2022-07-18, 13:04
Medlem
GrillTeknikers avatar
Istället för att fråga vad Staten kan göra för att höja inkomsten, borde Maria fråga sig vad hon själv kan göra för att höja den.

Jag är så långt från Maria man kan komma (bra inkomst från anställning + sidoinkomster som jag jobbar hårt för, mer pengar än jag har behov av just nu, etc). Så jag kan inte sätt mig in i hennes situation känner jag. Vet dock vad stress kan göra, så där kan jag inte riktigt klandra henne för att hon hoppade av plugget.

Men vad gör hon egentligen om dagarna nu? Har hon någon sysselsättning? Om inte så har hon ju tid att utbilda sig i sin egen takt. Det går ju inte över en natt, men man måste börja nånstans. Att bara sitta på arslet och be om större allmosor funkar inte i längden. Använd tiden till att skaffa dig kunskapskapital som du sett över några år kan omsätta till inkomster. Allt detta går att göra från köksbordet och helt gratis tack vare gratis distansutbildningar på universitet, högskolor och yrkeshögskolor.

Vi i Sverige är så oförskämt bortskämda med gratis och lättillgänglig utbildning, när folk i större delen av världen måste lägga flera årslöner på att utbilda sig - årslöner som de oftast inte har, så det blir ingen utbildning utan man får knega som diskare eller sopåkare och klara sig med det. Tänk på det "Maria".
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-07-18 kl. 13:08.
Citera
2022-07-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Man bakar väl en egen limpa för typ 5 kr och kokar egen ärtsoppa för 20? Hon har massor av tid över till att göra detta.

Jag gillar att baka, men det är inte så lönsamt man kan tro, bara ett paket jäst o mjöl är typ 15 kr tillsammans, sedan vill man ofta ha någon mer i. Ungefär som åka till byggmax o snickra ihop ett eget köksbord istället för köpa ett färdigt på Ikea. Det hemmasnickrade blir lika dyrt eller dyrare.
Citera
2022-07-18, 13:07
Medlem
Klarar man sig inte på 14k trots att man ej arbetar och har all tid i världen att laga sin mat så är det något som är fel.

Det är inte meningen att någon som ej jobbar ska kunna gå runt o nöjesshoppa för pengarna man får in hon ska vara glad att hon ens får 14k utan att själv ge ett mervärde till samhället.

Och hon ser ju inte ut att svikta direkt heller skulle nog bara må bra utav lite fasta till och med
Citera
2022-07-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag gillar att baka, men det är inte så lönsamt man kan tro, bara ett paket jäst o mjöl är typ 15 kr tillsammans, sedan vill man ofta ha någon mer i. Ungefär som åka till byggmax o snickra ihop ett eget köksbord istället för köpa ett färdigt på Ikea. Det hemmasnickrade blir lika dyrt eller dyrare.
Verkligen inte du får ut mycket bröd på ingredienserna.
Maria kunde bakat massor med gott bröd med sin negerpojk och sparat pengar.
Citera
2022-07-18, 13:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Man bakar väl en egen limpa för typ 5 kr och kokar egen ärtsoppa för 20? Hon har massor av tid över till att göra detta.
Precis som du skriver, har man tid och dåligt med pengar så bakar man och gör egen mat.

Det finns folk som har mindre att leva på än 14.000 och klarar sej bra, man får dra ner på godis, nöjen, el, dyr mat, bensin ja allt om pengarna inte räcker.
Det finns åxå folk som klagar att dom inte har ett spänn kvar när räkningar är betalda och köper pizza, godis, alkohol, på sommaren en ac som går och på vintern en värmefläkt och tycker att det är hög elräkning, går på krogen och åker på semester och det är nog så det är i detta fallet och tog tillfället att gråta i en tidning och få betalt för att göra detta. Min åsikt.
Citera
2022-07-18, 13:21
Medlem
PedoJoeBidens avatar
14000kr efter skatt utan motprestation för en vuxen och en menaunge får nog ändå anses vara helt ok.
Oftast finns det många abonnemang som man kan avsluta som Netflix, Oändlig Surf osv
Citera
2022-07-18, 13:25
Medlem
f30malmos avatar
7470 får hon utöver hyra osv som ska räcka till allt, inklusive kläder (barn behöver nya kläder hela tiden), mobil, eventuella bussresor, skulder, osv

Resten hon får är för hyra, el, fackavgift, fritids osv, dessa går direkt till räkningar. Hon har i alla fall en väldigt billig hyra som det verkar.

Hur roligt hade ni haft det för 7470 kr i månaden? Känns som de flesta som tycker det är mycket bor hemma fortfarande.
Citera
2022-07-18, 13:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
14k plus barnbidrag då?
15.3k i månaden då isf.

Dessutom äter väl pojken lunch på skolan?
Hon gör soppa till sig själv och korv till pojken. (Syns verkligen på hennes kropp att hon bara äter soppa...)

En tredjedels kolvring plus 3st potatisar: ca 20kr
Soppa? Tja, 15kr kanske med vatten/potatis/lök/morot
Mat per dag, 100kr typ. Så 3500kr mat/mån

Tvåa? 5-6k kanske. Vi säger 6k.

Räkningar? El, internet... 800kr. Försäkringar.. tot 1500kr.

11k. Det mest nödvändiga. 5.5k kvar att leva på.
Spendera 2-3 tusen på vad du vill. Spara 2 tusen.

Finns gratis 30min träningspass på Youtube och löpträna några km i veckan.

När hon säger "kan lika gärna lägga mig ner och dö" när hon har en 9 årig son som behöver henne mest av allt i hela världen, talar sitt tydliga språk.

Nej, det blir aldrig plus något annat bidrag på försörjningsstöd, det dras bara av mot försörjningsstödet, hon får alltid samma summa.
Citera
2022-07-18, 13:33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2022-07-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är ju ganska lätt att förstå den bittra tonen i sådana här trådar om folk verkligen tycker 14000 är mycket för en mamma med 9-årigt barn att leva på. Jag menar - hur jävla lite ska man inte ha själv om man tycker 14 är mycket för två personer...
Ja den som är bitter över detta kan ju i varje fall inte ha barn och ett ordinärt jobb/lön att jämföra med.
Citera
2022-07-18, 13:43
Medlem
SkurtCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu har jag inte läst hela tråden. Men vad jag och säkerligen många hänger upp sig på är om hon verkligen ”skurit ner på allt” när hon sitter smällfet och beklagar sig över att hon inte har pengar.

Uppenbarligen har hon ju misskött sin ekonomi genom att lägga ut pengar på lyxkonsumtion.

Först och främst: Likställer man övervikt med lyxkonsumption bör man lyssna istället för att tala, läsa istället för att skriva.
But point being: vore hon smal hade hon beskrivits som defekt och värdelös på lite andra grunder bara. Jag kan man mitt Flashback.
Citera
2022-07-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja? Det finns dom som har 2 barn det funkar det åxå
Och lever på 14.000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto