2022-07-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tycker du skriver många vettiga saker i tråden, men förstår inte riktigt varför du tar upp detta fartyg hela tiden? Omgärdas om inte lika mycket, så mer teorier än Estonia.

På detta påbyggd, ombyggd och allt möjligt som ger förklaringar som inte passar in på Estonia.

Och på detta en brand i maskinrummet där kaptenen fortsatte ånga på i full kareta.
Al Salam Boccaccio och M/S Estonia har snabba sjunkförlopp, och det ska dom ha.
Citera
2022-07-18, 00:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tycker du skriver många vettiga saker i tråden, men förstår inte riktigt varför du tar upp detta fartyg hela tiden? Omgärdas om inte lika mycket, så mer teorier än Estonia.

På detta påbyggd, ombyggd och allt möjligt som ger förklaringar som inte passar in på Estonia.

Och på detta en brand i maskinrummet där kaptenen fortsatte ånga på i full kareta.
Alla fartyg är olika, och man kan inte enbart utgå från ett när man bedömer vad som borde ha hänt med ett annat. Men Al Salaam Boccaccio är ändå höggradigt relevant eftersom hon sjönk snabbt (mindre än en timme) efter att ha fått slagsida… pga stora mängder vatten på bildäck (efter brandsläckning, men inte i maskinrummet utan på bildäck). Således är det ett rejält hål i den seglivade myten om att Estonia ”sjönk ovanligt snabbt”.

Sedan är exemplet Boccaccio (som redan till det yttre ser ut som en skorv bara en fattig egyptisk pilgrim sätter sin fot på) lite extra pikant eftersom den flitige Estonia-debattören Heiwa/Björkman enligt egen utsago arbetade åt rederiet i fråga. Trots hans expertis förliste Boccaccio 12 år efter Estonia på likartat sätt med ännu fler dödsoffer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-18 kl. 01:10.
Citera
2022-07-18, 00:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CraneDuCagnant
Chefen för sjöfartsinspektionen Bengt-Erik Stenmark..

Han blev sedan bortplockas för att han viste för mycket och inte ställde upp på att vara en notorisk ja-sägare som följde vad höjdarna sa utan istället stod upp för hans sanning..

Sedermera ersatt av ett av dom största skämten i hela estoniautredningen - Johan Fransson..

Det är någonstans i den här röran som sanningen om försvunne Piht finns.. Det finns någonstans ett samband mellan Piht och vapenhandlare Voronin, det var i Pihts hytt som man hittade den väska som tillhörde Voronin som av någon anledning är väldigt viktig i utredningen..

Min teori går helt enkelt ut på följande..

. Piht blir tidigt räddad på något sett (förmodligen av en helikopter från Berga som enligt var på plats redan 02.00 långt tidigare än rapporten visar) (källa finsk sjöräddning som meddelade Mariella att 1 finsk och 2 svenska helikoptrar var på plats 02.00 trovärdighet 7av10)

Han blir tidigt förhörd av några och inser att han endera direkt eller indirekt är inblandad i något gigantiskt.. (källa Bengt Erik Stenmark, trovärdighet 5av10)

Här finns tre olika scenarion

1. Han vet för mycket och blir bortförd, eventuellt tillsammans med dom andra räddade (källa Bla.a Sven Aner, Jutta Rabe m.flera.. trovärdighet 2/10)

2. Han känner ett ansvar och/eller är på någotvis inblandad och väljer att försvinna självmant.. Kanske med hjälp av kontakter i underrättelsetjänsten (källa, Ingen bara min egna teori)

3. Bengt-Erik, filmerna som cirkulerar, hans kollegor och alla tidiga (tror jag sett 14 olika)
Dokument med överlevande har fel och han omkommer i olyckan (källa, sena dokument med överlevande, rapporten med flera.. Trovärdighet 4/10)

Om min teori stämmer och han blir efterlyst av Interpol (fakta, trovärdighet över 9/10)
så är det själva poängen att ingen ska se honom på 28 år.
Har du en källa där denne Bengt-Erik Stenmark uttalar sig om att han personligen träffat Piht efter förlisningen?

Jag hittar ett antal intervjuer med Stenmark åren 2003-2011, t.ex. denna:
https://www.expressen.se/nyheter/telefonsamtal-kunde-stoppat-estonia/
Ingenstans talas om att han skall ha träffat Piht efter förlisningen.

Sedan är det inte lite fräckt av sjöfartsdirektör Stenmark att hävda att han minsann skulle stoppat Estonia (i estnisk hamn till råga på allt). Om hans myndighet skött sin uppgift* hade Estonia kunnat tvingats göra förändringar i förskeppet efter att systerfartyget Diana II fick allvarliga skador på bogvisirets lås i en storm 1993. Praktiskt nog slapp han frågor från journalister om det. Så att han sparkades låter väl utmärkt, men tyvärr för sent.

