2022-07-19, 12:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ja, om det handlade om lån från privatpersoner, nu är det lån från banker vi pratar om. Bankerna har förvisso också räntor som ska betalas till RB och RB i sin tur tar pengarna och bränner dem, bokstavligen.

RB kan ge och RB kan ta. Inflationen säger att det finns för mycket pengar i omlopp och då måste man få bort pengar från marknaden, detta genom räntor.

BNP krymper då mindre pengar finns att spendera, vilket gör att lönsamheten för många branscher går ner och människor förlorar sina jobb. När människor förlorar sina jobb och lönsamheten går ner på bred front så hamnar vi i en recession.

Så tyvärr så kommer BNP sjunka i takt med att räntorna höjs.
Var en hel del felaktigheter här.

Jag tar ett enkelt fall så får vi se ifall du är villig att ta in informationen och konsekvenserna.

1. Du köper ett hus av en säljare som är skuldfri. Du lånar 1 MSEK.
2. Vid tillträdet så uppstår en skuld till banken (säg SBAB) för dig på 1 MSEK. Och SBAB krediterar säljarens bankkonto med 1 MSEK.
3. SBAB har nu ökat sin balansräkning på 1 MSEK på båda sidor. Du lånar en MSEK av SBAB och säljaren lånar ut en MSEK till SBAB. (Säljaren har alltså en fordran på SBAB på en MSEK. bankkontot redovisar kontohavarens fordran på den juridiska person som banken är).

4. Du betalar sedan en ränta till SBAB på 1.93%. Och SBAB betalar en ränta till säljaren på 1%.
0.93% behåller SBAB för att täcka sina kostnader. Den aggregerade summan kallas räntenetto.

5. Stiger räntenivåerna med 0.25% kommer SBAB öka båda räntorna med 0.25% och du betala 0.25 procentenheter mer till säljaren.

* En del fantiserar om att bankerna skulle kunna öka sitt räntenetto. Emellertid så konkurrerar dom med varandra och den som ökar kommer tappa market share. Vilket är en väg till kk.
* Som synes är inte RB inblandad. Bankerna lånar inte av RB. Tvärtom lönar RB av bankerna. Syns tydligt i Riksbankens balansräkning.
Citera
2022-07-19, 13:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Nu förstår jag inte riktigt??

Så du menar om ekonomer har fel år efter år, typ 100 år (som mitt exempel var) då är det personerna som belyser att de haft fel i 100 år som är korkade??

Borde väl vara de som haft fel som är korkade??

Skulle de nu få rätt år 101 så har de ju oavsett vad haft fel i väldigt stor del av den beräknade delen.

Jag tycker väl att det är smartare att säga nåt när man vet man kommer ha rätt snarare än tro massa saker hela tiden och få fel.
Visst nån gång får man rätt men kan man verkligen säga att man har rätt om man svarat fel 100 ggr men rätt 1 gång??

Nu säger jag inte att något är rätt eller fel att göra men man gör det hela väldigt lätt för sig själv om man kan ta bort 100 fel genom att ha 1 rätt 😂

Enligt ditt sätt att tänka är det således bättre att kunna konstatera att flygplanet kraschade och alla dog framför att konstaterar sprickbildningar på bärande vingdelar som kan orsaka en krasch om det inte åtgärdas…
Really?
Citera
2022-07-19, 13:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Vad händer egentligen om marknadsvärdet sjunker under bolånet? Maxbelånade som köpte nu på toppen. Räcker ju egentligen med en korrigering för Covid-perioden och högre ränteläge så finns det ingen kontantinsats kvar.

Rimligtvis kommer riskexponeringen för det finansiella institut som står för långivningen öka, varpå de kommer kräva kompensation för ökad risk, dvs de kommer kräva en högre ränta från låntagaren.
Citera
2022-07-19, 13:41
Medlem
Timdebireringen för en snickare ligger normalt mellan 350 och 500 sek i Stockholm.

Dom 2 personerna i tråden som betalar 800kr/h för snickartjänster bör prompt omyndigförklaras och förses med en sk "godman".
Citera
2022-07-19, 13:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var en hel del felaktigheter här.

