Citat:
Ursprungligen postat av
Cancerogen
Ni klimatfanatiker är så otroligt fulla av skit.
Det du kallar för "slarvig blog-studie" är gjord av en respekterad professor med 31 publicerade studier och blivit citerad 241 gånger.
Men det är ju er modus-operandi som vanligt att raljera och angripa med lösa påståenden när någon synar eran bluff.
Faktum kvartstår, konsensus på 70-talet var att vi snabbt gick mot en ny istid.
Den amerikanske presidenten blev tom underrättad och varnad för den nya kommande istiden av den tidens klimat"experter".
Deal with it klimatfanatiker.
Respekterad professor med x antal studier... Och nu är akademiska meriter värda någonting, när man hittar en enstaka kuf som går mot strömmen. Men de tusental som har arbetat fram materialet bakom IPCCs rapporter, nej usch, för många akademiska meriter, för mainstream. Rätt så typiskt av klimatförnekare att inte kunna se skogen för alla träd, men intressera sig osunt mycket för någon enstaka gammal rotvälta.
Men åter till ämnet. Du säger att din blogg-studie är saklig och trovärdig, trots felet jag hittade direkt jag tittade i källmaterialet, jag säger att den inte är det, och konventionell forskning stöder mig.
Men låt säga, för argumentets skull att du har rätt. Låt säga att det rådde ett sånt konsensus.
Du menade ju att hela det där spåret skulle vara en del i ett argument att vetenskapligt konsensus inte är att lita på, eftersom det enligt dig har haft fel förr, eller hur?
Det är ett argument som förbiser en rad faktorer, varav det främsta är att rådande konsensus i klimatfrågan inte har fattats godtyckligt baserat på känsla eller smak utan är uppbackad av femtio års forskning. (Det är extremt välunderbyggt, både teoretiskt som empiriskt.)
Och sen var sjuttiotalet inte bara årtiondet när det enligt dig rådde kylningskonsensus, utan det var också då när de digitala klimatmodellerna först uppfanns och började användas. Klimatforskningen var ny. Frågan om uppvärmning pga CO2 hade funnits länge men var fortfarande väldigt teoretisk, och forskningsfältet var ungt.
Om det nu vore så att i denna nya disciplin gjordes missbedömningar av kommande decenniers ökade utsläpp till gentemot nedkylande faktorer så man räknade fram att det skulle bli nedkylning, då betyder det ungefär det, vissa gjorde missbedömningar.
Andra gjorde det inte. Nämligen de som på samma årtionde utvecklade de första klimatmodellerna. Och dessa har hittills haft rätt. Deras prognoser har i stort sett visat sig stämma, decennium för decennium.
Ditt argument var felbyggt från början, och det är egentligen onödigt att tjafsa om enstaka detaljer i det.