2022-07-17, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fåna dig inte - det har jag aldrig ens antytt. Dessutom talar vi om tiden innan kriget…
Fast du hävdar ju att JFK's höjda försvarsbudget på 20% utgör ett motbevis till att mic hade ett ekonomiskt motiv för att låta mörda honom? Att ett eventuellt amerikanskt krig i Vietnam saknade någon som helst ekonomisk betydelse och därmed möjligt motiv?

Som sagt, jag hävdar att kommande inkomster på ca ett tusen miljarder dollar inte var fy skam för mic över lag och i synnerhet inte för ett mindre antal operatörer som gynnades oproportionerligt mycket.

Ta Bell Helicopter Company i Fort Worth som exempel. Ca 12 000 helikoptrar tjänstgjorde i Vietnam varav ca 7000 hade levererats av Bell Helicopter.

Den dåvarande VD'n för Bell Helicopter Company var en herre vid namn, Walter Dornberger. Vem var det? Före detta chefen för Tredje rikets V2-fabriker i Peenemunde och som använde sig av tiotusentals koncentrationsläger-fångar varav tusentals arbetades till döds: https://spartacus-educational.com/GERdornberger.htm

Mannen som uppfann Bell Helicopters var Arthur M. Young, som även råkade vara styvpappa till Michael Paine som ju var gift med den Ruth Paine som ju lät Marina Oswald bo hos dem månaderna innan mordet på JFK. Det var även Ruth Paine som fixade jobb åt Oswald i Texas School Book Depository, varifrån han enligt WC och HSCA ska ha skjutit ihjäl JFK.

Och, ja, Michael Paine var säkerhetsklassad anställd av Bell Helicopter Company i Forth Worth, ett jobb som ordnades av hans styvfar, Arthur M. Young.

Citat:
Som sagt, vi talar om tiden innan kriget och militärindustriella komplexet - eller någon annan - kunde inte veta vad som komma skulle. Däremot kunde alla se att jfk redan inlett och genomfört ett flertal kraftfulla upprustningsinsatser som måste gynnat militärindustrin ordentligt. Vi tar det igen eftersom du tydligen redan glömt allt:
Igen.
2. Att det inte går att avgöra huruvida mic visste att JFK verkligen skulle dra tillbaka samtliga rådgivare från Vietnam och därmed INTE, likt hans ersättare LBJ, intervenera militärt = mic hade inget motiv till att låta mörda JFK.
Korrekt?

Ett enkelt ja, eller ett enkelt nej.
Citera
2022-07-17, 17:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fast du hävdar ju att JFK's höjda försvarsbudget på 20% utgör ett motbevis till att mic hade ett ekonomiskt motiv för att låta mörda honom? Att ett eventuellt amerikanskt krig i Vietnam saknade någon som helst ekonomisk betydelse och därmed möjligt motiv?
Jag hävdar att ”mic” borde varit väldigt nöjda med den 20% höjda försvarsbudgeten och den kraftiga militära materialuoprustningen som jfk låg bakom. Vad ett eventuellt krig eventuellt skulle leda till kunde förstås varken mic eller jfk känna till i förväg men den allmänna tron bland amerikaner när usa gav sin in var ju att kriget snabbt skulle vinnas och vara över.

Citat:
Som sagt, jag hävdar att kommande inkomster på ca ett tusen miljarder dollar inte var fy skam för mic över lag och i synnerhet inte för ett mindre antal operatörer som gynnades oproportionerligt mycket.
Ja det är ju lätt att vara ”klok” i efterhand - men det betyder ju ingenting för resonemanget.

Citat:
2. Att det inte går att avgöra huruvida mic visste att JFK verkligen skulle dra tillbaka samtliga rådgivare från Vietnam och därmed INTE, likt hans ersättare LBJ, intervenera militärt = mic hade inget motiv till att låta mörda JFK.
Korrekt?

Ett enkelt ja, eller ett enkelt nej.

Med tanke på JFKs ord i nationell TV två månader innan han mördades torde det stått klart för alla att jfk antingen var en lögnhals i Trumps kaliber alternativt att han absolut inte tänkte dra tillbaks alla rådgivare från Vietnam inom överskådlig framtid:
"What I am concerned about is that Americans will get impatient and say, because they don't like events in Southeast Asia or they don't like the Government in Saigon, that we should withdraw. That only makes it easy for the Communists. I think we should stay

We should use our influence in as effective a way as we can, but we should not withdraw."
Citera
2022-07-18, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag hävdar att ”mic” borde varit väldigt nöjda med den 20% höjda försvarsbudgeten och den kraftiga militära materialuoprustningen som jfk låg bakom. Vad ett eventuellt krig eventuellt skulle leda till kunde förstås varken mic eller jfk känna till i förväg men den allmänna tron bland amerikaner när usa gav sin in var ju att kriget snabbt skulle vinnas och vara över.