Jag tar ett enkelt fall så får vi se ifall du är villig att ta in informationen och konsekvenserna.

1. Du köper ett hus av en säljare som är skuldfri. Du lånar 1 MSEK.
2. Vid tillträdet så uppstår en skuld till banken (säg SBAB) för dig på 1 MSEK. Och SBAB krediterar säljarens bankkonto med 1 MSEK.
3. SBAB har nu ökat sin balansräkning på 1 MSEK på båda sidor. Du lånar en MSEK av SBAB och säljaren lånar ut en MSEK till SBAB. (Säljaren har alltså en fordran på SBAB på en MSEK. bankkontot redovisar kontohavarens fordran på den juridiska person som banken är).

4. Du betalar sedan en ränta till SBAB på 1.93%. Och SBAB betalar en ränta till säljaren på 1%.
0.93% behåller SBAB för att täcka sina kostnader. Den aggregerade summan kallas räntenetto.

5. Stiger räntenivåerna med 0.25% kommer SBAB öka båda räntorna med 0.25% och du betala 0.25 procentenheter mer till säljaren.

* En del fantiserar om att bankerna skulle kunna öka sitt räntenetto. Emellertid så konkurrerar dom med varandra och den som ökar kommer tappa market share. Vilket är en väg till kk.
* Som synes är inte RB inblandad. Bankerna lånar inte av RB. Tvärtom lönar RB av bankerna. Syns tydligt i Riksbankens balansräkning.

Vad vill du ha sagt med din uträkning?

Riksbanken lånar ut pengar (skapar pengar) till företagen via bankerna. Bankerna använder inte spararnas pengar att låna ut (BANKEN BETALAR INTE RÄNTA PÅ SPARANDE). de skriver skuldbrev och skapar pengar från ingenting.

Du får låna pengar på villkoret att du betalar tillbaka med ränta, ett villkor som är rätt slappt då det inte skrivs någon avbetalningsplan på bolån. Bostaden står som säkerhet för lånet om du skulle få problem med räntebetalningar. Om många får problem med räntebetalningar så faller priserna vilket medför att säkerheten för lånet har tappat i värde.

Om det istället är så att priserna går upp så kommer banken låna ut mer pengar (skapa mer pengar) för att kunna låna ut till en ny köpare och så har det sett ut de senaste 10 åren. Priserna går upp och lånen blir större.

Jag säljer min lägenhet för 1 miljon och köper en för 2 miljoner, sen säljer jag den för 4 miljoner och köper en för 6 miljoner... Jag äger nu en lägenhet värderad till 6 miljoner med ett lån på 3 miljoner (50% belåningsgrad) med låg ränta och noll amortering... Banken har inget problem med detta.

Jag har inte amorterat ner mitt lån till 50% utan jag har lånat mer pengar under denna process och är beroende av att priserna håller i sig och räntan förblir låg, då kan jag leva gott.

Här har du en typisk "bostadskarriär"... Där prisstegringen gjort att bankerna kunnat låna ut pengar till folk som egentligen inte har råd med lånet. Prisstegringen har höjt tröskeln för inträde i marknaden och lönerna har inte hängt med. Så det tar längre tid att spara till insatsen och med ökande räntekostnader så får du låna mindre av banken.

Marknaden har inte växt med nya pengar utan med nya skulder hela tiden så prisbilden är inte kopplad till svenskarnas ekonomiska förutsättningar, vilket vi kommer bli varse om räntan sticker iväg i höst.

Ponera nu att räntan går upp till 5% från 1,5% och värdet på bostaden sjunker med 30%...

Då går jag i exemplet ovan från en räntekostnad på: 3750kr/mån till en räntekostnad + amortering på 15 000kr/mån

Vi kan trycka in lite vardagliga kostnader i ekvationen:

Avgift: 3000kr
El: 1000kr
Mobil/bredband: 1000kr
Mat: 3000kr

Du har då gått från 11 750kr i fasta levnadskostnader (med en bostad värderad till 6 miljoner)
Till 23 000kr i fasta levnadskostnader (med en bostad värderad till 4,2 miljoner)

Ganska signifikant skillnad med andra ord.
Citera
2022-07-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Verkligen?

