Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, du är inne på mina farhågor.
Men jag tänkte ge dem en chans att komma med nåt bra, hahaha.
Det som oroar i huvudsak är systemfel för det påminner mig om mordet på Lotta där de satt på uppgifter som i olika fågelholkar ang myndigheter och vård.
Förutom allt annat om frivården, villkorligt och skräp.
Det andra är om de inte tagit varningstecken på fullt allvar och insatser var otillräckliga.
Eller brist på info.
Rektorn verkade inte ens veta om den händelsen enligt chefen.
Han har ju snudd på vad som skulle klassas in-vivo-try-out om han vore vuxen ang gångtunneln.
Ajabaja och skolbyte lär inte räcka långt om han cyklar runt fritt och är utan uppsikt.
Det saknas ett kännbart ansvarsutkrävande inom myndighets/samhälls-Sverige när det kommer till sådan här saker.
Tonen är redan satt då skol-representant utan krusiduller gått ut med att man haft en del grejer på honom.
Deras sista uttalanden förtäljer än det ena än det andra, helt utan respekt för sina egna tidigare uttalanden.
Soc är knäpptysta.
Det hela är djävligt oklädsamt, beaktat brottet och läget för brottsoffret.
Har faktiskt aldrig sett denna nivå av att mangla brottsoffret mer än redan gjort, då man fullständigt verkar strunta i att man hittar grejer på honom, liksom man struntat i det då han tidigare utfört handlingar inom denna kategorin.
Tom lärarinnan som uttalat sig lever fortfarande i villfarelse och styrning av systemets syn på vissa typer av individer.
Nästan svårt för mig att hålla mig saklig, då jag läser hur man/folk utåt uttalar sig. Systemet är ju helrötet i grunden med hantering av individer, när man bara glider undan ansvaret på detta sätt.
Jag är helt säker på att detta aldrig hänt om man tagit krafttag från början vid uppvisande av tendenser.
Återkommande tendenser får helst resultera i utvisning om det är invandrare det rör sig om, eller omhändertagande och inlåsning på behandlingshem om det är en svensk det handlar om.
Även behandlingshemmen behöver skärpas till, då facit säger att utsläppta individer ej riktigt platsar i samhället, oftast återkommande i samma typ av bekymmer som dom hamnade på hem för.
Då invandrare är överrepresenterade bör utvisning kunna beslutas även om PUT meddelats. Det har visats gång på gång att PUT är som att sparka in en halvöppen dörr för invandrare som är/vill vara kriminella.
Vi har inte råd att dalta med sådana här saker. Folk skadas och dör primärt, och sen kostar det även samhället en djävla massa pengar framöver.
Den här killen har ett modus operandi som ej är förenligt med den särklass-elev som vissa utmålar honom för.
Han är kvar på platsen, han lurar någon äldre kvinna att han hittat en flicka i skogen med en lögn att han hittat henne då han gått in för att kissa, han lurar ett yngre par på samma vis. Dessa misstänker dock något med grabben.
Sen drar han när han fattar att blåljus larmats.
Jag ser här en kapacitet som övertiger en 13-årig kille med någon vidare kraftig intellektuell nedsättning. Han är kylig, men sannolikt ej alls slipad.
Att stanna kvar och med uppfattat viss framgång möta vanliga människor som går förbi efter han gjort något sådant här, är i min mening ett mått av vana.
Han verkar bekväm i att stanna kvar och möta folk och tala med dom.
Han har därmed uppfattningsvis tidigare varit i flera samtal där han lärt sig/tränat på att ljuga och mildra sina ageranden, och det kan ha köpts av mottagare till viss del/hel del varpå han har fått självförtroende stärkt att hans lögner går igenom och därmed kan fortsätta/eskalera.
Intressant förhörsobjekt.
Vi kommer nog inte få se några omvälvande ändringar i den här utredningen annat än att han kanske bedöms vara äldre än 13år.
Åtal eller bevistalan kommer garanterat ske. En P7 vore på sin plats.