Ja det är ju lätt att vara ”klok” i efterhand - men det betyder ju ingenting för resonemanget.

Med tanke på JFKs ord i nationell TV två månader innan han mördades torde det stått klart för alla att jfk antingen var en lögnhals i Trumps kaliber alternativt att han absolut inte tänkte dra tillbaks alla rådgivare från Vietnam inom överskådlig framtid:
"What I am concerned about is that Americans will get impatient and say, because they don't like events in Southeast Asia or they don't like the Government in Saigon, that we should withdraw. That only makes it easy for the Communists. I think we should stay

We should use our influence in as effective a way as we can, but we should not withdraw."

Så.

1. Du hävdar att det inte fanns några ekonomiska signifikanta vinster för mic från en amerikansk militär intervention i Vietnam = inget möjligt motiv till att låta mörda JFK? Ja eller nej?

2. Du hävdar att JFK precis som LBJ hade intervenerat militärt i Vietnam, allt annat lika = inget möjligt motiv till att låta mörda JFK?
Citera
2022-07-18, 12:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så.

1. Du hävdar att det inte fanns några ekonomiska signifikanta vinster för mic från en amerikansk militär intervention i Vietnam = inget möjligt motiv till att låta mörda JFK? Ja eller nej?
Nej det hävdar jag givetvis inte med facit i hand (som du verkar utgå ifrån). Jag hävdar att jfk’s kraftigt höjda militära insatser borde gjort mic väldigt väldigt lyckliga och att inte ens Nostradamus visste vad som skulle ske. Att jfk dessutom satt i tv och bedyrade att han inte ville dra bort insatserna i Vietnam är förstås också relevant..
Läs inläggen du besvarat så ska du se att det klarnar.

Citat:
2. Du hävdar att JFK precis som LBJ hade intervenerat militärt i Vietnam, allt annat lika = inget möjligt motiv till att låta mörda JFK?
Nej det har jag heller aldrig hävdat (även om det förstås är ytterst sannolikt med tanke på vad vi vet idag - främst med Gulf of Tonkin).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-07-18 kl. 12:58.
Citera
2022-07-18, 13:44
Medlem
Citat:
Så här skriver Garrison:
I was not free to ignore Lee Harvey Oswald’s unexplained three months in the city. The New Orleans connection meant that, however peripheral the effort might turn out to be, my office had to inquire into Oswald’s possible associations in our jurisdiction.
-Jim Garrison, On the Trail of the Assassins. Kindle.
Oswald föddes i New Orleans. Han har gått flera år i skola där. Han hade släkt där. Det framstår inte som särskilt konstigt att han spenderade tid där 1963.

Citat:
Dvs, hans ämbete stadgade att han omedelbart inledde sina efterforskningar av mordet och då främst med avseende på Oswald som ju hade tillbringat sommaren innan mordet i Garrisons jurisdiktion.
Varför väntar han då till hösten 1966 innan han startar sin utredning?
För övrigt är det FBI (och till en början Dallas Polisen), som utreder mordet på JFK.

Citat:
Den inleds formellt söndagen efter mordet, när Garrison har ett möte med sina assistenter i sitt kontor:[indent]I immediately arranged for a special meeting of a half dozen key members of my staff. On Sunday afternoon, the senior assistant district attorneys and investigators and I gathered in my office. Such weekend In the course of checking out all possible associates of Oswald’s in the city,we discovered that the alleged assassin had been seen during the summer with a man named David Ferrie. I got my people on the telephones telephones right away to investigate a possible Oswald-Ferrie relationship.
Det av mig fetade. Vilket vittne hade sett Ferrie och Oswald tillsammnas under sommaren 1963 och kunde vittna om det i november 1963?
Knappast någon.
Det är mest troligt Jack Martin eller Suggs som han hette, som skvallrar för åklagarämbetet att David Ferrie åkt till Texas 4-5 timmar efter mordet på JFK.
Jack Martin har ett horn i sidan till David Ferrie, sedan David Ferrie såg till att Jack Martin blev utkastad från maffia advokaten Gills kontor. Dessutom tävlar man om Guy Bannisters gunst.

