Citat:
Ursprungligen postat av
HeavensDevils
Jag delar inte din uppfattning att det var rätt av Ebba att pressa och stressa en svag individ. Jag tycker detta snarare triggar in på de som skiter i Esbjörns vilja. Möjligen är detta med Sveriges rikes lag överensstämmande, men ditt ställningstagande skadar enligt mig anständiga och hederliga människor på ålderns brant.
Är det inte hög tid att du slutar tjata om att köparen utsatt Esbjörn för påtryckningar?
Esbjörn har ju själv inte hävdat något sånt i tingsrätten om hur köpeavtalet tillkom.
Han hävdar ju inte ens att köpeavtalet är ogiltigt pga hans lindriga kognitiva nedsättning.
Man kan inte hävda något Esbjörn själv inte hävdat, säger sig självt att detta är en anakronism.
Det förekommer i processen, men du har placerat påtryckningarna i fel del av händelseförloppet.
Påtryckningarna uppträdde inte förrän fastigheten redan hade sålts och köpeavtal undertecknats.
Resultatet av att andra började lägga sig i, tycka och tänka åt Esbjörn ser vi tydligt bl.a i intervjuer.
Du tror väl inte Esbjörn själv dragit igång och leder cirkusen som ännu fortgår, va?
Nej du, det som framkommit redan vid första domstolsförhandlingarna talar sitt tydliga språk:
”Kontraktsinnehållet som sådant och att köpekontraktet uppfyller formkraven för köp av fast egendom är ostridigt mellan parterna.”
”Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet.”
”Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning.”
”Parterna är ense om att handpenning har erlagts och att den inte har återbetalats.”
”Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för upprättandet av denna sammanställning har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga.”