*) det är inte helt klart för undertecknad hur ansvaret mellan klassningssällskap, sjörfartsverk och rederi skall fördelas, men en reglerande myndighet kan inte slippa ansvar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-18 kl. 01:14.
Citera
2022-07-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.andersson85
Imponerande av helikoptrarna att de flög dit innan första mayday. Beredskapshellikoptern på visby larmades 02.07, flög mot estonia 02.50 och ankom 03.50.

Men du säger de var på plats 38 minuter efter första mayday, 10 minuter efter båten sjönk.

Första larmet inkom 00.55 med 30-40 gradig slagsida till larmcentralen..(se källa i länken) normalt ska dom vara i luften på 20 minuter.. så det är inte så orimligt att det fanns helikoptrar på plats 02.00.. det är desto mer otroligt att det ska ta över en timme att ens skicka ett larm.. 02.07 kan mycket väl stämma att Visby fick larmet men knappast på Berga..

https://m.youtube.com/watch?v=3YhdEEUqrFw
Citera
2022-07-18, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Har du en källa där denne Bengt-Erik Stenmark uttalar sig om att han personligen träffat Piht efter förlisningen?

Jag hittar ett antal intervjuer med Stenmark åren 2003-2011, t.ex. denna:
https://www.expressen.se/nyheter/telefonsamtal-kunde-stoppat-estonia/
Ingenstans talas om att han skall ha träffat Piht efter förlisningen.

Sedan är det inte lite fräckt av sjöfartsdirektör Stenmark att hävda att han minsann skulle stoppat Estonia (i estnisk hamn till råga på allt). Om hans myndighet skött sin uppgift* hade Estonia kunnat tvingats göra förändringar i förskeppet efter att systerfartyget Diana II fick allvarliga skador på bogvisirets lås i en storm 1993. Praktiskt nog slapp han frågor från journalister om det. Så att han sparkades låter väl utmärkt, men tyvärr för sent.

*) det är inte helt klart för undertecknad hur ansvaret mellan klassningssällskap, sjörfartsverk och rederi skall fördelas, men en reglerande myndighet kan inte slippa ansvar.

Näe jag har inte något bevis eller källa på den presskonferensen, mer än att det stod i tidningarna och gick att se på tv på den tiden.. precis som med radiotrafiken, estonias rutt och så mycket annat är dom hemligstämplade..det är det som är det stora problemen med katastrofen, och det som gör att mina och andras teorier och ibland fantasier skenar iväg.. Jag bygger mina teorier på dom tidiga intervjuer som gick att hitta då och det lilla som finns bevarat idag och dom tidningar som fanns då.. tyvärr är dom inte så enkla att hitta idag.. Jag personligen ger ingenting för en intervju med överlevande idag eller för tio år sedan.. det finns så mycket som spelar in i vad man minns, man läser något och så tror man att man minns det man läst.. så många andra som påverkar en att minnas eller att inte minnas..

Jag bygger min tro på vad som hände på kända fakta, och sedan bygger jag en egen berättelse på vad som är troligt i alla oändliga hål som finns överallt.. Gud ska veta att jag har fel i mycket givetvis, men det har sannerligen du, rapporten och alla andra också.. Det stor problemet är att så många hål hade kunnat fyllas igen om man inte gjort allt för att gräva dom djupare.. och ja, jag förstår såklart varför hålen behövde grävas djupare.. Kalla kriget och rikets säkerhet är och var framförallt då ingen lek.. Men idag är det bara för att skydda en massa föredettingar, när alla dessa är borta om 10-15 år kommer vi få nya sanningar..

Jag lägger ingen värdering i om han var rätt man eller inte på sitt jobb, jag tror inte heller att han stoppat fartyget om han svarat telefonen, men jag är övertygad om att han var bättre lämpad än Fransson..
Citera
2022-07-18, 03:22
Medlem
Citat:
Första larmet inkom 00.55 med 30-40 gradig slagsida till larmcentralen..(se källa i länken) normalt ska dom vara i luften på 20 minuter.. så det är inte så orimligt att det fanns helikoptrar på plats 02.00.. det är desto mer otroligt att det ska ta över en timme att ens skicka ett larm.. 02.07 kan mycket väl stämma att Visby fick larmet men knappast på Berga..

Du verkar blanda svensk tid med finsk tid och du får gärna förklara var du får insatstid 20 minuter från.

Första larm till MRCC Sv inkom 00:55 (01:55 finsk tid) som i sin tur 00:58 larmade ARCC som 01:01 upprättade larmjournal.

Q97 i Visby med 1 timmes startberedskap larmades 01:07, startade efter 44 minuter kl 01:51 och ankom olycksplatsen 02:50 (03:50 finsk tid)

Y65 i Berga med 2 timmars startbetedskap i hemmet larmades kl 01:09, startade efter 71 minuter kl 02:20 och ankom olycksplatsen 03:00 (04:00 finsk tid)

Vad är det du menar är fel i helikopterrapporten?
Citera
2022-07-18, 13:53
Medlem
Tålamodet och sakligheten hos farbror barbo och prudent är tusan i mig imponerande. Kudos!
Citera
2022-07-18, 16:45
Medlem
Citat:

Snällt av dig att länka till ett 17 minuter långt klipp utan tidsangivelser. Men precis som prudent skrev så finns det tidzoner något du uppenbarligen tyvär missat. Förstår nu varför dina teorier och fantasier skenar iväg, som du själv skrev.
Rasar alla dina tankar nu om estonia, du som trott helikoptrar var där 02.00 långt före vad rapporten som anger finsk tid 03.00?
Citera
2022-07-18, 18:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Näe jag har inte något bevis eller källa på den presskonferensen, mer än att det stod i tidningarna och gick att se på tv på den tiden.. precis som med radiotrafiken, estonias rutt och så mycket annat är dom hemligstämplade..det är det som är det stora problemen med katastrofen, och det som gör att mina och andras teorier och ibland fantasier skenar iväg.. Jag bygger mina teorier på dom tidiga intervjuer som gick att hitta då och det lilla som finns bevarat idag och dom tidningar som fanns då.. tyvärr är dom inte så enkla att hitta idag.. Jag personligen ger ingenting för en intervju med överlevande idag eller för tio år sedan.. det finns så mycket som spelar in i vad man minns, man läser något och så tror man att man minns det man läst.. så många andra som påverkar en att minnas eller att inte minnas..

Jag bygger min tro på vad som hände på kända fakta, och sedan bygger jag en egen berättelse på vad som är troligt i alla oändliga hål som finns överallt.. Gud ska veta att jag har fel i mycket givetvis, men det har sannerligen du, rapporten och alla andra också.. Det stor problemet är att så många hål hade kunnat fyllas igen om man inte gjort allt för att gräva dom djupare.. och ja, jag förstår såklart varför hålen behövde grävas djupare.. Kalla kriget och rikets säkerhet är och var framförallt då ingen lek.. Men idag är det bara för att skydda en massa föredettingar, när alla dessa är borta om 10-15 år kommer vi få nya sanningar..

Jag lägger ingen värdering i om han var rätt man eller inte på sitt jobb, jag tror inte heller att han stoppat fartyget om han svarat telefonen, men jag är övertygad om att han var bättre lämpad än Fransson..
.

Vad Stenmark sagt i denna presskonferens 1994 är inte helt lätt att hitta idag. Men om han i en presskonferens sagt att han träffat en av kaptenerna i livet, tror du inte att någon tv-kanal eller journalist hade reagerat på det och sparat en inspelning? Sedan har de internetrykten jag sett handlat om att Stenmark sagt att HK intervjuat Piht, ett mycket svagare uttalande som kan vara ett rent missförstånd. Oavsett så har vi ingen uppgift om att Stenmark påstod eller trodde det 1994 eller senare.

Vi kan summera det hela som att det inte finns ett enda känt vittne som uppger att han eller hon träffat Piht efter förlisningen. Det inkluderar ytbärgarna som borde reagerat om de plockat upp. ett befäl (i uniform?). Det finns ett TV-klipp med ”mannen i filten” som går att tolka som man själv önskar, men där det längre klippet i YLE-programmet tveklöst visar mindre likhet än de stillbilder som lagts fram av de som tror på en konspiration, samt en handskriven lista där någon skrivit ”Avo Piht”.

Utifrån detta kan man naturligtvis fortsätta att spekulera i att Piht överlevde och sedan mördats, alternativt hållit sig undan sin familj i 28 år. Men det är lite ”Elvis lever” över det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-18 kl. 19:02.
Citera
2022-07-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
.

Vad Stenmark sagt i denna presskonferens 1994 är inte helt lätt att hitta idag. Men om han i en presskonferens sagt att han träffat en av kaptenerna i livet, tror du inte att någon tv-kanal eller journalist hade reagerat på det och sparat en inspelning? Sedan har de internetrykten jag sett handlat om att Stenmark sagt att HK intervjuat Piht, ett mycket svagare uttalande som kan vara ett rent missförstånd. Oavsett så har vi ingen uppgift om att Stenmark påstod eller trodde det 1994 eller senare.