Guy Bannister har spöat upp Jack Martin på mordkvällen. Istället för att anmäla Guy Bannister, som han enligt egen utsaga betraktar som sin far, börjar Jack Martin att prata om David Ferrie.

När David Ferrie återkommer till New Orleans är det inte säkert att Garrison förhör honom. Det kan vara så, men det finns ingen dokumentation bevarad. Åklagarämbetet i New Orleans överlämnar David Ferrie till FBI.

Åklagarämbetet i New Orleans bistår därefter FBI och Secret Service, i deras eftersökningar av Clay/Clem Bertrand, som den febersjuke advokaten Dean Andrews berättat om.
Eftersökningen är resultatlös - det finns ingen Clay/Clem Bertrand. Dean Andrews erkänner att tilltaget var produkten av hans fantasi.
Citera
2022-07-18, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Oswald föddes i New Orleans. Han har gått flera år i skola där. Han hade släkt där. Det framstår inte som särskilt konstigt att han spenderade tid där 1963.
Det är inte vad Garrison säger. Han säger att det var hans skyldighet att utreda huruvida den misstänkte gärningsmannens vistelse i hans jurisdiktion månaderna innan mordet hade någon bäring på samma mord.

Citat:
Varför väntar han då till hösten 1966 innan han startar sin utredning?
Därför att han överlämnade David Ferrie + övriga möjliga spår till FBI så att de kunde utreda eventuella kopplingar till mordet utifrån ett federalt perspektiv. Det var FBI som övertog huvudansvaret för mordutredningen från Dallas Police Department.

Det innebar däremot inte att ingen annan delstatlig eller federal myndighet fick utreda mordet

Att han därpå några år senare bl.a. efter ett förtroligt samtal med senator Russel B. Long (LA-D), som enligt Garrison starkt misstänkte en konspiration, bestämde sig för att ånyo utreda fallet.

Citat:
För övrigt är det FBI (och till en början Dallas Polisen), som utreder mordet på JFK.
Det hindrar inte att en distriktsåklagare utreder möjliga lokala spår på det lokala planet.

Citat:
Det av mig fetade. Vilket vittne hade sett Ferrie och Oswald tillsammnas under sommaren 1963 och kunde vittna om det i november 1963?
Knappast någon.
Det är mest troligt Jack Martin eller Suggs som han hette, som skvallrar för åklagarämbetet att David Ferrie åkt till Texas 4-5 timmar efter mordet på JFK.
Jack Martin har ett horn i sidan till David Ferrie, sedan David Ferrie såg till att Jack Martin blev utkastad från maffia advokaten Gills kontor. Dessutom tävlar man om Guy Bannisters gunst.
Och?

Citat:
Guy Bannister har spöat upp Jack Martin på mordkvällen. Istället för att anmäla Guy Bannister, som han enligt egen utsaga betraktar som sin far, börjar Jack Martin att prata om David Ferrie.
Citera och ange källa. Det blir annars helt omöjligt att förhålla sig till.

Citat:
När David Ferrie återkommer till New Orleans är det inte säkert att Garrison förhör honom. Det kan vara så, men det finns ingen dokumentation bevarad. Åklagarämbetet i New Orleans överlämnar David Ferrie till FBI.
Varför skulle Garrison + stab, ljuga om att de först hörde Ferrie innan de lämnade över honom till FBI, menar du?

Citat:
Åklagarämbetet i New Orleans bistår därefter FBI och Secret Service, i deras eftersökningar av Clay/Clem Bertrand, som den febersjuke advokaten Dean Andrews berättat om.
Eftersökningen är resultatlös - det finns ingen Clay/Clem Bertrand. Dean Andrews erkänner att tilltaget var produkten av hans fantasi.
Ja, du säger det. Och jag säger fortfarande att du som vanligt antingen fantiserar fritt, alternativt att du medvetet försöker vilseleda eventuella läsare av tråden.
Citera
2022-07-18, 14:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då hävdar du att det inte fanns något ekonomiskt motiv för mic, eftersom mic inte kunde veta ifall JFK skulle intervenera militärt i Vietnam, eller inte? Korrekt?

Samma här? Då hävdar du att det inte fanns något ekonomiskt motiv för mic, eftersom mic inte kunde veta ifall JFK skulle intervenera militärt i Vietnam, eller inte? Korrekt?

