2022-07-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Haha...men den utgångspunkten. Du hör ju själv hur mycket hittepå och gissningar du måste göra för att göra SE till GM.

Det vore väl naturligare att fråga sig,
1. Var polisen brysk mot LP?
2. Hur kunde SE veta det?
3. Hur kunde SE veta det redan 23:40?

Det är väl snarare så att hans uppgift placerar honom på mordplatsen som vittne. (och det är ju bara en av många uppgifter som gör det)

Nu förstår jag inte ...

Då kan ju du o jag också placerar oss på brottsplatsen ..

Redan kl 8 dagen efter vet man tillräckligt mkt för att kunna placerar sig på brottsplatsen även om man bor i Norrland !

Du menar alltså att han inte borde vara misstänkt för att han säger dessa saker ?

Inser du inte själv hur dumt det blir ?

Då kan ju alla misstänkta göra likadant..

Inte ens GW kom med sånt här trams
Citera
2022-07-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Vi får inte glömma att Skandias meste sång-och-dansman för vissa kollegor berättade att han sprang efter GM på DBG, en historia som levde kvar länge i huset enligt vissa kollegor. Han hade uppenbart svårt att hålla truten och fladdrade iväg.
Ja så var det ju. SE älskade att stå i rampljuset och mordet var det största som hände i hans liv. Det var också ett av flera tillfällen då han återspeglar mördarens rörelser,vilket ju är intressant , varför gör han det?? Vi vet att han mer än gärna ville berätta om mordet för alla han träffade ,det har tom hans exfru sagt. SE erbjöd sig ju också att hålla ett anförande kring mordet med efterfrågande frågestund vid en klass återträff.
Citera
2022-07-19, 13:11
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu förstår jag inte ...

Då kan ju du o jag också placerar oss på brottsplatsen ..

Redan kl 8 dagen efter vet man tillräckligt mkt för att kunna placerar sig på brottsplatsen även om man bor i Norrland !

Du menar alltså att han inte borde vara misstänkt för att han säger dessa saker ?

Inser du inte själv hur dumt det blir ?

Då kan ju alla misstänkta göra likadant..

Inte ens GW kom med sånt här trams

Har inte tid nu, men nu snurrar du till det igen Läs igen och försök förstå.
Citera
2022-07-19, 13:20
Medlem
Citat:

Tyvärr insåg du hur dumt ditt eget resonemang blev...

Det är okej men vi tar inte bort våra misstankar mot Engström för han säger att en polis är brysk ...

Du vill att vi ska ge förklaringar på allt vilket såklart är omöjligt oavsett teori...

Tänk om man skulle be dom i tråden som håller CA misstänkt att dom ska förklara o bevisa hur allt gick till ?
Citera
2022-07-19, 13:30
Medlem
Citat:

Jag skulle påstå att det framstår som lite naivt att tro på Engström...

Om vi har hans tid 23:19

Vi har YN o Delsborns signalement beskrivning...

Engström är inte bekräftad på brottsplatsen..

Så ska vi alltså inte misstänka Engström för att han säger saker som brysk mot Lisbeth eller hur Olof vändes...

Det finns inte en utredare idag som hade tagit bort en sådan som Engström 2022...

Om du verkligen vill plocka bort Engström som misstänkt så använd bättre saker....
Citera
2022-07-19, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja så var det ju. SE älskade att stå i rampljuset och mordet var det största som hände i hans liv. Det var också ett av flera tillfällen då han återspeglar mördarens rörelser,vilket ju är intressant , varför gör han det?? Vi vet att han mer än gärna ville berätta om mordet för alla han träffade ,det har tom hans exfru sagt. SE erbjöd sig ju också att hålla ett anförande kring mordet med efterfrågande frågestund vid en klass återträff.

Var han GM, tror jag han återspeglar mördarens rörelser av ett par anledningar. SE lär ha varit en svårt extrovert person med narcissistiska drag, i kombination med att han likt en sprickfärdig femåring kände inre tvång att berätta om "ett bus" och en vilja att bli påkommen med fingrarna i syltburken, åka fast. Därför återspeglar han mördarens rörelser. Han är så klart även på det klara med att han kommer att "åka dit", så varför inte "håna" polisen och även "busa" med dem att lägga ut pusselbitar under resans gång?

