2022-07-17, 23:28
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För att den få 20k i månaden i räntekostnad på 3 msek per mån efter avdrag krävs en ränta på 11-12%. Den dagen vi har en sådan ränta under en längre period är knappast bolånen samhällets största problem.

Den här typen av hushåll sitter redan med kanske två löner runt minst 50k i mån. Dvs runt 70k efter skatt. Om ditt domedagsscenario mot förmodan skulle inträffa kommer de stackarna ”bara” ha runt 40k kvar när boendet är betalt. Blir ju verkligen vatten och bröd med så låga belopp….

Återigen visar detta inlägg hur trådens många skribenter lever i det blå.

Om du har uppfattningen att världens singelhushållstätaste land har två löner som regel så kommer du få dig ett redigt uppvaknande.

Jag skiter väl i att diskutera de som klarar sig galant då de inte påverkar marknaden om de sitter still och håller käften.

Det är de som inte klarar sig som drar ner marknaden. Alla har inte marginalerna på sin sida som du kanske förstår och då går det snabbt utför.

Som sagt, 80% klarar sig, men om 20% faller då är ”värdeökningen” de senaste 10 åren bortblåst och många går från 50% lönegrad till 120%

Inga nya pengar kommer in på marknaden.
Citera
2022-07-17, 23:32
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om om om, väldigt osannolikt att det skulle hända men 4-5% är väl rimligt. Jag tror det är bra för Sverige och hela världen att pengar inte är så billigt och bör behandlas med respekt. Dessutom är onödig konsumtion bra att det försvinner så miljön kan räddas. Det ena utesluter det andra.

Problemet är att ekonomin krymper signifikant när all konsumtion stannar av och arbetslösheten skjuter i höjden.
Citera
2022-07-17, 23:36
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller med för ensamstående...

Är dom två arbetande o har 3milj är det dock inga problem...

Jag bryr mig inte om de som klarar sig. De som inte klarar sig är de som tar med sig marknaden i rännstenen.

Skulle du, i solidaritetens namn, skänka 10 000kr i månaden till din granne för att hon inte ska behöva sälja sin BR till underpris? Nej…
Citera
2022-07-17, 23:36
Medlem
Citat:
Jag håller med för ensamstående...

Är dom två arbetande o har 3milj är det dock inga problem...

Fast det är ju ensamhushållen som har lån på 3 miljoner, i Stockholm iaf. Två personer eller familjer bor ju inte i en lägenhet under 6 miljoner.
Rätt mycket har hänt dessutom sen lånen togs, bla en pandemi som pågått i två år.
Citera
2022-07-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag bryr mig inte om de som klarar sig. De som inte klarar sig är de som tar med sig marknaden i rännstenen.

Skulle du, i solidaritetens namn, skänka 10 000kr i månaden till din granne för att hon inte ska behöva sälja sin BR till underpris? Nej…

3 milj o 7% ska folk klara sig för att ens få ett lån....

Annars får dom sälja o ta förlusten o sätta sig i hyres
Citera
2022-07-17, 23:38
Medlem
Citat:
Problemet är att ekonomin krymper signifikant när all konsumtion stannar av och arbetslösheten skjuter i höjden.
Ja, självklart. Men är inte det ett måste. Vi kan ju inte ÖKA konsumtionen och samtidigt bli fler på jorden. Det fattar väl alla.
Citera
2022-07-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Fast det är ju ensamhushållen som har lån på 3 miljoner, i Stockholm iaf. Två personer eller familjer bor ju inte i en lägenhet under 6 miljoner.
Rätt mycket har hänt dessutom sen lånen togs, bla en pandemi som pågått i två år.

För det första...

Hur många av ensamhushållen har 3milj i lån ??

Jag gissar på 0,3%...Inte mer
Citera
2022-07-17, 23:40
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ja, självklart. Men är inte det ett måste. Vi kan ju inte ÖKA konsumtionen och samtidigt bli fler på jorden. Det fattar väl alla.

Det är så ekonomin är uppbyggd idag, så för allas bästa bör det vara så.

Men som du poängterar så finns det en gräns för vad som är möjligt.
Citera
2022-07-17, 23:46
Medlem
Citat:
Det är så ekonomin är uppbyggd idag, så för allas bästa bör det vara så.

Men som du poängterar så finns det en gräns för vad som är möjligt.
Den gränsen är ju nådd för länge sen. Jag blir alltid lika road när man på nyheterna pratar om torka, svält och bränder som antas bero på miljön, för att i nästa inslag prata om att konsumtionen riskerar gå ner osv.....
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
3 milj o 7% ska folk klara sig för att ens få ett lån....

Annars får dom sälja o ta förlusten o sätta sig i hyres

Finns inga hyresrätter att sätta sig i som inte kostar mer per månad än bostadsrätter gjort. Sälja? Vem ska köpa lägenheten när räntan är hög och arbetslösheten högre?

Folk ska klara 7% men flera undersökningar har visat att en stor andel människor knappt klarar 3-4%

Bankerna hittar hela tiden sätt att bevilja lån till människor med dåliga marginaler och staten har hejat på med ränteavdrag (när räntan är den lägsta i historien) och andra subventioner.
Citera
Medlem
Citat:
För det första...

Hur många av ensamhushållen har 3milj i lån ??

Jag gissar på 0,3%...Inte mer

Det är minst 50 pers per port på Södermalm.
Citera
2022-07-17, 23:48
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Den gränsen är ju nådd för länge sen. Jag blir alltid lika road när man på nyheterna pratar om torka, svält och bränder som antas bero på miljön, för att i nästa inslag prata om att konsumtionen riskerar gå ner osv.....

Så är det. Vi är hycklare hela bunten och vi är jävligt bra på att skjuta problemen framför oss eller helt enkelt strunta i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in