Läs svaren du fått upprepade gånger - det lär inte hjälpa dig att jag svarar samma sak flera gånger när du redan fått svaren du ber om igen.. Därtill borde du rimligen kunna svara på de frågor du fått även om du inte begriper svaren du fått på de frågor du hittat på för att skjuta svarandet framför dig.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-07-18 kl. 14:29.
Citera
2022-07-18, 14:53
Medlem
Citat:
Det innebar däremot inte att ingen annan delstatlig eller federal myndighet fick utreda mordet
Med stor sannolikhet fick Garrison 1963 inte utreda mordet på JFK.
Den utredning som han startar 1966 är en mordkonspirations utredning, där det är nödvändigt att det finns en anknytning till New Orleans.

Citat:
Varför skulle Garrison + stab, ljuga om att de först hörde Ferrie innan de lämnade över honom till FBI, menar du?
Jag ser att jag var otydlig.
Det är ett historiskt faktum att medlemmar i åklagareämbetet i New Orleans förhör David Ferrie, innan de lämnar över honom till FBI. Därimot är det inte säkert att Garrison deltog i det förhöret. Vad jag minns står det andra namn än Garrison, på de dokumeterade förhören.
Citera
2022-07-18, 14:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag försöker bringa klarhet i vad du menar.

Igen.

Då hävdar du att det inte fanns något ekonomiskt motiv för mic att låta mörda JFK, eftersom mic inte kunde veta ifall han skulle intervenera militärt i Vietnam, eller inte? Korrekt?

Du får samma svar som du fick för ganska exakt 2 timmar sedan: Nej det hävdar jag givetvis inte med facit i hand (som du verkar utgå ifrån). Jag hävdar att jfk’s kraftigt höjda militära insatser borde gjort mic väldigt väldigt lyckliga och att inte ens Nostradamus visste vad som skulle ske. Att jfk dessutom satt i tv och bedyrade att han inte ville dra bort insatserna i Vietnam är förstås också relevant..
Citera
2022-07-18, 16:17
Avstängd
Edit: Jag skrev....
Citat:
Ytterligare 21 påståenden utan ens en ansats till att med citerade källor belägga dem. Omöjligt att bemöta.

Det kanske är ditt syfte?
Det ska vara, ytterligare 22 påståenden...
Citera
2022-07-18, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Med stor sannolikhet fick Garrison 1963 inte utreda mordet på JFK.
Hur vet du det? Fanns det en lag som hindrade honom från det?

Citat:
Den utredning som han startar 1966 är en mordkonspirations utredning, där det är nödvändigt att det finns en anknytning till New Orleans.
Och?

Citat:
Jag ser att jag var otydlig.
Det är ett historiskt faktum att medlemmar i åklagareämbetet i New Orleans förhör David Ferrie, innan de lämnar över honom till FBI. Därimot är det inte säkert att Garrison deltog i det förhöret. Vad jag minns står det andra namn än Garrison, på de dokumeterade förhören.
Då återstår det ju bara för dig att leta reda på din källa, om du har någon.
Citera
2022-07-19, 10:41
Medlem
Citat:
Folk inom det militärindustriella komplexet förstod att JFK aldrig skulle intervenera militärt, vare sig i Vietnam eller någon annanstans.
Kennedy intervenerade militärt i Sydvietnam. Hur är det möjligt att du missat detta?
Citat:
Under tre års tid försökte företrädare för Pentagon, CIA och övriga 'hökar' inom hans administration förmå honom att intervenera militärt:

[- Mot Kuba
Kennedy intervenerade militärt på Kuba.

Citat:
- I Laos

- Vietnam
Kennedy intervenerade militärt i både Laos och Sydvietnam. Du är felinformerad.
Citat:
Som sagt, någon vecka innan Dallas hade han signerat en glasklar order (NSAM-263) om ett villkorslöst tillbakadragande av samtliga amerikanska rådgivare från Sydvietnam.
Om Kennedy inte har intervenerat militärt i Sydvietnam, varför måste han då dra tillbaka en massa amerikanska soldater.

För övrigt stipulerar inte NSAM-263 något glasklart och villkorslöst tillbakadragande som du påstår. Tvärtom. Det är ett villkorat tillbakdragande, som bör vara avklarat i slutet av 1965, då Sydvietnamesiska trupper beräknas kunna överta uppgifter från amerikanska trupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in