2022-07-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
För att du påstår saker. Skräpmat är inte bara mcd typ falukorv och makaroner är skräpmat men extremt billigt.

Haha nej undertian förutsätter att du har massa ingredienser redan som du ska använda. Du har aldrig lagat mat efter deras recept. Är det inte äcklig veganmat dessutom? Det kan man inte tvinga på ett barn, då tar soc dina barn.

Finns jättemycket mat som är både billigt och nyttigt för barn. Potatis, ägg, Frysta grönsaker, tomatkross, linser, yogurt, havregryn mm mm.

Men det handlar om kunskap. De som är lata orkar inte ens lära sig.
Citera
2022-07-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns jättemycket mat som är både billigt och nyttigt för barn. Potatis, ägg, Frysta grönsaker, tomatkross, linser, yogurt, havregryn mm mm.

Men det handlar om kunskap. De som är lata orkar inte ens lära sig.
Men ska du ge potatis och ägg, tomatkross och sånt till en 9-årig pojke? Då blir han klen och mobbad i skolan.

En pojke måste få kött, fisk eller fågel 2 ggr om dagen. Tycker synd om dina barn.
Citera
2022-07-18, 16:12
Medlem
14000 utan motprestation?
Jag säger upp mig idag om jag fick det erbjudandet. Inga transportkostnader, inga extra jobbkostnader, kunna matplanera i absurdum osv. Hur klarar man INTE att leva gott på dessa pengar?

Vet hut människa.
Citera
2022-07-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Men ska du ge potatis och ägg, tomatkross och sånt till en 9-årig pojke? Då blir han klen och mobbad i skolan.

En pojke måste få kött, fisk eller fågel 2 ggr om dagen. Tycker synd om dina barn.

Jag antar att du skämtar.

Jag lever förövrigt inte så men jag skulle gjort det om jag hade behövt. Poängen är att det är lätt att leva billigt om man har låg inkomst.

Paradoxalt nog är det de som är fattiga som är feta. Fast det handlar ju om att de som är fattiga är lata.
Citera
2022-07-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Men skämtar du eller?
8k hyra
500kr el
400kr tel
400kr internet
400kr gymkort
1000kr busskort
3000kr mat
Redan där går hon över budget…

Kläder, hygienartiklar, födelsedag och julklappar, att ha ett socialt liv.. allt kostar.

Att hon inte bor på gatan är ett under för mig. Otroligt att hon kan försörja ett barn med de pengarna. Sverige är ett pissland. Välfärd my ass

Nu är det ju inte hon som försörjer sitt barn utan kommunen. Försörjningsstöd är inte en inkomst utan ett ekonomiskt stöd man kan få i avvaktan på att man skaffar sig en egen försörjning. Det är liksom inte tänkt att man permanent ska leva på försörjningsstöd. Om hon faktiskt arbetade och ändå inte fått ihop det ekonomiskt hade hon säkert fått mer sympati.

Det som också provocerar med artikeln är ju att hon säger att hon inte kan kapa mer utgifter men samtidigt är kraftigt överviktig, det går liksom inte ihop. Det räcker inte med att äta onyttig mat, du måste äta ganska stora mängder onyttig mat för att komma upp i den vikten.
Citera
2022-07-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag antar att du skämtar.

Jag lever förövrigt inte så men jag skulle gjort det om jag hade behövt. Poängen är att det är lätt att leva billigt om man har låg inkomst.

Paradoxalt nog är det de som är fattiga som är feta. Fast det handlar ju om att de som är fattiga är lata.
Nej det handlar om att fattiga inte har råd att köpa nyttig mat. De köper saker som falukorv, köttbullar med pasta och har ketchup på det. Lycka till att få ett barn i den åldern att ära tomatkross och havregryn, skrattretande. Fattiga har inte råd att gå på gym. De är nedbrutna och orkar inte bry sig om nånting. Hade du varit arbetslös och ensamstående med ett barn hade du nog begått självmord.
Citera
2022-07-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Nu är det ju inte hon som försörjer sitt barn utan kommunen. Försörjningsstöd är inte en inkomst utan ett ekonomiskt stöd man kan få i avvaktan på att man skaffar sig en egen försörjning. Det är liksom inte tänkt att man permanent ska leva på försörjningsstöd. Om hon faktiskt arbetade och ändå inte fått ihop det ekonomiskt hade hon säkert fått mer sympati.