Vilken snickare har sådana timpriser?

Har du köpt snickare för 800:- / tim?????? OCH NU KLAGAR DU PÅ FLASHBACK? HAHA! Så du är en person som inte vågar ifrågasätta när du blir blåst av ohederliga hantverkare och nu drar du alla hantverkare över en kam? Precis som du drar alla negrer över en kam som arbetsskygga och opålitliga!!!

VÄLRENOMMERADE SVENSKA SNICKARE KAN DU FÅ FÖR <500:- i Stockholm.

Görvadsomhelstare kan du få för 200:- per tim! Då betalar de dock ingen skatt i Sverige. Men det tycker du väl om. Även fast du själv livnär dig på staten!

l

Totalt bullshit.

https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

600-850 kr per timme i Stockholm. Ska du ta in välrenommerad firma och inte Lasses bygg i Tullinge hamnar du runt 800 kr.

Tar du in några uzbeker kanske du kan få timpriserna du yrar om
Senast redigerad av flanders 2022-07-19 kl. 14:10.
Citera
2022-07-19, 14:04
Medlem
Citat:
Och så menar en del att den typen av kostnadsökning kan inte påverka bostadspriserna.

Då har man inte förstått mycket av verkligheten.

Självklart. Sen har ju det statliga bidraget gjort att många har ökat sina priser mer än ROT
Citera
2022-07-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Förut var det folks genomsnittslöner du gissade helt uppåt väggarna och nu snickare. Visst kan man hitta någon snickare för 800 kr/h men majoriteten ligger omkring 500 kr/h.

Helt fel av dig.

https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

600-850 per timme i Stockholm. Ska du ha en välrenommerad firma och inte Lasses bygg i Tullinge hamnar du runt 800kr.

Har man en trevlig våning med stuckaturer och takrosetter med mera och renoverar med lite stil kan man inte ta in budgetsnickare.

För 500 kr får du bara polacker i bästa fall
Senast redigerad av flanders 2022-07-19 kl. 14:14.
Citera
2022-07-19, 14:14
Medlem
Citat:
Kan vara så att det är just apor som du skriver som förstår det.
Alla med högre IQ än en apa försåt däremot att det inte är så.

För tittar man på data runt om i världen så finns inget som säger att (hög) invandring leder till ökad arbetslöshet.

Just storinvandringsländer som Schweiz och Singapore har tvärtom extremt låg arbetslöshet.

Arbetsmarknadslagar och fackliga avtal skapar däremot arbetslöshet.

Att invandrare bor i bostäder leder bara till att det byggs mer bostäder.
Precis som att invandrare köper bilar leder till fler producerade bilar.
Vet inte varför detta är så extremt svårt att förstå.

Men när snickarna vill ha 800 kr i timmen så påverkar det ju bostadspriserna. Borde också gå att förstå.

En snickare som kommer och gör 8 timmars jobb hos dig hamnar runt 7000 kr ink moms och servicebil.

En överläkare som jobbar över 8 timmar får knappt ut 2000 efter all marginalskatt.

En överläkare som är duktig på att snickra tjänar in 3 heltidsdagar med jobb på att bara ta tjänstledigt en dag och snickra själv.
Citera
2022-07-19, 14:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja, fast du tar inte emot någon information.

I verkligheten har Nordea, Swedbank, Handelsbanken lika stor in/upp-låning som utlåning.
(Kan lätt verifieras genom att titta i en banks balansräkning. Vet inte hur många ggr jag skrivit det här i forumet. Men alla ni som fantiserar om att banker inte har någon in/upp-låning verkar fast beslutsamma att aldrig ta in information från verkligheten).

Stiger räntenivån 1% så rinner sagda % rakt igenom bankerna. Från låntagare till bankernas långivare.

