2022-07-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
Du har uppenbarligen aldrig varit utan pengar, tänk om de har svårt att bekosta resor, hotell och uppehälle i Umeå för att vara hos sin dotter.
Du har inte en aning om hur deras situation ser ut.
Jag rycker att du verkar vara en idiot.
flickans mormor bor och jobbar i umeå så boende är nog inga problem där tror jag
Citera
2022-07-17, 14:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast att föräldrar visar en bild på sitt skadade barn omfattas inte av det. Det är föräldrarna som fattar beslut för barnet - och alltså föräldrarna som avgör var gränsen går för integriteten hos ett litet barn -- undantaget är material som kan uppfattas som BP.

Jag skulle tro, att Justitiedepartementet gärna vill utvidga vilka, som kan omfattas, genom att hänvisa till Barnkonventionen.
Citera
2022-07-17, 14:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är inte ett dugg besatt av insamlingar. Jag diskuterar reaktionen på den anhörige som startade insamlingen och konstaterar att det är ett jäkligt beteende.

Det är en inskränkt inställning. Ingen vet med säkerhet, precis hur man själv skulle reagera i en kris.
Citera
2022-07-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXMMX
En bekant till mig som känner modern berättade idag att flickan inte längre hålls nedsövd men ännu inte vaknat upp helt, enbart öppnat ögonen enstaka korta stunder.

Är du säker? För jag tror inte att familjen vill informera andra än folk inom familjen pga hur mycket media skriver. Men jag kan ha fel såklart. Är ju underbart om det stämmer då flickan är i mina tankar hela dagarna.
Citera
2022-07-17, 14:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
https://referatsamling.brottsoffermy...ritetsintrang/

Då finns det alltså två olika lagar som säger att bilderna på flickan inte får delas. Jag hoppas att ni åker dit allihop som postar och delar bilderna för att få uppmärksamhet. Så lågt.
Citera
2022-07-17, 14:21
Medlem
Citat:
Jag skulle tro, att Justitiedepartementet gärna vill utvidga vilka, som kan omfattas, genom att hänvisa till Barnkonventionen.

Det var en majoritet i riskdagen som röstade för att införa Barnkonventionen till svensk lag.
En demokratiskt vald riksdag är inget annat än att acceptera. Att försöka lägga det på justitiedepartementet bara är inte riktigt korrekt.
Citera
2022-07-17, 14:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det tror jag också men vi är inte där än.
Jag kan nog fundera på om det inte vore skäligt ibland. När föräldrar filmar sitt barns död och lägger ut så väcker det ju en del frågor både om integritet och annat t ex.

Att som i det här fallet lägga ut en bild på sitt skadade barn i sängen bör ju däremot vara helt tillåtet. Det finns inget i bilden i som är kränkande mot barnet -- givet hur media rapporterade i början kan det dessutom vara ett sätt att nå ut med hur sanningen ser ut. Det var inte en flicka under 15 år - som gör att man tänker 13-14 (vilket hade varit illa nog) .. det är ett litet totalt värnlöst barn. Medias rapportering mörkade det.
Senast redigerad av micro113 2022-07-17 kl. 14:29.
Citera
2022-07-17, 14:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då finns det alltså två olika lagar som säger att bilderna på flickan inte får delas. Jag hoppas att ni åker dit allihop som postar och delar bilderna för att få uppmärksamhet. Så lågt.

Det är synnerligen stötande att du och likasinnade fördömer, att mamman inte ville dölja, hur illa tilltygad den lilla flickan var.
Citera
2022-07-17, 14:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är en inskränkt inställning. Ingen vet med säkerhet, precis hur man själv skulle reagera i en kris.
Jag tappade bort ett ord -- som förändrar innebörden lite.
Det som står: *jäkligt beteende* skulle vara *jäkligt udda beteende* (udda som i ovanligt/oväntat/icke förväntat etc)
Citera
2022-07-17, 14:27
Medlem
Citat:
Det är synnerligen stötande att du och likasinnade fördömer, att mamman inte ville dölja, hur illa tilltygad den lilla flickan var.

Det är nog mer så att det är vissa medier och riksdagspolitiker som använder flickan som ett politiskt slagträ som är problemet och det andra reagerar på. Jag själv tror mamman var ovetandes om hur bilden skulle landa.
Citera
2022-07-17, 14:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det var en majoritet i riskdagen som röstade för att införa Barnkonventionen till svensk lag.
En demokratiskt vald riksdag är inget annat än att acceptera. Att försöka lägga det på justitiedepartementet bara är inte riktigt korrekt.

Du missförstår mig. När det röstades om Barnkonventionen, så var det knappast någon diskussion i riksdagen betr. att den skulle användas för att dölja, att barn från den tidigare befolkningen får betala priset för de invandringsansvariga politikernas egen politik.
Citera
2022-07-17, 14:32
Medlem
Citat:
Du missförstår mig. När det röstades om Barnkonventionen, så var det knappast någon diskussion i riksdagen betr. att den skulle användas för att dölja, att barn från den tidigare befolkningen får betala priset för de invandringsansvariga politikernas egen politik.

Det är fortfarande så att riksdagen har röstat. Det är bara att acceptera om man inte är emot en demokratiskt vald riksdag dvs. Majoriteten röstade för och en minoritet emot. Nej, det har inget med att dölja något alls eftersom det gäller alla barn oavsett hudfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in