Det som också provocerar med artikeln är ju att hon säger att hon inte kan kapa mer utgifter men samtidigt är kraftigt överviktig, det går liksom inte ihop. Det räcker inte med att äta onyttig mat, du måste äta ganska stora mängder onyttig mat för att komma upp i den vikten.

Kan hennes depression över situationen vara en bidragande faktor för hennes fetma?
Vet vi varför hon är sjukskriven/inte arbetar? En ryggskada kan få en människa att gå upp 30kg+..
Citera
2022-07-18, 16:21
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight

Går att tackla artikeln från hur många infallsvinklar som helst men efter att jag sett hennes kroppshydda, bränner ut sig efter studier vid 30 års ålder, långtidsbidragare precis som sin mamma
Citat:
"Jag är uppväxt med en ensamstående mamma som har levt på försörjningsstöd"

I hennes fall har hon verkligen ingenting att erbjuda, det är mer än rättvist att socialen "hotar" om borttagande av hennes barn om det nu är så illa som hon påstår. Kan jag säga klassisk fall av outbildad WT? Sen undrar jag vart pappan tagit vägen men det är nog en jobbig historik vi bör utlämna även om det är på den fronten hon har som mest realistisk chans, att låsa sig med någon man som kan hjälpa till med ekonomin för hon verkar ju helt inkapabel till att jobba?
Citera
2022-07-18, 16:35
Medlem
Mailmanss avatar
14k låter lite om man är förälder, stämmer verkligen detta inkl barnbidrag osv?
Citera
2022-07-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Snyftartikel på aftonhoran där "Maria" gråter ut ang sin ekonomiska sits.
Självförvållad?
Det handlar om överlevnad enligt Maria.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JxaapJ/smabarnsmamman-har-knappt-rad-med-mat

Maria får 14 000 i månaden i stöd av skattebetalarna.
Vad vi kan se har hon jobbat utomlands men återvände till Sverige med en rasblandad bastardunge.
Hon studerar sedan men hoppar av för att hon inte klarar stressen.

Har Maria genom sina dåliga val satt sig själv i denna sitsen, och är det så illa som hon säger.
Hur skulle det sett ut för hundra år sedan, kunde det hela varit mycket värre eller vad säger ni?
Kan man inte klara sig på 14 000 kr i månaden som ensamstående mamma med blandrasunge?
Ska Maria få mer pengar varje månad så att hon kan sätta mat på bordet?

Det som inte framgår av artikeln är väl det självklara, kvinnans exakta hälsotillstånd. Hon hade väl kombinerat sjukpenning med sparade medel till dess de tog slut? Lång sjukdom ger utförsäkring som leder till socialbidrag - och så långt kommen är det svårt att komma tillbaka till jobb. Jag utgår ifrån att hon har haft läkarintyg som styrkt hennes sjukdom oavsett vad det gällt. Sjukdom VÄLJER man inte, så på vilket sätt har hon själv skapat situationen?

Märklig diskussion 2022. De som råkar illa ut pga hälsoproblem är alltså dåliga människor. Gäller det även de som har funktionshinder eller är fattigpensionärer?
Citera
2022-07-18, 17:04
Medlem
vadsadusadus avatar
Så här sägs det om existensminimum:

"Normalbeloppet är alltså det du får behålla efter att boendekostnaden är betald. För 2022 gäller att en ensamstående vuxen får behålla 5 157 kronor, två vuxna (makar eller sambos) får tillsammans 8 520 kronor. Du har även rätt till 2 736 kronor för varje barn som är 6 år eller yngre och 3 150 kronor för barn över 7 år" (https://likvidum.se/ordlista/vad-ar-existensminimum/)

Du får alltså om du är beviljad socialbidrag HELA hyran betald (om den anses skälig) samt 5157 kr som vuxen att leva på. Det är då ALLA kostnader som ska betalas med det, försäkringar, andra räkningar (telefon, internet), resor, läkarbesök, medicin, mat, kläder osv.
Citera
2022-07-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Well jag förstår henne till viss del. Även jag som har normal inkomst märker av inflationen när jag handlar livsmedel. Jämfört med för några år sedan utgör det en mycket större del av mina kostnader. Varken bidragen eller lönerna har ökat i ens nära samma takt som inflationen, så visst är det jävligt tufft för många idag vilket jag förstår och värre lär det väl bli?

Latmaskarna tror dom kan lyfta bidrag och leva bekvämt för evigt. Så nu när inflationen ökat så börjar dom gnälla över att bidragen är för låga. En annan som arbetar heltid kollar istället över utgifterna och drar in på det onödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in