-------------
Utlåningsränta för SBAB är 1.93%
Inlåningsränta för SBAB (avista) är 1%

Dvs SBAB behåller 0.93% för sina kostnader. Och låter 1% rinna rakt igenom.

Menar Sonnenwende att SBAB inte har några långivare?
Ingen får 1% ränta av SBAB?

Ja, det är iaf vad Sonnenwende påstår.
Vad har bankernas usla utlåningsränta med stigande räntekostnader för bolånekollektivet att göra? Får du betalt för att skriva nonsens på FB?
Citera
2022-07-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Nu förstår jag inte riktigt?
---
Jag tycker väl att det är smartare att säga nåt när man vet man kommer ha rätt snarare än tro massa saker hela tiden och få fel.
Visst nån gång får man rätt men kan man verkligen säga att man har rätt om man svarat fel 100 ggr men rätt 1 gång??
Jämför med biologi. En biolog kan se att det finns fler djur av en viss art än det finns mat till. Tillgången på mat ökar helt enkelt inte i samma takt som antalet djur. Vilket kommer att leda till att det förr eller senare tar slut på mat och att djuren börjar dö. Det går till viss del motverka med hjälp av stödutfodring men det leder bara till antalet djur ökar ännu mer så att katastrofen blir större när den väl kommer. Nu kan biologen förutsäga att det kommer att bli en krasch. Däremot kan biologen inte säga exakt när den kraschen kommer, vad som blir den utlösande faktorn, hur tidsförloppet ser ut eller hur resten av ekosystemet kommer att påverkas.

Så biologen kan se att något är på väg att hända men inte exakt när eller exakt hur det kommer att utveckla sig. För vissa arter ägnar man sig därför åt skyddsjakt som syftar till att hålla populationen på en hanterbar nivå. För andra arter så lyssnar man inte på biologernas varning innan det är för sent.

Låt oss då titta på ekonomin. En ekonom borde kunna se att något är fel när skulderna (djurpopulationen) växer fortare än inkomsterna (maten). Om skulderna tillåts växa tillräckligt mycket så finns det inte tillräckligt med pengar för att betala skulderna. Det byggs upp en bubbla. Till viss del går det skjuta upp kraschen men det innebär bara att vi i framtiden kommer att få ännu större problem att betala tillbaka.

Så ekonomen kan (borde kunna) se att något är på väg att hända men inte exakt när eller exakt hur det kommer att utveckla sig. Det går inte heller att med exakthet uttala sig om hur det kommer att drabba resten av ekonomin (ekosystemet).

Vi kan även se att de som i ett tidigt skede varnar för att något inte är långsiktigt hållbart, oavsett vad det är, kommer att hånas och förlöjligas. Därför kan vi med säkerhet säg att när en bubbla blåses upp kommer ingen att vilja hantera problemet medan det befinner sig på en hanterbar nivå. Det oavsett om det gäller ekonomin, fastigheter, utfiskning av haven, invandring och integration eller något annat område där det går ignorera varningstecken och skratta åt de som pekar på att man borde ta hand om problemen innan de blir för stora.
-Ni har ju haft fel 100 gånger.
-Vi har bara sagt att det detta kommer att leda till en krasch om inget görs åt problemet. Om problemen hanteras på rätt sätt så kommer vi att kunna undvika en krasch.
-Men vi har inte fått något krasch så ni har haft fel 100 gånger. Jag tänker inte lyssna på er eftersom det inte har kraschat än...
Citera
2022-07-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
långt inlägg

Jo fast då håller vi med varandra, det blir en gissningslek.
En del har bra fakta bakom det de tror och många många andra gissar.

Jag säger inte att de har fel, däremot när det blir år efter år att de har fel och sen år 50 komma och säga se jag hade rätt.
Tycker det blir att göra det väldigt lätt för sig själv.
Däremot finns det säkert ekonomer osv som visat att under denna 10års period kommer detta hända pga detta och får rätt det är imponerande.

Däremot skrika vargen kommer 500ggr och få rätt 1 gång som majoriteten gör tycker jag bara är pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in