Pga samma skeva personlighet, tror jag även att han dokumenterade dessa "rörelser" i tidningar så gott det gick, för att att för eftervärlden dokumentera brottet och sin person - han kikade på klockan med en fånig min intill ett skyltfönster, höll upp handledsväskan framför kameran, stod med utsträckt arm omkring Dekorima som när han sköt Palme, fotograferades åtskilligt när han sprang/flydde inne i gränden i olika vinklar. Som GM är han enligt mig otroligt störd, helt unik. Och eftersom han inte var ett vittne, och trots allt genomför all denna posering ihop med sin uppdiktade story (om han inte var GM), var han en rejält störd person oavsett. Givetvis min egen femöres-psykologi, men ändå.

Vad tror du själv?
Citera
2022-07-19, 13:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han måste ju tänka att detta är hans sista chans...

Detta går ju eg åt båda hållen...

Han är ju vittnet som är på brottsplatsen i 15min o gör heroiska insatser utan att bli igenkänd också

Nej, hans sista chans för att inte bli igenkänd som mördaren är inte att visa sig för alla vittnen. Spela vittne är logiskt. Att va med på bild är ologiskt och bara dumt.
Citera
2022-07-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Var han GM, tror jag han återspeglar mördarens rörelser av ett par anledningar. SE lär ha varit en svårt extrovert person med narcissistiska drag, i kombination med att han likt en sprickfärdig femåring kände inre tvång att berätta om "ett bus" och en vilja att bli påkommen med fingrarna i syltburken, åka fast. Därför återspeglar han mördarens rörelser. Han är så klart även på det klara med att han kommer att "åka dit", så varför inte "håna" polisen och även "busa" med dem att lägga ut pusselbitar under resans gång?

Pga samma skeva personlighet, tror jag även att han dokumenterade dessa "rörelser" i tidningar så gott det gick, för att att för eftervärlden dokumentera brottet och sin person - han kikade på klockan med en fånig min intill ett skyltfönster, höll upp handledsväskan framför kameran, stod med utsträckt arm omkring Dekorima som när han sköt Palme, fotograferades åtskilligt när han sprang/flydde inne i gränden i olika vinklar. Som GM är han enligt mig otroligt störd, helt unik. Och eftersom han inte var ett vittne, och trots allt genomför all denna posering ihop med sin uppdiktade story (om han inte var GM), var han en rejält störd person oavsett. Givetvis min egen femöres-psykologi, men ändå.

Vad tror du själv?

Sen detta med sista reportaget då Engström tog med sig sina gamla kläder o troligen sa sanningen om motivet till mordet....Någon blev kanske kränkt..? Men jag skulle använt ett lite mindre vapen...

Otroligt eg
Citera
2022-07-19, 13:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som tur är finns ju hans gångrytm bevarad i Rapport ....o ja han gick o sprang fort..

Eller var han botad för sin reumatism där ?

Skillnad på att springa några meter och att röra sig i dubbel gånghastighet i 400m....

Utan anledning verkar det som i den teorin. Dessutom.
Citera
2022-07-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, hans sista chans för att inte bli igenkänd som mördaren är inte att visa sig för alla vittnen. Spela vittne är logiskt. Att va med på bild är ologiskt och bara dumt.

Det spelar eg ingen roll om det var dumt..

Alla GM gör inte bara smarta o logiska saker..

Men jag står fast vid att om detta var Engströms plan så måste jag ge honom att han spelade den bra
Citera
2022-07-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skillnad på att springa några meter och att röra sig i dubbel gånghastighet i 400m....

Utan anledning verkar det som i den teorin. Dessutom.

Jag syftade inte på när han sprang utan finns film när han gick också...

Han gick faktiskt fort...
Citera
2022-07-19, 13:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror att vi aldrig hade hört talas om honom om han själv inte varit så utåt agerande sökt upp media osv. Men skulle tänkt tänk om det jobbade över någon i Skandiahuset på mordkvällen? Kan denne ha med mordet att göra? SE var ingen nån skulle misstänka ,ostraffad inte så vitt vi vet ägare av vapen , ingen känd Palmehatare o s.v. En person som med stor sannolikhet idag inte hade känt till överhuvudtaget.

Han själv visste ju inte vad vittnena sett och när han hörde jag delar av sitt signalement lämnas till polisen( i samband med återkomsten) så fick han panik och insåg att något måste göras. Bättre att förekommas än förekommas. Han var knappast lugn i båten utan stressad och orationell. Därav hans agerande som ändå är logiskt utifrån vad han visste då inte vad vi vet idag.

Nej, att va med på bild i media efter att ha mördat Palme inför mer än 10 vittnen är inte logiskt med det han visste så (det hade framgått att det fanns många vittnen som såg mördaren redan på morgonen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in