Vi kan summera det hela som att det inte finns ett enda känt vittne som uppger att han eller hon träffat Piht efter förlisningen. Det inkluderar ytbärgarna som borde reagerat om de plockat upp. ett befäl (i uniform?). Det finns ett TV-klipp med ”mannen i filten” som går att tolka som man själv önskar, men där det längre klippet i YLE-programmet tveklöst visar mindre likhet än de stillbilder som lagts fram av de som tror på en konspiration, samt en handskriven lista där någon skrivit ”Avo Piht”.

Utifrån detta kan man naturligtvis fortsätta att spekulera i att Piht överlevde och sedan mördats, alternativt hållit sig undan sin familj i 28 år. Men det är lite ”Elvis lever” över det.

Varför skulle Piht ha haft uniform? Han var ju inte i tjänst.. att ytbärgarna inte vet något som dom inte berättar är inte helt otroligt, det har hänt förr och kommer hända igen.. en annan sak som gör det intressant även om det naturligtvis inte behöver betyda någonting är varför stadsministrarna träffades på Åbos sjukhus på morgonen.. min rakkniv tror inte det var för att träffa Kalle och Pelle från Nynäshamn iaf..

Vi får leva med att vi tror olika.. jag tror du har lika mycket eller lite rätt i det du tror på som jag har.. det jag reagerar på är bara ditt sätt att lägga fram bevis som är lika vaga som våra.. hittar jag ett vittne som säger si så är det orimligt medans dina vittnen bevisar att du har rätt.. sanningen ligger givetvis någonstans mittemellan..
Citera
2022-07-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.andersson85
Snällt av dig att länka till ett 17 minuter långt klipp utan tidsangivelser. Men precis som prudent skrev så finns det tidzoner något du uppenbarligen tyvär missat. Förstår nu varför dina teorier och fantasier skenar iväg, som du själv skrev.
Rasar alla dina tankar nu om estonia, du som trott helikoptrar var där 02.00 långt före vad rapporten som anger finsk tid 03.00?

Rapporten säger 03.50 finsk tid väl? Finsk sjöräddning meddelade att det fanns 3 helikoptrar på plats 02.00 (03.00 finsk tid)

Men du har en poäng i att flera missförstånd i rapporten kan handla om olika tidzoner och att man säkerligen kan strula till det rätt ordentligt i den kaos som var där..

Någon pratar svensk tid och någon finsk tid och någon drar av en timme eller lägger på etc.. Bra poäng men jag är fortfarande tveksam att det är hela sanningen..
Citera
2022-07-19, 00:39
Medlem
Citat:
/.../
källa finsk sjöräddning som meddelade Mariella att 1 finsk och 2 svenska helikoptrar var på plats 02.00
/.../
Jag hittar ingenstans att finsk sjöräddning kl 02:00 (varken finsk eller svensk tid) ska ha sagt till Mariella att 1 finsk och 2 svenska helikoptrar var på plats.
Var läser du det?
Citat:
Rapporten säger 03.50 finsk tid väl? Finsk sjöräddning meddelade att det fanns 3 helikoptrar på plats 02.00 (03.00 finsk tid)
Var hittar du att finsk sjöräddnig säger att det fanns 3 helikoptrar på plats 02:00 (03:00 finsk tid)?

Kanske blandar du ihop med att finska sjöräddningen ungefär kl. 02:10 finsk tid säger till Silja Europa, inte Mariella, att 1 finsk och 2 svenska helikoptrar är på väg, i betydelsen larmade, inte framme på plats.
Sjöräddningscentralen:
Uppfattat. Det är en helikopter på väg från oss här i Åbo dit och vi har kommit överens om att de hämtar till ert [Silja Europas] däck, Förbered däcket för helikoptern. Det kommer också två helikoptrar från Sverige.
Ca kl 02:00 finsk tid fick finska sjöräddningen återkoppling från MRCC sverige att svenska helikoptrar skulle larmas ut så finska sjöräddningen visste alltså att svenska helikoptrar var på väg, i betydelsen larmade.

Citat:
Men du har en poäng i att flera missförstånd i rapporten kan handla om olika tidzoner och att man säkerligen kan strula till det rätt ordentligt i den kaos som var där..

Någon pratar svensk tid och någon finsk tid och någon drar av en timme eller lägger på etc..
Det verkar som sagt som att du misstar dig mellan finsk och svensk tid, men var i helikopterrapporten hittar du att det förekommer något missförstånd mellan olika tidzoner?

Citat:
Bra poäng men jag är fortfarande tveksam att det är hela sanningen..
Det är lite svårt följa vad du egentligen ifrågasätter och grundat på vad.
Vad är det du menar är fel i helikopterrapporten och angränsande dokumentation?
Senast redigerad av Prudent 2022-07-19 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in