
Egentligen blir han ju inte mer vittne för att han återspeglar mördarens rörelser,men det gav honom nåt en kick och ett sätt att förekomma som sagt. Mig gör det dock mer misstänksam mot honom.
Jag tror att svaret fanns i SEs dator, som dessvärre destruerades utan att first genomsökas , efter hans död. Detta enligt önskemål från exfrun.
Väldigt synd att den aldrig genomsöktes.