2022-07-18, 13:44
Medlem
Vafan när jag hade det knapert i min ungdom brukade jag göra lite fylleinbrott,fan hon får väl vara lite kreativ.✌️😁
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad äter de med 1000 kr i månaden? De äter då för ca 20 kr/dag och har roligt för 13 kr, eller vad? Och betalar inte någon mobil eller så.
Försöker odla eget, köper från bönder exempelvis .Allt går bara man är tillräckligt ekonomisk tills man fått ordning på skulder och ekonomi
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Med en nioårig pojke att försörja på den summan också?
Räknas verkligen barnbidraget in i den summan? Får hon inte underhållsbidrag från F-kassan på den del som pappan skulle betala? Som han sedan blir skyldig staten? 1500-1600 kr + 1250 kr i barnbidrag.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är två vuxna billigare? eller en vuxen på typ hälften?

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2022.pdf

Detta är de summor man får. Man får inget utöver detta, har man rätt till bostadsbidrag, barnbidrag etc så räknas det bara av från de här beloppen.

Gymnasieungdomars studiebidrag räknas också av, så ungdomar som går i gymnasiet vars föräldrar får försörjningsstöd får inte behålla sitt studiebidrag.
Citera
2022-07-18, 13:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Och lever på 14.000?
Ja att leva på 14 000 på en månad
Citera
2022-07-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtCobain
Först och främst: Likställer man övervikt med lyxkonsumption bör man lyssna istället för att tala, läsa istället för att skriva.
But point being: vore hon smal hade hon beskrivits som defekt och värdelös på lite andra grunder bara. Jag kan man mitt Flashback.

Lyxkonsumtion innefattar allt som du konsumerar som du inte har råd med. För vissa är det båtar, för andra är det en glass.

Och om du sitter och gnäller att du inte har råd med mat när du är överviktig har du lyxkonsumerat mat i någon form.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hon kanske har blivit utförsäkrad fastän hon fortfarande är sjuk. Sen tycker jag hon bör ha rätt till hjälp.
Detta skadar väl ändå inte dig om hon är sjuk? Hennes vardagsproblematik och jobbiga situation är väl knappast någon strävar efter. Vänta tills du eller någon vän en vacker dag behöver ekonomisk hjälp.
Tänk smart nu!

Javisst är utbildning/jobb vägen tillbaka men kan bli månader utan lön då.. tänk på sommaren när barnen inte har skola och du behöver jobba samtidigt. Javisst finns lekis men det kostar pengar och man får oftast ganska lite CSN i maj och sedan inget alls under sommarmånaderna.

Höj bidragen och hjälp ensamstående säger jag

Och skapa ytterligare generationer av disfunktionella familjer utan pappor. Smart!

Maria är alltså den andra generationens ensamstående mamma. Gissa om hennes barn kommer att följa trenden?

Så mycket mänskligt lidande som kunde undvikas om det inte vore för "feminismen" ...
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räknas verkligen barnbidraget in i den summan? Får hon inte underhållsbidrag från F-kassan på den del som pappan skulle betala? Som han sedan blir skyldig staten? 1500-1600 kr + 1250 kr i barnbidrag.

Nej, det räknas in i summan man får från socialtjänsten. Inte utöver.
Citera
2022-07-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu har jag inte läst hela tråden. Men vad jag och säkerligen många hänger upp sig på är om hon verkligen ”skurit ner på allt” när hon sitter smällfet och beklagar sig över att hon inte har pengar.

Uppenbarligen har hon ju misskött sin ekonomi genom att lägga ut pengar på lyxkonsumtion.
Är du arvtagare till sierskan Saida som lyckats komma till den slutsatsen på de uppgifter som finns här?
Citera
2022-07-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja att leva på 14 000 på en månad
Med två barn?
Citera
2022-07-18, 13:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, det räknas in i summan man får från socialtjänsten. Inte utöver.
Då är det bara att lyfta på röven och skaffa ett arbete om hon är frisk.
Citera
2022-07-18, 13:48
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Vad äter de med 1000 kr i månaden? De äter då för ca 20 kr/dag och har roligt för 13 kr, eller vad? Och betalar inte någon mobil eller så.
För 10 år sedan levde jag på 3800:-/ mån för mat/telefon/internet med hemmaboende tonåring. Det funkade galant, hade till och med bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in